کاهش مشارکت در انتخابات چرا رخ داد؟

نهادهای قضایی و اطلاعاتی تغییر روش بدهند!/ نگاه ابزاری مجید انصاری به "وحدت"

"میرحسین موسوی و تاجزاده آزاد شوند"؛ این منتهای فهم کسانی است که به مقوله وحدت نگاه ابزاری دارند.

سرویس سیاست مشرق _ مجید انصاری، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون بیانات نوروزی مقام معظم رهبری و تأکیدات ویژه ایشان بر مقوله وحدت؛ تفسیرهایی را ارائه کرده است که خوانش و تحلیل پیرامون آنها ضروری به نظر می رسد.

او در تأکید بر بیانات رهبری گفته است: به نظرم قوه قضائیه بر اساس این بینش باید گروه ویژه‌ای را تشکیل بدهد؛ ریاست محترم قوه قضائیه، جناب آقای اژه‌ای، و این گروه ویژه یک بازنگری در بعضی از پرونده‌ها، محکومیت‌ها و محرومیت‌ها داشته باشند. هیچ کسی نمی‌تواند بالای سر قوه قضائیه باشد و قوه قضائیه در راستای بسط عدالت و رفع ظلم و تبعیض از افراد و احیانا سخت‌گیری‌های بی موردی که در گذشته شده تجدید نظر کنند و اگر در جایی هم ظواهر قانون، فرآیند قانونی و آیین دادرسی احتیاج به اصلاح یا استجازه‌ای دارد، انجام بدهند تا جامعه احساس کند فضای کشور به سمت عفو، بخشودگی، صلح، صفا، دوستی، مهربانی و گذشت پیش می‌رود؛ نه به سمت سخت‌گیری، مچ‌گیری و برخورد قهرآمیز.

انصاری در ادامه تصریح می کند: مسأله دیگر این است که دستگاه‌های اطلاعاتی ما اعم از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و دیگر دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی، و در مجموع شورای عالی امنیت ملی به عنوان هماهنگ کننده و در رأس اینها، باید تغییر نگرشی در بینش امنیتی خودشان بدهند. مقوله امنیت ملی را از رهگذر تحکیم همبستگی، اخوت و وحدت ملی بیشتر تعقیب کنند؛ نه از طریق تأمین امنیت سخت و سخت‌افزاری. البته آن هم در جای خودش باید باشد و من نمی‌خواهم آن را نفی کنم.[1]

*دقت شود که در قدم اول؛ همین اظهارات انصاری مصداق اتمّ وحدت شکنی و ایجاد تفرقه است و کاهش مشارکت در انتخابات امسال ثمره آشکار اجرا شدن نسخه ها و توصیه های کسانی مثل مجید انصاری است!

چه اینکه در سخنان انصاری شاهدیم که او چیزی را از وحدت می فهمد که صرفا به نفع خودش و باند سیاسی‌اش باشد و رویه های عقلانی فعلی را قبول ندارد.

منظور انصاری در وجه آشکار خود این است که نهادهای امین قضایی و امنیتی کشور بلافاصله رویکردهای خود را در مباحثی مثل امنیت، فتنه و مبارزه با تبلیغ علیه نظام کنار بگذارند و به اصطلاح انصاری "بازنگری" داشته باشند. و در این تغییر رویکرد نیز چه بسا دوستان آقای انصاری از قبیل میرحسین موسوی از حصر خارج شوند و کسانی مثل مصطفی تاجزاده از زندان آزاد شوند!

این تمام آن چیزی است که انصاری و امثال انصاری از وحدت می فهمند...

لکن در یک نگاه عقلانی به مقوله وحدت مشخص می شود که اتفاقا از ارکان تحقق وحدت این است که عناصر ناسالم و کسانی که نقشی آشکار در تخریب افکار عمومی دارند؛ باید تحت کنترل و برخورد قرار بگیرند تا یگانگی جامعه مخدوش نشود.

مثلا می دانیم و می بینیم که انتخابات امسال از سوی کسانی در ستاد جریان چپ بصورت علنی و رسمی تحریم شد. رفتاری خیانت بار که جزای آن در تمام دموکراسی ها اشدّ مجازات است. اما این اتفاق به هر دلیلی در ایران اسلامی رخ نداد و دیدیم که افرادی در میان مردم، فریب تحریمی ها را خوردند و در انتخابات مشارکت نکردند!

حال باید چه کرد؟!

آیا باید این افراد را آزاد گذاشت تا سایر گام های پروژه خود را نیز اجرا کنند یا متوجه تأثیر سوء اقدامات آنان شد و با "رفتار تبیینی_امنیتی" جلوی وحدت شکنی اینان را گرفت؟

پاسخ به این سوال مشخص است اما همانطور که خواندیم؛ آقای انصاری پاسخ دیگری برای این سوال مهیا کرده اند...

امید مردم و خواص دلسوز جامعه همچنان این است که نهادهای قضایی و امنیتی کشور بر مسیر عقلانیت همیشگی گام بردارند.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1627234

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان