چتر اقتصادی بزرگ چین برای باشگاه تحریمی ها

تحریم های آمریکا به طور ناخواسته یک اقتصاد سایه جهانی ایجاد کرده اند که مخالفان غرب را به هم پیوند می دهد و دشمن اصلی واشنگتن یعنی "چین" در مرکز آن قرار دارد.

چگونه آمریکا به طور ناخواسته یک "محور فرار" به رهبری چین ایجاد کرده است؟

به گزارش عصرایران، این تیتر مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال آمریکاست که از ناکامی واشنگتن در تحقق اهداف راهبردی اش از طریق فشارهای تحریمی علیه رقبا و دشمنانش حکایت دارد.

در این مطلب آمده است:

هدف از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی غرب، تحت فشار قرار دادن دشمنان آمریکاست و واشنگتن از قدرت دلار استفاده می کند تا بدون جنگ و خونریزی کشور مقابل را وادار به تسلیم کند. اما این تحریم ها نه تنها در تغییر سیاست ها و راهبردهای کشورهای تحت تحریم موثر نیستند بلکه در عین حال و به طور ناخواسته یک اقتصاد سایه جهانی ایجاد کرده اند که مخالفان لیبرال دموکراسی غربی را به هم پیوند می دهد و دشمن اصلی واشنگتن یعنی "چین" در مرکز قرار دارد.

محدودیت‌های مالی و تجاری بی‌سابقه بر روسیه، ایران، ونزوئلا، کره شمالی، چین و دیگر کشورهای مشابه، با محدود کردن دسترسی آنها به کالاها و بازارهای غربی، این اقتصادها را تحت فشار قرار داده است. اما به گفته مقامات غربی و داده های گمرکی، پکن به طور فزاینده ای با تقویت روابط تجاری این تلاش های تحت رهبری ایالات متحده را خنثی کرده است. 

با وجود چین، بلوک کشورهای تحریم شده در مجموع اکنون دارای اقتصادهایی مقاوم در برابر جنگ مالی واشنگتن هستند و در چارچوب اقتصاد سایه به رهبری چین، همه چیز از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک گرفته تا طلا و نفت را مبادله می کنند.

"دانا استرول" یکی از مقامات سابق دفاعی ایالات متحده و اکنون از اعضای ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک،در این رابطه گفت: چین رقیب استراتژیک است که مایل و قادر به تغییر نظم جهانی فعلی است.

"لیو پنگیو" سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، از سیاست‌های پکن دفاع کرد و گفت که این کشور سلاح‌های کشنده را به هیچ‌کس که در درگیری اوکراین دست داشته است، ارائه نمی‌کند.

وی گفت: "چین مبادلات اقتصادی و تجاری عادی را با کشورهای مربوطه بر اساس برابری و منافع متقابل انجام می دهد. تجارت های مربوطه بر اساس قوانین بین المللی قانونی و مشروع هستند، بنابراین باید مورد احترام و حمایت قرار گیرند."

نیازهای تجاری این بلوک همسو هستند. در یک طرف این معادله، چین نفت را از سه قدرت اوپک - روسیه، ایران و ونزوئلا - با قیمت‌های تخفیفی دریافت می‌کند. این برای بزرگترین واردکننده نفت جهان که سال گذشته بیش از 11 میلیون بشکه نفت در روز نفت خریده تا اقتصاد خود را فعال نگه دارد، یک درآمد بادآورده است. کشورهای تحت تحریم نیز به نوبه خود درآمدی دارند که می توانند برای خرید کالاهای تحریم شده از چین استفاده کنند.

چتر اقتصادی بزرگ چین برای باشگاه تحریمی ها

"کیمبرلی دونوان" از شورای آتلانتیک، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: " سیر درآمدهای نفتی از چین به اقتصاد ایران و روسیه کمک می‌کند و تحریم‌های غرب را تضعیف می‌کند." دونوان که این گروه را "محور فرار" می‌نامد، گفت که استفاده کشورها از ارز و سیستم‌های پرداخت چینی برای تجارت، دسترسی مقامات غربی به داده‌های مالی را محدود می‌کند و توانایی آنها را برای اجرای تحریم‌ها تضعیف می‌کند.

داده‌های گمرکات چین و روسیه نشان می‌دهد که چین از تحریم های غرب علیه مسکو در دسترسی به کالاهای دارای کاربرد دوگانه استفاده کرده است، محصولاتی که هم مصارف غیرنظامی و هم نظامی دارند.

به‌عنوان مثال، و بر اساس بررسی داده های گمرگ روسیه، یک شرکت دفاعی دولتی چین به نام" Poly Technologies"، بین سپتامبر و دسامبر سال گذشته نزدیک به دوجین محموله را به یک شرکت روسی تحت تحریم ایالات متحده ارسال کرد که بالگردهای نظامی و غیرنظامی تولید می‌کند.

این شرکت چینی که توسط ایالات متحده تحریم شده است، همچنین مسئول ارسال یک محموله در 16 فوریه سال گذشته به یک شرکت  روسیه است که خود را یک پیمانکار دولتی و یکی از بزرگترین عمده فروشان سلاح روسیه توصیف می کند.

سوابق گمرکی همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی مسئول ارسال تمام 60 محموله در سال گذشته به یک شرکت روسی بوده‌اند که به گفته مقامات آمریکایی بخشی از کانال خرید ایران برای تولید پهپادهای نظامی در روسیه برای نیروهای مسکو است. 

جنگ روسیه علیه اوکراین همچنین برای تهران نیز یک فرصت اقتصادی و راهبردی فراهم کرده است. به گفته مقامات سابق امنیتی ایالات متحده، فروش ناوگان پهپادهای نظامی به مسکو و ایجاد یک مرکز تولید پهپاد در روسیه، علاوه بر اینکه درآمدی برای ایران فراهم می‌کند، جلوه بین‌المللی قدرت نظامی تهران را نیز تقویت  کرده و داده‌های ارزشمند دوران جنگ را ارائه می‌دهد.

چتر اقتصادی بزرگ چین برای باشگاه تحریمی ها

به گفته مقامات آمریکایی و داده‌های گمرک، ایران همچنین به ونزوئلا تسلیحات، کمک‌های فنی برای زیرساخت‌های انرژی و سایر کالاهای تحریم شده ارائه می‌کند. به گفته مقامات غربی، کاراکاس در ازای آن، ذخایر عظیم طلای خود را در اختیار ایران قرار داده است، کالایی که ردیابی آن در سراسر جهان دشوار است و قابلیت تعویض آن به کشورهای تحریم شده اجازه می دهد تا از سیستم بانکی غربی چشم پوشی کنند.

مقامات آمریکایی می گویند توانایی و تمایل چین برای فعال نگه داشتن ماشین جنگی روسیه و کمک به مسکو برای بازسازی ظرفیت صنعتی نظامی خود، تجارت بی سابقه ای را بین دو کشور تقویت کرده است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی با آگاهی از روابط تجاری دو کشور گفت: "این میزان تجارت، اعتمادی را نشان داد که به طور بالقوه می‌تواند درها را برای ادغام گسترده‌تر پایگاه صنعتی دفاعی آنها باز کند."

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان