قوانین مرتبط با وکیل جرایم رایانه ای

برای جرائم اینترنتی و رایانه ای بهتر است قبل از هر اقدامی با وکیل سایبری که متخصص جرایم رایانه ای و اینترنتی می باشد.

وکیل جرایم رایانه ای

جرایم رایانه‌ ای که یکی از موارد اصلی آن جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی است شامل دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای می‌باشد. مورد بعدی جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی است که شامل جعل رایانه‌ای می‌باشد. بحث‌های بعدی سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و مسؤولیت کیفری اشخاص می‌باشد.

جعل رایانه‌ای چیست؟

ماده 6 قانون جرایم رایانه‌ای می‌گوید، هر کس به طور غیرمجاز مرتکب اعمال زیر شود، جاعل محسوب و به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد:

الف) تغییر یا ایجاد داده‌های قابل استناد یا ایجاد یا واردکردن متقلبانه داده به آنها.

ب) تغییر داده‌ها یا علائم موجود در کارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا تراشه‌ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانة داده‌ها یا علائم به آنها.

هرکس با علم به مجعول بودن داده‌ها یا کارت‌ها یا تراشه‌ها از آنها استفاده کند، به مجازات مندرج در ماده فوق محکوم خواهد شد.

شکایت از فروشگاه اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مثل دیجی کالا، تیمچه، زنبیل و حتی سایت‌های معتبر خدماتی مثل سنجاق، استادکار، نی نی سایت، وکیل VIP، اسنپ و ... همگی دارای اعتمادی بین مردم هستند. به همین دلیل شاید مشکلاتی مثل عودت وجه دچار نشوید. ولی بعضی از فروشگاه اینترنتی به دلیل عدم موجودی و تغییرات قیمت توانایی ارسال کالا را به مشتری ندارند. به همین دلیل مشتری آن‌ها که اقدام به خرید کرده‌اند و نتوانسته‌اند پول خود را برگردانند باید اقدام به شکایت کنند. برای این کار نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل سایبری دارید تا به شما مراحل قانونی و اقداماتی پلیس فتا را توضیح بدهند.

سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه

هرکس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به مجازات محکوم خواهد شد. و هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

جرایم رایانه ای و اینترنتی علیه عفت واخلاق عمومی

هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد. ارتکاب این اعمال درخصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازات‌ها می‌شود. محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می‌گردد که دارای صحنه و صور قبیحه باشد.

هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به جزای نقدی محکوم خواهد شد. چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد. محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

حکم مجازات هتک حیثیت در فضای مجازی

هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سایر جرایم رایانه‌ای و مجازات آن

هر شخصی که مرتکب اعمال زیر شود، به حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد:

الف) تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معاملة داده‌ها یا نرم افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود.

ب) فروش یا انتشار یا در دسترس قراردادن گذر واژه یا هر داده‌ای که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به دیگری را بدون رضایت او فراهم می‌کند.

ج) انتشار یا در دسترس قراردادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای و تخریب و اخلال در داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی.

تبصره ـ چنانچه مرتکب، اعمال یاد شده را حرفه خود قرار داده باشد، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

وکیل جرایم اینترنتی می تواند شامل سایت ها نیز بشود و نیاز به وکیل سایبری یا همان وکیل جرایم رایانه ای و اینترنتی شوند که شامل سایت هایی مثل

مشاوره حقوقی با وکیل سایبری

برای جرائم اینترنتی و رایانه ای بهتر است قبل از هر اقدامی با وکیل سایبری که متخصص جرایم رایانه ای و اینترنتی می باشد. مشاوره حقوقی با وکیل سایبری مجموعه وکیل VIP شامل مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی حضوری می باشد که می توانید از سایت https://vakil.vip/cyber-lawyer با شماره تلفن وکیل تماس بگیرید. همچنین مجموعه وکیل وی آی پی دارای وکیل پایه یک دادگستری خانم برای افرادی که ترجیح می دهند پرونده دعوی حقوقی یا کیفری خود را به وکیل خانم بسپارند. امروزه حتی سایت ها و فروشگاه های اینترنتی

مجموعه وکیل VIP بهترین وکیل مشهد با به کارگیری بهترین وکیل پایه یک دادگستری، سالهاست ارائه دهنده خدمات حقوقی به صورت تخصصی بوده است. معیار انتخاب مجموعه برای یک وکیل حرفه‌ای، شخصی است که تخصص او در دعوی مورد نظر شما باشد که به وی، وکیل متخصص یا وکیل VIP می‌گویند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان