بدون تعارف با دکتر ظریف

اخیرا جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه دولت های یازدهم و دوازدهم که توسط جناب آقای دکتر پزشکیان رییس حمهور منتخب به عنوان رییس شورای راهبری انتخاب وزرا و اعضای هیات محترم دولت چهاردهم منصوب شدند در برنامه گفتگوی خبری توضیحاتی در مورد شورای راهبری می دادند که مورد توجه من بوده و میخواهم نقد خودم را در مورد صحبت های ایشان خیلی شفاف و بدون تعارف ب ...

بدون تعارف با دکتر ظریف

جناب آقای دکتر ظریف

برنامه و هدف جناب آقای دکتر پزشکیان اجرا و تحقق اهداف برنامه نسبتا ضعیف هفتم بود و است و ایشان در مناظره ها و گفتگوهای انتخاباتی بسیار مصر بودند که وقتی برنامه داریم و این برنامه سالها در دولت و مجلس کارشناسی شده و به قانون تبدیل شده، حالا همین قانون برنامه به رییس جمهور حکم میکند که مجری آن و سایر اسناد بالادستی و پایین دستی باشد و رییس جمهور ملزم است که آنرا بدرستی و با دقت و با بهترین شکل و روش اجرا نماید و رییس جمهور باید بتواند با همکاری دولتش آن قوانین و برنامه ها را بهره ور و در خدمت مردم و منافع و مصالح ملی قرار دهد

در اینجا وظیفه اصلی رییس جمهور منتخب که قولش را هم داده مشخص است و همه میدانیم جناب آقای دکتر پزشکیان متعهد به اجرای صحیح و دقیق و بهترین همین برنامه ضعیف حداقلی پنج ساله هفتم توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است که البته انتظارات ما خیلی بیشتر از این برنامه است اما همین هم اگر بدرستی اجرا شود از خوشحالی کلاهمان را به آسمان پرتاب میکنیم.

جنابعالی به عنوان رییس و راهبر این شورای هستید و میدانید که ماموریت اصلی این شورا اول شناخت وضع و توان موجود و دوم انتخاب افراد اصلح و هماهنگ برای شروع به کار در همین وضعیت و سوم باور به اینکه این اشخاص می توانند در مسیر و تحقق همین برنامه ضعیف اما مورد انتظار حرکت نمایند و کار را به اتمام برسانند.

متاسفانه من در سخنان جنابعالی این نگاه را نیافتم و این صحبت را نشنیدم و صحبت شما بیشتر توضیحات تبلیغاتی برای معرفی و انتخاب و فروش یک نوع محصول بیشتر شبیه به بازی کودکانه یا رایانه ای بود تا تصمیم سازی برای امور حال و آینده یک کشور و یک ملت.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول IMF در حال حاضر تولید نا خالص داخلی (واقعی) GDP, current prices حدود 470 میلیارد دلار است که نسبت به اقتصاد کشور همسایه ترکیه حدود نصف است و طبق پیش بینی این صندوق اقتصاد ایران در سال 1408 یعنی 5 سال بعد به عدد 580 میلیارد دلار خواهد رسید و درآمد سرانه هر ایرانی در سال 1403 حدود 5120 دلار است و طبق پیش بینی این صندوق درآمد سرانه هر ایرانی در سال 1408 به عدد 6750 دلار خواهد رسید.

در ادامه گزارش به موضوع قدرت خرید با همین تولید ناخالص داخلیGDP: Purchasing power parity اشاره شده که عدد 1850 میلیارد دلار در سال 1403 است و این عدد در سال 1408 به 2290 میلیارد دلار خواهد رسید و سرانه قدرت خرید در سال 1403 عدد 21220 دلار است و سرانه قدرت خرید مردم در سال 1408 به عدد 24970 دلار خواهد رسید و خلاصه تحلیلی از این اعداد نشان میدهد که با همین اقتصاد فعلی در کشور اما با یک دلار جهانی در ایران می شود معادل حدود 4 دلار خرید کرد و باید دید که آیا واقعا این عدد بطور عادلانه توزیع می شود یا رانت ها داخلش شده است؟

در این گزارش به موضوع رشد اقتصادی 3.3% در سال 1403 و افت رشد اقتصادی به 2% در سال 1408 اشاره شده و نرخ تورم نیز در سال 1403 عدد 37.5% و در سال 1408 عدد 25% را نشان میدهد و در مورد نرخ بیکاری در سال 1403 عدد 8.9% و برای سال 1408 عدد 8.4% گزارش گردیده.

این ها آمار صندوق بین المللی پول IMF است که بر روی وب سایت این نهاد مالی وابسته به سازمان ملل به آدرس : https://www.imf.org/external/datamapper/datasets/WEO منتشر شده

حالا نگاهی به برنامه هفتم می اندازیم که طبق جدول برنامه، اطلاعی در مورد اعداد تولید ناخالص خالص داخلی GDP و درآمد سرانه هر ایرانی و قدرت خرید GDP: Purchasing power parity نیست و متاسفانه چیزی نوشته نشده و جای سئوال دارد؟ چون یکی از شاخص هایی که میشود دولت و مجلس را برای رشد و توسعه و پیشرفت راستی آزمایی کرد همین اعداد GDP و شاخص توسعه انسانی است که کشورها با همین اعداد رتبه بندی می شوند.

اما هدفگذاری برای نرخ رشد اقتصادی عدد 8% است که با واقعیت امروز فاصله نسبتا زیادی دارد و نرخ تورم زیر 10% اشاره گردیده که این هم با واقعیت فاصله دارد

در ادامه نگاهی به جدول صفحه اول برنامه پنج ساله هفتم توسعه و پیشرفت ایران می اندازیم و توجه مان را به صادرات غیر نفتی می اندازیم که در سال 1402 جمع صادرات نفتی و غیر نفتی و واردات ایران حدود 110 میلیارد دلار بوده و طبق برنامه هفتم در پایان سال 1408 حداقل باید به حدود 310 میلیارد دلار برسد و انتظار داریم بیشتر باشد به 500 میلیارد دلار هم برسد و در سایر بخش ها نیز باید رشد های متوازن داشته باشیم

جناب آقای دکتر ظریف

این اعداد بخش بسیار ساده و کوچکی از وضعیت فعلی و هدفگذاری و انتخاب نوع مدیریت و نگاه مدیران منتخب برای رسیدن به این اهداف است و وزرا و معاونان رییس جمهور باید متعهد باشند که سهم خودشان را در افزایش قدرت اقتصادی و افزایش اعداد و ظرفیت های تجارت خارجی و سایر موضوعات مرتبط به این دو بخش و در ادامه شاخص های توسعه انسانی را انجام میدهند تا کشور بتواند به این اهداف حداقلی برسد.

حتما میدانید که دولت بر روی حدود 4600 دستگاه اجرایی و ستادی در سطوح ملی و استانی و شهرستانی قدرت اجرایی و مدیریتی دارد و با تقریبا 2100000 کارکنان دولت که حدود 240000 مدیر در سطوح مختلف دارد باید کار کند و به آنها خدمت برساند علاوه بر این ها باید حقوق و خدمات برای تقریبا 2700000 بازنشسته را نیز تامین نماید ضمن اینکه در چند منطقه کلیدی و محوری غرب آسیا و حوزه دریای خزر نیز هست و با 630 میلیون همسایه زندگی میکند و مراوده دارد و باید با همین 15 کشور همسایه بخوبی و بدون تنش زندگی کند.

اینها بخش های بسیار کوچکی از دریای بزرگ مدیریت کشور است که حداقل باید به آنها توجه کرد.

صحبت هایی که از جنابعالی شنیدم که خیلی خیلی ساده به موضوع توجه کردید برای بنده به عنوان یک شهروند ایثارگر بسیار نگران کننده بود.

دولت جناب آقای دکتر پزشکیان اگر قرار است طبق قول هایی که داده این برنامه هفتم با اهداف دور از انتظار ضعیف و حداقلی را اجرا نماید و به رهبری و مردم پاسخگو باشد پس باید دولت قوی و برنامه محور و کارآمد و توانمند و همکار و همراه و آماده و پای کار با نقشه های راه هم افزا و بهره ور در کنارش باشند.
اینهایی که من از شما شنیدم بیشتر یک شوخی تلخ بود تا تصمیم سازی مولد و موثر برای امروز و آینده یک ملت.

اجرای همین برنامه ضعیف هفتم بشرطی که همه پای کار باشند و هم دل و همراه بخواهند کار بشود و چوب لای چرخ ها نگذارند و تولید امید و انرژی بکنند، آدم های خیلی حرفه ای میخواهد، حالا شما میخواهید با یک کنکور آزمایشی از مدل قلم چی چند تا شخص محترم انتخاب کنید که دارای آن شرایط که گفتید هستند. اما آیا تعهد میکنید که در مقابل انتظارات منطقی مردم پاسخگوی برنامه باشند

رفع بخران ناترازی و بحران بازنشستگی و مدیریت یارانه و بهره وری از امکانات و برنامه تغییر منابع درآمدی کشور از نفت به مالیات از تولید و خدمات و حذف رانت و اجرای اصل 29 قانون اساسی و عدالت اقتصادی و ......

اینها شوخی نیست که شما بخواهید با چند تا کمیته و دعوت از این و آن و اصطلاح محترمانه دادن سهم و یا پاسخ به سهم خواهی از دولت کار را جلو ببرید.

کافیست در نوع انتخاب مثل گذشته غفلت شود و ناترازی ها بیشتر شوند آنوقت در انتخابات بعدی شما خیلی خوشبخت باشید می توانید حداکثر 15 تا 20 درصد مردم را پای صندوق ها بیاورید و مطمئن باشید با تمام باوری که به کشورم و انقلابم و نظام جمهوری اسلامی ایران دارم اما یکی از آن هایی که معترض خواهد بود من خواهم بود.

پیشنهاد میکنم بجای این نوع رفتارهای عجولانه و خام به جناب آقای دکتر پزشکیان رییس جمهور محترم منتخب مشورت دهید که از مجلس اجازه سه ماهه بگیرد تا دولت چهاردهم اعم از وزرا و معاونان و استانداران و حتی فرمانداران را با سعه صدر و دقت و متناسب با نیازهای کشور با نگاه به تحقق برنامه هفتم و سند توسعه یافتگی کشور انتخاب و به مجلس معرفی نمایند و از مردم هم بخواهید با ذره بین محبت کمک کنند که سنگ های جلوی پای حرکت دولت برداشته شود و مدافع منافع ملی کشور باشند تا کار بخوبی و با رضایت انجام شود.

مطمئن باشید که با عجله نه تنها کار پیش نمی رود بلکه این فرصت اعتماد ملی تبدیل به نارضایتی خواهد شد که هیچ وقت و در هیچ شرایطی به صرفه و صلاح کشور نبوده و نیست

از ما گفتن است و از شما هم ؟؟؟؟

میگویند: «العاقل یکفی بالاشاره» .

اما من میگویم: «فبشر عباد، الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

جمله آخر اینکه ، شما وقتی به عنوان نماینده رییس جمهور به پای تلوزیون تشریف می آورید باید مبلغ ایران و کالای ایرانی و فرهنگ ایرانی باشید .

در صحبت های شما شنیدم که فرمودید برای اطلاع رسانی با مخاطبان از سکوهای خارجی اینستاگرام و تویتر استفاده میکنید درصورتیکه در کشور ما حداقل شش سکوی روبیکا و ایتا و بله و آی گپ و سروش و ویراستی با میلیون ها کاربر وجود دارد که شما می توانید با کیفیت مطلوب با کاربران ارتباط برقرار کنید.

مطمئنم جنابعالی هم مثل من و سایر ایرانیان به ایرانی بودن مان افتخار میکنیم.

ممنون از توجه شما

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر