روش های موثر برای بهبود سریع زخم ها

یکی از فاکتورهای اصلی زیبایی، سلامت پوست می باشد زمانی که پوست دچار جراحت می شود باید با روش های خانگی جهت بهبود سریع زخم اقدام کرد تا پوست زخم شده ترمیم شود.

روش های موثر برای بهبود سریع زخم ها

در زندگی روزمره ممکن است با زخم پوست مواجهه شده باشید که در واقع امری طبیعی و رایج می باشد، بسته به نوع زخم باید به دنبال بهبود آن باشید در ادامه مطلب شما را با روش های خانگی جهت بهبود سریع زخم آشنا خواهیم کرد.

بهبود سریع زخم

روش های خانگی بهبود سریع زخم ها

بسته به شرایط و علائم زخم می توانید راه حل مناسبی جهت بهبود آن تعیین کنید که اگر زخم خفیف و محدود باشد درمان خانگی می تواند اثر بخش باشد که در ادامه با این درمان ها آشنا می شوید همچنین برای بهبود زخم بخیه می توانید با نظر پزشک از این روش های خانگی استفاده کنید. اما اگر زخم خفیف نباشد یا برای بهبود زخم بخیه باید به پزشک مراجعه کنید.

آب

اولین اقدامی که هنگام زخم باید سریع انجام دهید شستن زخم با آب می باشد با وجود اینکه شستن زخم با آب درمان خانگی به شمار نمی آید اما انجام این کار به عنوانی بخشی از کمک های اولیه امری ضروری می باشد، توصیه می شود زخم های سطحی و خفیف زیر جریان آب خنک قرار دهید سپس با استفاده از یک صابون ملایم جای زخم را بشویید این روش را به مدت ده تا پانزده دقیقه انجام دهید تا باقی مانده های عوامل جراحت، آلودگی ها و باکتری ها از بین بروند سپس با استفاده از یک تکه پارچه تمیز ناحیه آسیب دیده را خشک کنید.

  •  بلیط کیش
  •  تصفیه آب خانگی

نکته : برای این کار از آب تصفیه شده استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی از آب جوشانده خنک شده یا آب مقطر استفاده نمایید، همچنین به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب سایر درمان های خانگی جهت درمان زخم حتما آن را بشویید.

روغن نارگیل

یکی از روش های درمان خانگی جهت درمان فوری زخم روغن نارگیل می باشد این روغن به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد قارچی به کاهش التهاب و مرطوب سازی زخم کمک می کند از این رو، مقداری روغن نارگیل را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید سپس با استفاده از یک باند بهداشتی نواحی را بپوشانید، در طول روز 2 الی 3 بار مجددا روغن نارگیل بمالید و باند را نیز تعویض کنید به منظور داشتن نتیجه بهتر این روش را چند روز انجام دهید تا زخم تان بهبود یابد.

روغن نارگیل جهت درمان زخم

سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی به عنوان یکی از درمان های خانگی شگفت انگیز جهت بهبود سریع زخم های خفیف می باشد، سیب زمینی به دلیل خاصیت کششی می تواند از ایجاد عفونت پیشگیری کند علاوه بر این به مرطوب شدن و التیام زخم ها نیز کمک می کند به همین دلیل سیب زمینی را رنده کنید و روی یک پارچه تمیز پخش کنید سپس پارچه را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بعد از زمان 4 – 5 دقیقه زخم را با آب ولرم بشویید اگر می خواهید به نتیجه دلخواه برسید این روش را چند بار در طول روز انجام دهید تا زخم التیام یابد.

عسل

یکی دیگر از درمان های خانگی جهت بهبود زخم عسل می باشد که به طور طبیعی به درمان زخم های خفیف کمک زیاد می کند بنابراین مقداری عسل روی یک تکه پارچه تمیز بمالید سپس آن را دور ناحیه آسیب دیده بمالید تا زخم بهبود یابد.

استفاده از عسل برای درمان زخم

سیر

سیر به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد قارچی به بهبود فوری زخم کمک می کند بنابراین سه عدد حبه سیر را خرد کرده و با یک فنجان الکل رقیق شده مخلوط کنید، اجازه دهید این ترکیب 2 الی 3 ساعت به حال خود بماند سپس آن را از صافی عبور دهید و حالا با استفاده از پارچه تمیز آغشته به این ترکیب آن را بر روی زخم بمالید به منظور داشتن نتیجه مطلوب این روش را یک یا دو بار در روز انجام دهید تا زخم بهبود یابد.

بهبود سریع زخم

روغن اسطوخودوس (لوندر)

یکی دیگر از بهترین درمان های خانگی جهت  درمان سریع زخم ( البته خفیف) روغن اسطوخودوس می باشد این روغن به التیام زخم ها کمک زیادی می کند فقط کافی است 2- 4 قطره روغن اسطوخودوس را بر روی منطقه آسیب دیده بمالید اگر می خواهید به نتیجه دلخواه برسید از این روش روزی 2 الی 5 بار استفاده کنید.

ترمیم سریع زخم

روغن درخت چای

این روغن نیز به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی و همچنین ضد عفونی کننده به درمان فوری زخم کمک می کند بنابراین به مقدار مورد نیاز روغن درخت چای بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید سپس اجازه دهید این روغن  مدتی روی زخم باقی بماند این روش را روزی 3 – 5 بار تکرار کنید و آن قدر ادامه دهید تا زخم بهبود یابد.

روغن درخت چای

بابونه

بابونه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد که معمولا به صورت دمنوش از آن استفاده می کنند و برای التیام زخم ها نیز بسیار موثر می باشد از این رو کیسه ی چای بابونه را در آب داغ خیس کنید سپس آن را بر روی زخم قرار دهید و با استفاده از گاز  استریل کیسه ی چای بابونه را روی زخم ببندید این کار آن قدر انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

دمنوش بابونه

آلوئه‌ورا

یکی دیگر از روش های درمان خانگی جهت بهبود سریع زخم ژل آلوئه ورا می باشد زیرا دارای خواص ضد درد، آرامش بخش و ضد التهابی می باشد که به تسکین درد و کاهش تورم کمک می کند همچنین این ژل توانایی مرطوب کنندگی بسیار عالی دارد که برای درمان زخم گزینه بسیار مناسبی می باشد از این رو پوسته ی روی برگ آلوئه ورا را باز کنید تا به قسمت ژله ای آن برسید سپس این ژله را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید بعد از زمان 15 الی 20 دقیقه زمانی که این ژل بر روی پوست خشک شد با آب گرم پوست را بشویید و با استفاده از یک پارچه تمیز آن را خشک کنید این روش را چند بار در طول روز انجام دهید تا زخم تان به طور کامل بهبود یابد.

بهبود زخم با ژل آلوئه ورا

کالاندولا

کالاندولا یا گل همیشه بهار یکی دیگر از درمان های خانگی جهت بهبود سریع زخم های خفیف می باشد به همین دلیل یک قاشق غذا خوری گل همیشه بهار را در یک فنجان آب گرم یا داغ بریزید سپس در ظرف را بپوشانید و بعد از زمان ده دقیقه که دم کشید این دمنوش را میل کنید.

استفاده از گل همیشه بهار

بهبود فوری زخم ها با تغذیه

بهبود زخمها به دلیل اینکه به عوامل زیادی بستگی دارد، یک فرآیند پیچیده است، حال به منظور بهبود فوری زخم, باید به آن ناحیه زخمی شده خون و مواد مغذی کافی برسد، ضمن اینکه باید سلامت عمومی بیمار در وضعیت مطلوبی باشد و نیز خوب تغذیه شود.

در تحقیقات به عمل آمده در این زمینه نشان داده شده است که در صورتی که بیمار دچار کمبود تغذیه ای باشد، بهبود زخم های وی به تاخیر می افتد، از این رو لازم است از نظر نیاز های تغذیه ای تامین شود، در زیر با نقش تغذیه و مواد مغذی مورد نیاز بدن در این زمینه آشنا می شوید :

کربوهیدرات ها و چربی ها در بهبود زخمها نقش مهمی دارند، زیرا انرژی سلول از طریق آنها تامین می شود.

اسید های آمیینه آرژنین و گلوتامین و پروتئین ها در بهبود فوری زخم ها اهمیت زیادی دارند.

بهبود فوری زخم

ویتامین ها هم نقش مهمی در بهبود فوری زخم دارند :

  • ویتامین A : جعفری، هویج، نعناع، سیب زمینی شیرین و اسفناج
  • ویتامین B کمپلکس : شیر، گوشت، سبزیجات و ماهی
  • ویتامین C : سبزیجاتی مثل گل کلم، جعفری، فلفل سبز، فلفل قرمز و گوجه فرنگی
  • ویتامین K : سبزیجات دارای برگ سبز، جعفری، کیوی، آووکادو، ، تخم مرغ، گوشت، شیر

مواد معدنی مورد نیاز بدن برای بهبود سریع زخمها :

  • آهن : ملاس، تخم مرغ، گوشت، سویا، میوه های خشک، سبزیجات برگ سبز
  • روی : گوشت قرمز، دانه کدو تنبل، گردو، بادام، تخم مرغ، زنجبیل، غلات کامل
  • منیزیم : آجیل، سویا، گردو، شیر، ماهی، نان و سبزیجات سبز
  • مس : ماهی، جگر، آجیل، نخود فرنگی، قارچ، گردو، چادار
  • سلنیوم : گوشت، ماهی، لبنیات و سویا
  • آب : همانطور که گفتیم، مصرف آب به میزان متعادل و کافی به منظور بهبود سریع زخم ها مفید می باشد.

درمان سریع زخم

نکته مهم : همانطور که گفته شد این درمان های خانگی گفته شده فقط برای زخم های خفیف استفاده می شود در غیر اینصورت برای بهبود زخم های دیگر باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با نحوه پانسمان زخم کلیک  کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر