کاربرد طب سنتی در ورزش

طب سوزنی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در درمان و کنترل دردهای عضلانی، مفاصل، استخوان‌ها و... به صورت مستقیم و یا آلترناتیو دارد که می‌توان از آن برای درمان دردهای حاد و مزمن که به دنبال ورزش رخ می‌دهند، کمک گرفت.

کاربرد طب سنتی در ورزش

دکتر کتایون قربانی؛ پزشک عمومی و کارشناس ارشد طب سنتی چینی

 

طب سنتی چینی قدمتی بیش از 3000 سال دارد، ولی عمر آن در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار کوتاه است. در سال 1972 میلادی برای اولین بار این طب به آمریکا راه یافت و در سال 1975 مورد تایید ایالت کالیفرنیا قرار گرفت و تنها از سال 1988 به بعد رسما در کنار طب مدرن غربی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

طب سنتی شرقی، بدن انسان را یک سیستم پیچیده و در گردش انرژی (QI) معرفی می‌کند که در این سیستم روح و جسم انسان با یکدیگر هماهنگ هستند و بر هم خوردن این تعادل بیماری‌های گوناگونی را ایجاد می‌کند.

بر این اساس، طب سنتی دیدگاهی کاملا متفاوت جهت یافتن علل ایجادکننده بیماری‌ها داشته و برای درمان از شیوه‌هایی مانند طب سوزنی، داروهای گیاهی، ماساژ درمانی، MOXA، TUINA و... استفاده می‌کند که اغلب آنها تاثیر بسزایی در درمان بیماری‌ها و صدمات ناشی از ورزش نیز دارند. به طور کلی باید گفت، از طب سنتی جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های گوارشی، اعصاب، روماتولوژی، پوستی و... می‌توان کمک گرفت.

به عنوان مثال، طب سوزنی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در درمان و کنترل دردهای عضلانی، مفاصل، استخوان‌ها و... به صورت مستقیم و یا آلترناتیو دارد که می‌توان از آن برای درمان دردهای حاد و مزمن (دردهای بعد از تروما و یا دردهای ناشی از کارکرد زیاد مفاصل) که به دنبال ورزش رخ می‌دهند، کمک گرفت.

مورد دیگری که ورزشکاران در اغلب موارد با آن روبرو هستند، مشکلات سیستم اعصاب، از جمله اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و... می‌باشد. طب سنتی عدم تعادل روح و فکر انسان (SHEN) را دلیل اصلی اینگونه بیماری‌ها دانسته که عوامل متعددی می‌توانند در عدم این تعادل دخیل باشند. در درمان اینگونه بیماری‌ها، در کنار طب سوزنی، داروهای گیاهی نقش بسیار کمک کننده‌ای دارند از محاسن این روش اینکه فاقد هرگونه عوارض جانبی می‌باشد.

بی‌شک، داشتن وزن مناسب یکی از دغدغه‌های ورزشکاران است؛ چرا که در موفقیت آنها در رشته‌های مختلف ورزشی نقش مهمی دارد. افزایش و یا کاهش وزن از مواردی است که توسط طب سوزنی امکان‌پذیر می‌باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر