بازی دو سر باخت اسرائیل در غزه

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که در مذاکرات آتش‌بس باید خواسته تمام فلسطینیان محقق شود، گفت که تحولات اخیر نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه اراده‌ای برای رسیدن به توافق ندارد.

بازی دو سر باخت اسرائیل در غزه

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، مذاکرات آتش‌بس غزه در شرایطی قرار گرفته که از یک طرف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر روند گفت‌وگوها سنگ‌اندازی می‌کند و از سوی دیگر مقامات آمریکایی از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور اظهارات ضد و نقیضی را در این ارتباط مطرح می‌کند. از یک طرف بلینکن مدعی است نتانیاهو طرح پیشنهادی آمریکا برای دستیابی به توافق را پذیرفته است و از سوی دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر درخواست‌های خود پافشاری می‌کند.

براساس آنچه روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت می‌نویسد، منابع آگاه می‌گویند از اظهارات بلینکن این‌گونه برداشت می‌شود که واشنگتن از ادامه اشغال محور فیلادلفیا در جنوب غزه و در مرز با مصر توسط رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و این چیزی است که مصر و حماس آن را نمی‌پذیرند.

علاوه بر این، مذاکرات آتش‌بس دوحه در هفته گذشته بدون نتیجه پایان یافت؛ حماس در این دور از مذاکرات حضور نداشت اما طرف آمریکایی به ویژه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده که پیشنهادات سازنده بوده و گام‌های خوبی برداشته شده است. حماس اما می‌گوید آنچه به‌عنوان نتیجه گفت‌وگوها اعلام شده،آن چیزی است که قبلا توافق شده بود. 

در حالی که مذاکرت جدید آتش‌بس در قاهره در حال انجام است، براساس گزارش‌های منتشر شده خواسته نتانیاهو مبنی بر ادامه استقرار نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در امتداد کل محور فیلادلفیا یکی از اصلی‌ترین و نهایی‌ترین نقاط اختلاف در مسیر معامله تبادل اسرا و آتش بس در غزه است. ضمن این که رژیم صهیونیستی تاکید دارد صلح در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که حماس نابود شود و آنچه حماس درباره آتش‌بس دائمی و نه موقت مطرح کرده به نوعی کانون مناقشه در مذاکرات آتش بس در غزه است. 

بازی دو سر باخت اسرائیل در غزه
جنوب غزه و محور فیلادلفیا

آمریکایی‌ها درباره غزه اظهارنظرهای متفاوت دارند

«حسن عابدینی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از مذاکرات آتش‌بس غزه اظهار داشت: فارغ از این‌که اکنون مواضع ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال آتش‌بس چیست، باید توضیح داد که در خود آمریکا گاهی اوقات صحبت‌هایی که بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور و بلینکن به‌عنوان وزیر امور خارجه مطرح می‌کنند نشان دهنده اختلاف نظری است که میان آن‌ها وجود دارد؛ نمی‌شود از یک کشور درباره یک موضوع مشخص 2 اظهارنظر متفاوت شنیده شود.

او تصریح کرد: این مسئله می‌تواند دلایل خاصی داشته باشد؛ این‌که بلینکن تلاش می‌کند تا به مواضع نتانیاهو نزدیک شود تا از کمک‌های لابی صهیونیست برای حمایت از نامزد دموکرات‌ها یعنی «کاملا هریس» استفاده کند یا این‌که در نظر دارد از این مسئله برای اهداف آینده خود و نامزدی او به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال‌های آینده استفاده کند. 

بازی دو سر باخت اسرائیل در غزه
سفر نتانیاهو به سرزمین‌های اشغالی

باید خواسته فلسطینی‌ها محقق شود

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: اکنون بیش از 10 ماه است که جنگی ناعادلانه ضد مردم غزه تدارک دیده شده در این جنگ جلوی چشم مردم و دوربین خبرنگاران بیش از 40 هزار نفر شهید شده‌اند. معتقدم این رقم خیلی بالاتر از این است؛ شاید یکی از دلایلش این باشد ساختمان‌هایی که در چندین طبقه ویران شده‌اند، نه فرصت آواربرداری و نه امکانات برای انجام آواربرداری وجود دارد. بنابراین شاید به همین تعداد در زیر آوار مانده باشند. در واقع بر اساس آمار رسمی اعلام شده از تعداد 40 هزار نفر شهید حدود 33 درصد کودکان، 18.4 درصد زنان و 10 درصد سالخوردگان هستند. 

عابدینی افزود: بنابراین، این اتفاقات یک جنایت عینی است که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، شورای امنیت، سازمان ملل و سایر قدرت‌های بزرگ نیز سکوت پیشه کرده‌اند اما اکنون مهم‌ترین بحث این است که در آتش‌بس خواسته همه فلسطینی‌ها محقق شود. ابتدا در خواست تمام فلسطینی‌ها این است که بی‌درنگ ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی از غزه خارج شود، جنگنده‌های این رژیم بر فراز مناطق غزه به پرواز در نیاید. 

او ادامه داد: همچنین فلسطینیان درخواست دارند تا محاصره زمینی، هوایی و دریایی برداشته شود تا غذا و دارو به مردم این منطقه برسد، نه فقط در این 11 ماه بلکه از سال 2006 یعنی حدود 18 سال است که مردم غزه و فلسطین در محاصره جدی هستند، این‌ محاصره‌ها باید برداشته شود و این خواسته منطقی مردم غزه است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: نکته بعدی این است که شهرک‌سازی‌ها باید پایان پذیرد و جامعه جهانی و شورای امنیت باید شهرک‌سازی‌ در سرزمین‌های اشغالی را ممنوع کنند اما رژیم صهیونیستی کمافی السابق شهرک‌سازی‌ها را ادامه می‌دهد. 

بازی دو سر باخت اسرائیل در غزه
حملات رژیم صهیونیستی به منازل مسکونی مردم در بیت لاهیا

رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه اراده‌ای برای آتش‌بس ندارد

عابدینی با اشاره به مسئله اسیران فلسطینی گفت: متاسفانه همچنان رژیم صهیونیستی در واژگان حاضر نیستند،‌ بگویند اسیران فلسطینی؛ اما در مقابل نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی که به خانه و کاشانه مردم فلسطین و غزه حمله کرده و به اسارت نیروهای مقاومت در ‌آمده‌اند را «گروگان‌ها» می‌نامند. در واقع حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی و جریان اصلی نظام سلطه حاضر نیستند واقعیت قضایا را در کلمات درست بیان کنند. آن‌ها می‌خواهند نظامیان صهیونیستی که به خانه مردم حمله کرده و توسط نیروهای مقاومت اسلامی که خود مردم هستند، دستگیر و زندانی شده‌اند با مردم فلسطینی مبادله شود اما این تبادل باید منطقی باشد. 

او درباره برگزاری مذاکرات آتش‌بس که اخیرا در دوحه نیز برگزار شد، اظهار کرد: نشست دوحه نتوانست خواسته مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت را برآورده کند. طی این مدت ده‌ها نفر از رهبران مقاومت اسلامی چه شهید هنیه و یا رهبرانی در لبنان ترور شدند. این تحولات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه اراده‌ای برای آتش‌بس ندارد. اگرچه چاره‌ای هم ندارد اگر بپذیرد یعنی در برابر مقاومت اسلامی شکست خورده و نتوانسته به اهدافش که از بین بردن حماس و اشغال کامل غزه دست یابد و اگر نپذیرد استمرار این وضعیت بیش‌تر سبب آبروریزی برای رژیم صهیونیستی است. 

عابدینی یادآور شد: خیزش‌های مردمی را در سطح دنیا دیدیم از آمریکا و حتی خیابان‌های اروپا و در میان نخبگان در چهارگوشه دنیا؛ در هر صورت رژیم صهیونیستی بازنده این نبرد است، زیرساخت‌های غزه را از بین برده، پس رژیم صهیونیستی در هر 2 صورت بازنده است و چه بهتر که سریع‌تر تن به خواسته‌ مقاومت دهد و جنگ را ادامه ندهد. 

بازی دو سر باخت اسرائیل در غزه
نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه

مذاکرات قاهره جنبه امنیتی دارد

او همچنین در مورد مذاکرات قاهره برای آتش بس نیز ابراز داشت: مذاکرات قاهره مسئله تازه‌ای نیست و بیش‌تر حالت امنیتی دارد؛ رئیس سازمان امنیت مصر، رئیس شاباک، موساد و رییس مرکز راهبردی ارتش در حال مذاکره هستند اما در این مذاکرات حماس به‌عنوان بازیگر اصلی صحنه حضور ندارد، بحث حماس این است که باید در گذرگاه‌های اصلی رژیم صهیونیستی حضور نداشته باشد. اگر نتانیاهو به این خواسته تن ندهد بعید است که این مذاکرات منجر به توافق دائمی شود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اگر آتش‌بس هم صورت گیرد نمی‌توان به رژیم صهیونیستی اعتماد کرد، این غده سرطانی هر زمانی که در موضع قدرت قرار گرفته عملیات نظامی انجام داده مانند آنچه در اشغال کرانه باختری رود اردن، جولان در سوریه و یا صحرای سینا در مصر برای توسعه طلبی انجام داده است، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم یک آتش بس دائمی صورت بگیرد. این رژیم حتی روزهایی که مشغول جنگ نیست، کُشت و کشتار انجام می‌دهد و دست از ترور و اشغالگری برنمی‌دارد. در نتیجه اگر آتش‌بس هم صورت بگیرد نمی‌توان به رژیم صهیونیستی به خاطر سابقه مبتنی بر ترور، کشتار و پاکسازی نژادی‌اش اعتماد کرد.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان