ماهان شبکه ایرانیان

آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی در حال آماده باش/ ویروس ماربورگ چیست؟

اخیرا بیماری تب خونریزی‌دهنده ماربورگ (Marburg) که ناشی از ویروس ماربورگ است در کشور رواندا شیوع پیدا کرده و درحال گسترش است. اما ویروس ماربورگ، چه نوع ویروسی است؟

آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی در حال آماده باش/ ویروس ماربورگ چیست؟

نادیا زکالوند: چندی پیش آلمان دو نفر از افرادی که از رواندا به کشور بازگشته بودند را به‌سرعت به قرنطینه فرستاد. یکی از آنها دانشجوی پزشکی بود که به‌دنبال فرصت مطالعاتی در بیمارستانی در رواندا کار می‌کرد و با بیماران مبتلا به ویروس ماربورگ، البته با استفاده از تجهیزات محافظتی، در تماس بود. دیگری هم همسفر او بود که علایمی خفیف از نوعی بیماری غیرمرتبط با ماربورگ از خود بروز داده بود.

آزمایش‌ هر دو نفر منفی بود و مشخص شد، مقامات آلمانی بی‌دلیل نگران بیماری ماربورگ بودند. اما از آنجایی‌که این ویروس در رواندا شیوع بالایی دارد، آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. در اینجا هر آنچه را که لازم است درباره این بیماری بدانید، آورده ایم:

ویروس ماربورگ چیست؟

ویروس ماربورگ عامل بیماری تب خونریزی‌دهنده شدید و با مرگ‌ومیر بالای 88 درصد است. البته این بیماری نادر است و معمولا از طریق خفاش‌های میوه‌خوار به انسان منتقل می‌شوند و سپس اگر افراد با پوست و ترشحات بدن فرد آلوده تماس مستقیم داشته باشند یا از وسایل او که به خون یا بافت‌های عفونی آلوده شده‌اند استفاده کنند به این بیماری مبتلا خواهند شد.

آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی در حال آماده باش/ ویروس ماربورگ چیست؟

بیشترین شیوع این بیماری در سراسر جنوب صحرای آفریقا، ‌از جمله آنگولا، کنگو، آفریقای جنوبی و اوگاندا بوده است. اما اولین موارد آن در آلمان و صربستان (یوگسلاوی سابق) در سال 1967 ثبت شده بود. این بیماری در این دو کشور منجر به ابتلای 31 نفر و مرگ 7 نفر شد. بعدها ویروس ماربورگ به آمریکا هم رسید. درضمن سال 2005 در آنگولا، حداقل 329 نفر، جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.  

رواندا در حال حاضر با شیوع این ویروس مواجه شده و تاکنون 10 نفر فوت کرده‌اند.

علایم بیماری ماربورگ چیست؟

از علایم اولیه این بیماری که در روزهای اول و دوم رخ می‌دهند باید به تب بسیار بالا، سردرد شدید، بی‌حالی کلی همراه با درد عضلانی و خستگی مفرط اشاره کرد.

علایم بعدی که معمولا روز سوم رخ می‌دهند، اسهال آبکی و درد و پیچش شکم است.

وقتی بیماری گسترش پیدا کرد و شدیدتر شد، علایمی چون خونریزی از بینی، لثه‌ها، واژن، مقعد یا بخش‌های دیگر بدن بروز می‌کند. وقتی همزمان بیشتر اندام‌های بدن به خونریزی می‌افتند، احتمال مرگ بیمار شدت می‌گیرد.

آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی در حال آماده باش/ ویروس ماربورگ چیست؟

این بیماری چگونه درمان می‌شود؟

متاسفانه این بیماری هنوز درمان یا واکسن مشخصی ندارد و البته برای تولید واکسن ماربورگ تحقیق و تلاش‌هایی در حال انجام است.  سازمان جهانی بهداشت در حال تولید نوعی ویروس است که فعلا در فاز اولیه آن قرار دارد.

در حال حاضر بهترین روش در امان بودن از این بیماری، پیشگیری است و نباید با افراد مبتلا تماس مستقیم داشت.

اگرچه شیوع این بیماری هنوز آنقدر شدید نیست که سراسر جهان را نگران کند، باید موارد بهداشتی را کاملا رعایت کرد و درصورت مشاهده بیمار مبتلا به ویروس ماربورگ، با حفظ بهداشت، او را به‌سرعت به مراکز بهداشتی رساند.

منابع:

newsweek

latinamericanpost

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان