ماهان شبکه ایرانیان

سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در کردستان؛ عوامل خطر و راه‌های پیشگیری

هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بر این بیماری تاکید کرد و گفت: عوامل مختلفی مانند سبک زندگی، ژنتیک و محیط زیست در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر هستند، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، کلید اصلی مبارزه با این بیماری است.

سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در کردستان؛ عوامل خطر و راه‌های پیشگیری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، دکتر حسن معیری فوق تخصص جراحی سرطان و پستان، به بررسی آمار رو به رشد سرطان سینه در استان کردستان پرداخت و با اشاره به اینکه سرطان سینه اکنون شایع‌ترین سرطان در بین زنان کردستانی است، اظهار کرد: طبق آخرین آمار منتشر شده در کشور سالیانه حدود 20 هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند که حدود 300 نفر در استان کردستان اتفاق می افتد که سرطان پستان شایعترین در بین تمام سرطان هاست.

روند افزایشی سرطان سینه

وی دلیل این افزایش را بهبود آگاهی عمومی و افزایش غربالگری دانست و افزود: هرچند افزایش آمار ابتلا به سرطان سینه نگران‌کننده است، اما از سوی دیگر نشان‌دهنده افزایش آگاهی مردم و مراجعه بیشتر به مراکز درمانی برای تشخیص زودهنگام بیماری است.

بیشترین نوع سرطان در استان کردستان

فوق تخصص جراحی سرطان و پستان، بیان کرد: به طور کلی شایعترین سرطان مربوط به سرطان پستان و معده و سپس سرطان های پوست و پروستات و روده بزرگ است که بیشترین نوع سرطان در استان کردستان به شمار می آید.

دکتر معیری با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی، هورمونی، سبک زندگی و عوامل محیطی در بروز سرطان سینه نقش دارند، اضافه کرد: سرطان سینه هنگامی شروع می‌شود که سلول‌های سینه تغییر می‌کنند و به‌صورت غیرقابل کنترل رشد می‌کنند.

فوق تخصص جراحی سرطان و پستان، در ادامه به راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه پرداخت و گفت: زنان می‌توانند با انجام خودآزمایی ماهیانه سینه، مراجعه منظم به پزشک برای معاینه و انجام ماموگرافی به ویژه برای زنان بالای 40 سال، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

فوق تخصص جراحی سرطان و پستان، به چگونگی پخش شدن سرطان در بدن پرداخت و بیان کرد: سرطان می‌تواند از طریق سیستم لنفاوی به غدد لنفاوی و سپس به سایر قسمت‌های بدن مانند استخوان‌ها، کبد و ریه‌ها منتقل شود. همچنین سلول‌های سرطانی می‌توانند وارد جریان خون شوند و به ارگان‌های دور دست مهاجرت کنند.

دکتر معیری با بیان اینکه احساس برآمدگی یا توده‌ای در سینه یا زیر بغل که معمولاً بدون درد است از علائم سرطان سینه به شمار می‌آید، تصریح کرد: سینه‌ها ممکن است ناهموار یا متقارن به نظر برسند. همچنین در برخی موارد، ممکن است فرد درد یا حساسیت در ناحیه سینه احساس کند.

هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عنوان کرد: علت دقیق سرطان سینه ناشناخته است، اما عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند از جمله می توان به سن افراد، سابقه خانوادگی، عوامل هورمونی، چاقی و افراد سیگاری اشاره کرد.

دکتر معیری به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پرداخت و گفت: مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و محدود کردن چربی‌های اشباع، انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته، حفظ وزن مناسب و جلوگیری از چاقی، محدود کردن مصرف الکل، ترک سیگار و انجام ماموگرافی و بررسی‌های پزشکی منظم به تشخیص زودهنگام کمک می‌کند.

وی ماموگرافی، تصویربرداری، سونوگرافی، MRI ، بیوپسی (برداشت نمونه از بافت سینه برای بررسی زیر میکروسکوپ و تعیین وجود سلول‌های سرطانی) و خودتشخیصی را روش‌های تشخیصی سرطان پستان عنوان کرد و گفت: زنان می‌توانند با معاینه ماهانه سینه‌ها به تغییرات توجه کنند و به مشاهده هرگونه برآمدگی و ترشح یا تغییرات غیرمعمول به پزشک معالج مراجعه کنند.

دکتر معیری تاکید کرد: تشخیص زودهنگام سرطان سینه، شانس بهبودی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود همه زنان به خصوص زنان دارای عوامل خطر، به طور مرتب برای غربالگری به پزشک مراجعه کنند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان