وبلاگ مشرق

روایت شکوری‌راد از اختلاف عارف و ظریف/ اگر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بر "کارآمدی" مقدم شود!

تأکیدات معاون اول رئیس‌جمهور بر اینکه دولت هم اختیار دارد و هم اقتدار؛ نشان می‌دهد که دولت پزشکیان اقبالی به چپ‌های تندرو ندارد و "سخنگویان منفصل" نمی‌خواهد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نقره‌داغ شدن چپ‌های تندرو در مواضع اعلامی عارف

دولت پزشکیان "سخنگوی منفصل" نمی‌خواهد

روایت شکوری‌راد از اختلاف عارف و ظریف/ اگر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بر "کارآمدی" مقدم شود!

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور پزشکیان در دیدار با اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات طی سخنانی با تاکید بر ارتباط موثر احزاب و نهادهای مدنی با نسل جدید تصریح کرد: جبهه اصلاحات با توجه به ظرفیتی که در اختیار دارد تلاش کند شکاف بین نسلی ایجاد شده را ترمیم کند.

به گزارش جماران، وی با رد دوگانه مسئولیت و اختیار دولت‌ها، تاکید کرد: اینکه در مقطعی گفته می‌شد دولت مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد قابل پذیرش نیست. دولت هم اختیار دارد و هم اقتدار و طرح اینگونه مباحث باعث سوء استفاده عده‌ای می‌شود که احیانا به دنبال موفقیت دولت نیستند.

عارف همچنین گفت: راهبرد دولت وفاق ملی تعامل با همه جریانات سیاسی است.

وی با تاکید بر اینکه دولت نیاز به کمک همه دلسوزان ایران دارد تصریح کرد: دولت هیچگاه وعده تحقق نیافتنی نمی‌دهد و به دنبال حرف و شعار نیست بلکه به دنبال عمل به وعده‌های دست یافتنی است.[1]

*مسئولیت‌پذیری عارف در اشاره به برخورداری دولت از مسئولیت، اختیار و اقتدار، یک موضع قابل تحسین است.

این موضع قابل تحسین در کنار تأکید مقامات دولت جدید بر حمایت کامل از کابینه پیشنهادی نشان می‌دهد که دولت چهاردهم مثل برخی دولت‌ها قصد ایجاد "سخنگویان منفصل" را برای خود ندارد و ایضا با تندروها و چپ‌های نانجیب همراه نیست.

به دیگر سخن اینکه اقلا تا اینجا و با مواضع اعلامی مقامات دولت جدید؛ کسی از تندروها نخواهد توانست برای ادعاهای همیشگی خود مبنی بر اینکه کابینه پیشنهادی مطلوب پزشکیان نیست و یا دولت در اقداماتش صاحب اختیار نیست و دولت پنهان عنان‌دار امور است؛ بازاریابی کند.

صحبت‌های عارف از این حیث واجد اهمیت ویژه است که شاهد طرح این سخنان در مقابل اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات هستیم.

جالب است بدانید که علی شکوری‌راد،‌ از اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات که در دیدار موصوف نیز حضور داشته بلافاصله پس از این دیدار با جماران مصاحبه و ادعا کرده است که دست پزشکیان در انتخاب اعضای کابینه‌اش باز نبوده است!

***

روایت شکوری‌راد از اختلاف عارف و ظریف

روایت شکوری‌راد از اختلاف عارف و ظریف/ اگر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بر "کارآمدی" مقدم شود!

علی شکوری‌راد، فعال چپ و عضو شورای راهبری دولت طی سخنانی در مصاحبه با سایت جماران در پاسخ به این سؤال که "نظر شما این است که یکی از دلایل استعفای دکتر ظریف، اختلاف نظر با دکتر عارف بود؟" گفته است:

"نه فقط دکتر عارف، بلکه شورای کوچکی تشکیل شد که بر اساس خروجی کار شورای راهبری و مذاکرات دکتر پزشکیان با رهبری و نهادهای ذیربط، مشورت نهایی را به دکتر پزشکیان می‌دادند. طبیعتا اختلاف‌نظرهایی هم در آن مجموعه پیش می‌آمد و نتیجه آن اختلاف‌نظرها این شد که حدود 10 نفر از 19 نفر برگزیده کمیته‌ها بودند و 9 نفر از خارج آن آمدند؛ و این 9 نفر عموما کسانی هستند که شما اسم آن را ائتلافی یا نامناسب می‌گذارید. اکثر انتقادها متوجه آن 9 نفری است که خارج از فرآیند شورای راهبری برگزیده شده‌اند. کسانی که در فرآیند شورای راهبری برگزیده شده‌اند، نوعا محل انتقاد حامیان دکتر پزشکیان نیستند. چه بسا اگر آن 9 نفر هم به همین گونه انتخاب می‌شدند، انتقادها به حداقل می‌رسید. اما به این خاطر خارج از این فرآیند انتخاب شدند که گزینه‌های مربوطه بعضا به بن‌بست رسید."

او می‌افزاید: مثلا در آموزش عالی همه گزینه‌های کمیته به بن‌بست رسید. فردی که الآن انتخاب شده مطلوب اعضای کمیته هست، ولی از ابتدا در فرآیند نبوده؛ بنابراین اتفاق بدی نیفتاده است. همه فکر می‌کنند، چون دقیقه 90 مطرح شده پس یک گزینه تحمیلی است، ولی گزینه‌ای که برای آموزش عالی مطرح شده، تحمیلی نیست؛ گزینه مطلوبی است که بعدا اضافه شده است بنابراین باید او را جزء گزینه‌های مطلوب تلقی کرد.

شکوری‌راد تصریح می‌کند: موارد دیگری هم این گونه در میان آن 9 نفری که ابتدا خارج از آن فرآیند بوده‌اند، هستند اما گزینه مطلوب تلقی می‌شوند. کسانی که مطلوب تلقی نمی‌شوند هم همه به یک اندازه نامطلوب نیستند. آنها هم درجاتی از مطلوبیت را دارند؛ به خصوص در مورد برخی اطلاعات غلط انتشار پیدا کرده و ناشناس هم هستند. من نمی‌خواهم اسم ببرم ولی می‌توانند کاملا مطلوب تلقی شوند در حالی که میان گزینه‌های کمیته‌ها نبوده‌اند.

این عضو شورای راهبری دولت پزشکیان تأکید کرد: لذا این گونه نیست که 9 نفری که خارج از فرآیند شورای راهبری انتخاب شده‌اند، تحمیلی یا نامطلوب باشند. در بین اینها گزینه‌های کاملا مطلوب هم وجود دارد و طبیعتا برخی هم به طور نسبی و یا جدی نامطلوب تلقی شدند. من فکر می‌کنم به نسبت آنچه که امکان‌پذیر بود، هیچ گزینه صد در صد نامطلوبی در میان آنها نیست.[2]

*با کنار رفتن ابرها و رسیدن اطلاعات جدید؛ بیشتر مشخص می‌شود که انتقادها و قهر و آشتی‌ها بر سر کابینه معرفی شده از سوی پزشکیان، بیش از آنکه ناشی از نفس انتخاب افراد باشد، به دلیل انگیزه های دیگری است که نسبتی با کارآمدی ندارد.

در بحث کارآمدی بایستی این فانوس مهم را در میانه دریای موّاج مشکلات برای دولت تازه برافروخت که تحقق کارآمدی در یک نگاه واقع‌بینانه و برای سال اول دولت از مسیر "کاهش تورم، کاهش شیب افزایش مالیات‌ها، دوری از تندروی‌های چپ‌های نانجیب، مردم‌داری، نظارت بر بازار برای کشاندن قیمت‌ها از فرکانس سودمحور به فرکانس رقابتی، برخورد با مفاسد احتمالی و تبعیت از فرامین رهبری" می‌گذرد.

رسیدن به این اهداف کوتاه مدت که البته کار چندان سختی هم نیست؛ برای پزشکیان همانند ید بیضا عمل خواهد کرد و ضمن هموارسازی مسیر پیش رو در اقتصاد و اجرائیات کشور؛ منتقدان نامعقولش را نیز خلع سلاح خواهد کرد.

***

تعیین تکلیف عناصر دست‌چندم اصلاحات برای دولت جدید

اگر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بر "کارآمدی" مقدم شود!

روایت شکوری‌راد از اختلاف عارف و ظریف/ اگر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بر "کارآمدی" مقدم شود!

اسماعیل گرامی‌مقدم، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ یه این سوال که چرا دولت چهاردهم را دولتی فراجناحی می‌دانند، بیان کرد: دولت فراجناحی معنایی ندارد. من معنی این را نمی‌فهمم که دولت فراجناحی یعنی چه؟! برخی از آن‌ها که در دولت حکم هم گرفتند، می‌گویند دولت فراجناحی است. خودشان اول جایگاه خودشان را مشخص کنند و بگویند خودشان فراجناحی هستند یا نه؟ بالاخره آقای پزشکیان نامزد اصلاح طلبان بود. دولت فراجناحی زمانی معنا می‌دهد که دو یا سه جناح با همدیگر ائتلاف کنند و بعد در تعیین کابینه می‌توان دولت فراجناحی به وجود آورد اما وقتی یک طرف جریان اصلاح طلب بوده و طرف دیگر رقیب اصولگرای آن و آن هم از نوع رادیکال و تکنوکرات‌ش که هر دو را آقای دکتر پزشکیان در دو دوره انتخابات برده است، دیگر باید به آن گرایشی که مردم با آن به آقای پزشکیان رای داده‌ بودند، اعتنا شود. دولت باید وزیر اصلاح‌طلب انتخاب می‌کرد و کابینه اصلاح‌طلب باید تشکیل می‌شد.

وی ادامه داد: تاکید بر دولت فراجناحی ناشی از فشارهایی بود از نقاط مختلف به رئیس جمهور وارد شد. آقای رئیس جمهور باید ترکیب کابینه را با همان شیوه‌ای و آن نگاه اصلاح‌طلبانه که داشت، انتخاب می‌کرد. کسانی که در ستاد آقای پزشکیان کار کردند به اردوگاه اصلاح طلبان اختصاص داشتند و نه به اردوگاه اصولگرایان که امروز جامعه انتظار حضور آنان را داشته باشد.

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که با تشکیل دولت فراجناحی چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود، گفت:‌ با تشکیل دولت فراجناحی آقای پزشکیان حتماً شاهد ناکامی و ناامیدی همان 50 درصدی که به او رای دادن می‌شود. نه تنها این 50 درصدی که رای ندادند بلکه آن 50 درصدی که رای دادند هم ممکن است که ناامید شوند. این‌هایی که به آقای دکتر پزشکیان رای دادند با نگاه به گفتمان پزشکیان به او رای دادند بنابراین باید کابینه مطابق این نگاهی که برای مردم شکل گرفته است، انتخاب می‌شد.[3]

*این روند، روند مثبتی نیست که عده‌ای از عناصر دست‌چندم و بی‌هنر جریان اصلاحات دائما برای پزشکیان و دولت او تعیین تکلیف کنند و دولت هم لام تا کام سخنی نگوید!

البته پر واضح است که دولت خود را وامدار قانون، مردم و نظام اسلامی می‌داند و بی‌واهمه از ملامت‌ها طبق برنامه‌های خود به پیش خواهد رفت لکن اینکه در ستاد دولت هم کسی به صورت معقول پاسخ این عناصر دسته چندم را ندهد و برخی منصوبان پزشکیان در تعارف با دوستان چپ‌مسلک خود؛‌ دکتر مسعود را در مقابل هجمه‌ها تنها بگذارند هرگز منطقی نیست.

پیشنهاد اصولی ما این است که رسانه‌های دولت (خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران) در کنار معاون اول، سخنگوی دولت، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت؛ پاسخ این هجمه‌ها را با جمع‌بندی کلیدواژه‌ها و بصورت معقول، مستدل و محترمانه بدهند.

در اشاره به اظهارات گرامی‌مقدم بیان این نکته ضروریست که امثال این فرد اساسا نسبتی با کارآمدی ندارند و همینکه دوستان و رفقای گرمابه و گلستان خود را ببینند که از سر و کول مناصب دولتی بالا می‌روند برایشان کفایت است!

برای اینان؛ حق رئیس‌جمهور در چینش کابینه، پیشبرد برنامه‌های پزشکیان، بهبود معیشت مردم، دوری دولت از تنش‌های بیفایده و کارآمدی کشور از هیچ میزان اهمیت یا اولویتی برخوردار نیست.

انتظار است امثال آقای گرامی‌مقدم روزی به این پیشرفتگی سیاسی برسند که اصلاح‌طلب و اصولگرا هنگامی برای مردم معنی دارد و با اهمیت است که به معنای کارآمدی بیشتر باشد.

گفتنیست، این شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بود که تأکید کرد پزشکیان قصد داشته یک کابینه فراجناحی تشکیل دهد.[4]

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1640377

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1640319

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1515716

4_ https://www.entekhab.ir/003OAU

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان