گنج طلایی در سیاره سرخ که مریخ‌نورد ناسا آن را اتفاقی پیدا کرد!/ عکس

برخورد اتفاقی مریخ‌نورد Curiosity ناسا با سنگی در مریخ، منجر به شکافتن آن شد و محتوای درون سنگ دانشمندان را شگفت‌زده کرد.

گنج طلایی در سیاره سرخ که مریخ‌نورد ناسا آن را اتفاقی پیدا کرد!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شکافتن اتفاقی سنگی در مریخ منجر به بیرون آمدن گنج طلایی از دل آن شد که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

گنج طلایی در سیاره سرخ که مریخ‌نورد ناسا آن را اتفاقی پیدا کرد!/ عکس
یک حادثه در مریخ سنگی شگفت‌انگیز را نمایان کرد.

هنگامی که مریخ‌نورد بدنه 899 کیلوگرمی خود را روی صخره غلتاند، سنگ شکافته شد و بلورهای زرد رنگی از گوگرد را نمایان کرد. اگرچه سولفات‌ها در مریخ نسبتاً رایج هستند، اما این اولین‌بار است که گوگرد به شکل عنصری خالص در سیاره سرخ یافت می‌شود.

هیجان‌انگیزتر این است که کانال گدیز والیس، جایی که مریخ‌نورد ناسا سنگ را در آن پیدا کرد، پر از سنگ‌هایی است که شبیه به سنگ گوگردی قبل از خرد شدن تصادفی هستند؛ این موضوع آشکار می‌کند که گوگرد ممکن است در برخی نقاط سیاره سرخ به وفور یافت شود.

آشوین واساوادا، دانشمند پروژه Curiosity از آزمایشگاه رانش جت ناسا، می‌گوید: «یافتن میدانی از سنگ‌های ساخته شده از گوگرد خالص مانند یافتن یک واحه در بیابان است. این سنگ نباید در این منطقه وجود داشته باشد، بنابراین اکنون باید توضیحی برای وجود آن پیدا کنیم. کشف چیزهای عجیب و غیر منتظره چیزی است که کاوش سیاره را بسیار هیجان انگیز می‌کند.»

گنج طلایی در سیاره سرخ که مریخ‌نورد ناسا آن را اتفاقی پیدا کرد!/ عکس
سنگ گوگردی که در مریخ یافت شد.

سولفات‌ها نمک‌هایی هستند که وقتی گوگرد، معمولاً به شکل مرکب، با سایر مواد معدنی موجود در آب مخلوط می‌شوند، تشکیل می‌شوند. هنگامی که آب تبخیر می‌شود، مواد معدنی مخلوط و خشک می‌شوند و سولفات‌ها را پشت سر می‌گذارند.

این مواد معدنی سولفاتی می‌توانند چیزهای زیادی در مورد مریخ به ما بگویند، مانند تاریخچه آب آن و چگونگی هوازدگی آن در طول زمان؛ از سوی دیگر، گوگرد خالص تنها در شرایط بسیار خاصی شکل می‌گیرد که مشخص نیست در این منطقه‌ از مریخ، چگونه شرایط تشکیل آن فراهم شده است.

چیزهای زیادی در مورد تاریخ زمین‌شناسی مریخ وجود دارد که ما نمی‌دانیم، اما کشف تکه‌هایی از گوگرد خالص در سطح مریخ نشان می‌دهد که چیز بسیار بزرگی وجود دارد که ما از آن آگاه نیستیم.

صخره ای بسیار شبیه به سنگ شکسته شده توسط مریخ‌نورد ناسا

گوگرد یک عنصر ضروری برای تمام زندگی است. معمولاً به شکل سولفات جذب می‌شود و برای ساخت دو اسید آمینه ضروری که موجودات زنده برای ساختن پروتئین‌ها نیاز دارند، استفاده می‌شود.

از آنجایی که مدتی است درباره سولفات‌های مریخ می‌دانیم، این کشف چیز جدیدی در آن منطقه به ما نمی‌گوید. به هر حال ما هنوز هیچ نشانه‌ای از حیات در مریخ پیدا نکرده‌ایم. اما ما همچنان با بقایای تکه‌هایی که موجودات زنده مفید می‌دانند، از جمله شیمی، آب و شرایط قابل سکونت در گذشته برخورد می‌کنیم.

ما که اینجا روی زمین گیر کرده‌ایم، در نحوه دسترسی به مریخ نسبتاً ناتوان هستیم و تنها با استفاده از ابزاری که در دست داریم (مریخ‌نوردها) می‌توانیم اطلاعاتی از سیاره سرخ به دست آوریم؛ گام بعدی این خواهد بود که دقیقاً مشخص شود، بر اساس آنچه در مورد مریخ می‌دانیم، این گوگرد ممکن است چگونه در آنجا وجود داشته باشد. این کار کمی کار بیشتری می‌طلبد، احتمالاً شامل مدل‌سازی دقیقی از تکامل زمین‌شناسی مریخ است.

منبع: SCIENCEALERT