ماهان شبکه ایرانیان

تاثیر واکسن آنفولانزا بر سیستم ایمنی بدن

آنفولانزا می‌تواند برای برخی از افراد عوارض جدی ایجاد کند. دریافت واکسن آنفولانزا تقریبا برای همه‌ی افراد بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا و عوارض آن است.

تاثیر واکسن آنفولانزا بر سیستم ایمنی بدن

آنفولانزا عفونت بینی، گلو و ریه‌ها است که بخشی از سیستم تنفسی بدن هستند. بیماری آنفولانزا از طریق یک ویروس ایجاد می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا خود به خود بهبود می‌یابند اما آنفولانزا می‌تواند برای برخی از افراد عوارض جدی ایجاد کند. دریافت واکسن آنفولانزا تقریبا برای همه‌ی افراد بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا و عوارض آن است. واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های جدی ناشی از آنفولانزا و نیاز به ماندن در بیمارستان یا مرگ بر اثر آنفولانزا را کمتر می‌کند. هنگامی که واکسن آنفولانزا را دریافت کنید، تا دو هفته طول می‌کشد تا در بدن شما ایمنی ایجاد شود. بنابراین معمولاً بهتر است واکسن آنفولانزا را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز که در آستانه‌ی شروع فصل شیوع آنفولانزا است، دریافت کنید اما حتی اگر تا اواخر فصل آنفولانزا نیز آن را دریافت نکرده باشید، هنوز می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

فواید تزریق واکسن آنفولانزا

با وجود مزایای بسیاری که واکسیناسیون آنفولانزا ارائه می‌کند، تعداد محدودی از افراد واکسن آنفولانزای سالانه را دریافت می‌کنند و اغلب به فکر سریعترین راه درمان آنفولانزا یا درمان سینوزیت و بیماری‌های مانند آن هستند. در طول یک فصل ​​آنفولانزا، این بیماری در کشور باعث ایجاد چند صد هزار مبتلا، هزاران بستری در بیمارستان و حتی چندین مورد مرگ می‌شود. اگر افراد بیشتری واکسینه شوند، به همان نسبت، افراد بیشتری در برابر آنفولانزا ایمن خواهند شد.

دلایل زیادی برای دریافت سالانه‌ی واکسن آنفولانزا وجود دارد. در ادامه خلاصه‌ای از فواید تزریق واکسن آنفولانزا را می‌خوانید.

1. واکسن آنفولانزا می‌تواند جان شما را نجات دهد

آنفولانزا ممکن است عوارض جدی مانند کم آبی بدن، بدتر شدن بیماری‌های زمینه‌ای مزمن، ذات‌الریه باکتریایی، عفونت گوش و عفونت سینوسی ایجاد کند که گاهی اوقات نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. آنفولانزا در موارد جدی حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

2. کاهش مدت بیماری

چه در بیمارستان بستری باشید و چه برای بهبودی در خانه مرخصی گرفته باشید، برای شما و کارفرمایتان هزینه خواهد داشت. فقط در ایالات متحده سالانه 111میلیون روز کاری به دلیل آنفولانزا از دست می‌رود و نزدیک به 7میلیارد دلار میزان بهره‌وری کارکنان کاهش می‌یابد.

3. ایجاد ایمنی جمعی 

در بهداشت مفهومی به نام مصونیت گروهی یا ایمنی جمعی وجود دارد که به جمعیت‌هایی که واکسینه می‌شوند اشاره دارد. اگر همه ما واکسینه شویم، قطعاً نمی‌توانیم ویروس را در جای دیگری پخش کنیم. بنابراین همه در برابر آن محافظت می‌شویم.

4. واکسن آنفولانزای بدون سوزن نیز وجود دارد!

از تزریق واکسن با سوزن واهمه دارید؟! مشکلی نیست! واکسن آنفولانزا بدون سوزن نیز در دسترس است. می‌توان به افراد 2 تا 49 ساله که سالم هستند و باردار نیستند و همچنین بیماری زمینه‌ای مانند آسم ندارند، اسپری بینی داد.

نسخه‌ی دیگر واکسن نیز شات داخل پوستی است که از یک سوزن بسیار کوچک استفاده می‌کند. این واکسن نیز برای افراد 18 تا 64 ساله قابل استفاده است.

5. واکسن آنفولانزا برای افراد مسن

نسخه‌ی معمولی واکسن آنفولانزا به افراد بالای شش ماه داده می‌شود اما نسخه‌ای مناسب برای افراد 65 سال و بالاتر نیز وجود دارد که حتی به آن‌ها قدرت مقاومت بهتری در برابر ویروس آنفولانزا می‌دهد.

6. از طریق تزریق خود واکسن به آنفولانزا مبتلا نخواهید شد

یک تصور غلط رایج این است که ممکن است از طریق واکسن آنفولانزا به این بیماری مبتلا شوید اما این تصور حقیقت ندارد زیرا برای تولید واکسن آنفولانزا از نوع کشته شده‌ی ویروس آنفولانزا استفاده می‌شود.

7. واکسن آنفولانزا هر سال تغییر می‌کند

مراجع بهداشتی معمولاً قبل از هر فصل آنفولانزا، تعیین می‌کنند که کدام سویه از آنفولانزا در آن سال بیشتر رخ خواهد داد. این واکسن همچنان احتمال ابتلای شما به گونه‌های خاصی از ویروس را کاهش می‌دهد و اگر بیمار شدید، تزریق واکسن می‌تواند شدت علائم شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در واقع تولیدکنندگان واکسن، ویروس آن سویه را می‌کشند و آن را از طریق واکسن آنفولانزا وارد بدن ما می‌کنند. هنگامی که سیستم ایمنی شما با آن ویروس کشته شده تماس پیدا کند، فعال شده و آنتی بادی ایجاد می‌کند. در نتیجه وقتی با ویروس واقعی و زنده‌ی آنفولانزا مواجه شوید، بدن شما آمادگی دارد که با آن مبارزه کند.

8. عوارض جانبی واکسن آنفولانزا معمولاً خفیف است

با اینکه با تزریق واکسن، بسیاری از افراد هیچ عارضه‌ی جانبی نخواهند داشت اما ممکن است برخی از افراد علائم خفیفی را تجربه کنند که به مدت یک روز یا بیشتر باقی می‌ماند. با توجه به اینکه خود آنفولانزا معمولاً یک تا دو هفته طول می‌کشد و علائم می‌تواند شدید باشد، واکسن آنفولانزا جایگزین بهتری است.

عوارض تزریق واکسن آنفولانزا

عوارض جانبی مختلفی وجود دارد که ممکن است با تزریق واکسن آنفولانزا یا دریافت اسپری بینی واکسن آنفولانزا همراه باشد. این عوارض جانبی معمولاً خفیف و کوتاه مدت هستند، به ویژه زمانی که با علائم آنفولانزا مقایسه شوند.

واکسن آنفولانزای تزریقی

برخی از عوارض جانبی جزئی که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • درد، قرمزی و یا تورم در محل تزریق واکسن
  • سردرد
  • تب
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع
  • خستگی

اسپری بینی

ویروس‌های موجود در واکسن اسپری بینی ضعیف شده و باعث بیماری آنفولانزا نمی‌شوند. در کودکان، عوارض جانبی اسپری بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی
  • خس خس سینه
  • سردرد
  • استفراغ کردن
  • دردهای عضلانی
  • تب (درجه پایین)

در بزرگسالان نیز عوارض جانبی واکسن اسپری بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • گلو درد
  • سرفه

اگر این مشکلات رخ دهد، بلافاصله پس از واکسیناسیون شروع شده و معمولاً خفیف و کوتاه مدت هستند. واکسن آنفولانزا مانند سایر تزریقات، گاهی اوقات می‌تواند باعث غش شود.

عوارض جانبی جدی

ممکن است خطر ابتلا به سندرم گیلن باره (GBS) افزایش یابد که یک اختلال عصبی نادر پس از دریافت واکسن آنفولانزا است. در واکسن آنفولانزا نیز مانند هر دارویی، احتمال اینکه باعث واکنش شدید آلرژیک، آسیب جدی دیگر یا مرگ شود، بسیار کم است.

از چه سنی می‌توان واکسن آنفولانزا را تزریق کرد؟

همه افراد 6 ماهه و بزرگتر می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

بیشتر کودکان سالم 2 سال و بالاتر نیز می‌توانند اسپری بینی واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. واکسن اسپری بینی برای موارد زیر توصیه نمی‌شود:

  • کودکان 2 تا 17 ساله که آسپرین یا داروهای حاوی سالیسیلات مصرف می‌کنند.
  • کودکان 2 تا 4 ساله که مبتلا به آسم تشخیص داده شده‌اند.
  • کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

واکسن آنفولانزا در چند دوز تزریق می‌شود؟

افراد 9 ساله با بالا باید هر سال یک دوز از واکسن آنفولانزا دریافت کنند. کودکانی که کمتر از 9 سال سن دارند و برای اولین بار است که واکسن آنفولانزا را دریافت می‌کنند، باید 2 دوز دریافت کنند. بین دوزها باید حداقل 4 هفته فاصله باشد.

در کودکان 6 ماهه تا 3 ساله هر دوز باید شامل 0.25 میلی‌لیتر باشد. به افراد 3 ساله یا بیشتر نیز باید 0.5 میلی‌لیتر در هر دوز داده شود.

کلام آخر

با دریافت واکسن آنفولانزا نه تنها بدن خود را در برابر این ویروس ایمن می‌سازید، بلکه ممکن است از اطرافیان خود، از جمله افرادی که در برابر عوارض جدی آنفولانزا آسیب‌پذیرتر هستند مانند نوزادان و کودکان خردسال، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن خاص محافظت کنید.

تاثیر واکسن آنفولانزا بر سیستم ایمنی بدن

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان