در اختتامیه اولین دوره گفتمان علوم انسانی عنوان شد:

کار حوزه نشان دادن مسیر تمدن‌سازی اسلامی است

گروه حوزه‎های علمیه: آئین اختتامیه اولین دوره گفتمان علوم انسانی برگزار و در این مراسم بر این نکته تاکید شد که کار حوزه علمیه نشان دادن مسیر برای تمدن‌سازی اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت نخبگان کشور تاکید کرد: اگر یک صدم نخبگان هم به ظرفیت خود برسند تحولات عظیمی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که نباید خود را یک پیوست بیرونی به جامعه بدانیم بلکه باید در متن فرو رفته و کار کنیم.
مخبر دزفولی، حضور موفق کمیسیون حوزوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را یک تجربه عالی در کار فرهنگی متناظر با حوزه دانست و گفت: این تجربه موفق و استفاده به جا از پژوهشگاه‎های مختلف می‎تواند نقش بسیار مهمی در توسعه علمی کشور و استفاده به جا از اندیشه‎های حوزوی ایفا کند.

وی تاکید کرد: حضور اساتیدی چون حجج اسلام اعرافی، واعظی و پارسانیا در کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی‬‎ ‫موجب جهت‌دهی مناسبی در حرکت این شورا برای تدوین مبانی تمدن اسلامی و دستیابی به آن شده است.

مخبر دزفولی اظهار کرد: امیدواریم که این مدل موفقی که در شورا انجام شد در ارکان دیگر نظام نیز به خوبی‬‎‫به کار گرفته شود تا از ظرفیت حوزه و  نهادهای عالی حوزوی در توسعه علوم انسانی ناظر به نظام تمدن‌ساز اسلامی استفاده شود.

برپایی 12 نشست علمی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی اظهار کرد: استمرار این دوره‎ها بسیار مهم است تا هم نخبگان حوزه و دانشگاه نخبگان جدید را بشناسند و هم اینکه خود نخبگان جدید و جوان کشور همدیگر را بهتر بشناسند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری 12 نشست علمی در اولین دوره نخبگان علوم انسانی گفت: برخی از شرکت کنندگان انتظار داشتند که حوزه باید نظرات غربی‎ها در این دوره‏ها را منعکس کند؛ در حالی که کار حوزه، ارایه صرف نظرات علوم انسانی زاییده غرب نیست.
وی اظهار کرد: اگر کسی تصور کند که حوزه نیز مثل برخی نهادهای آکادمیک غوطه‌ور شده در سیستم علم غربی، خود را از نظرات دیگران غنی می‎کند سخت در اشتباه است.
پارسانیا با ذکر این مطلب که دانشجویان در کمین‌گاه دشمن هستند، بیان کرد: نیروهای نخبه ما در کمین رفته‏‌اند؛ این ادبیات، یک ادبیات نظامی است و معنی آن این است که دانشجویان امروزه در میدان دشمن هستند؛ به همین خاطر نباید تصور کنیم که اینجا جای راحتی است و باید به سختی کار کنیم تا در این میان از دشمن رکب نخوریم.
تفکر حوزه از متن دین سرچشمه می‎گیرد

وی افزود: حوزه همیشه یک تفکر مستقل داشته است که از متن دین و علمیت حاکم بر معرفت دینی سرچشمه می‎گیرد و در این راه از عقل نیز به خوبی و در عالی ترین حد استفاده می‎کند ولی کار اصلی حوزه نشان دادن مسیر حرکت تمدن‌سازانه است.
وی گفت: خوشبختانه حوزه علمیه ما در این سال‌ها سعی کرده است که خود به شکل جوشان به توسعه علوم انسانی بپردازد و این مسیر امروزه شکوفاتر شده است و همیشه به نقد آرای علمی غرب رفته و هیچ گاه نایستاده تا آنها به ما مسلط شوند.

یادآور می‌شود این دوره با حضور 650 تن از نخبگان حوزه و دانشگاه به مدت 15 روز برگزار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر