ماهان شبکه ایرانیان

علت لکه خون در چشم چیست؟ چه زمانی خطرناک است؟

لکه خون در چشم ممکن است برای بسیاری از افراد دردناک و نگران کننده باشد به این دلیل که علت این لکه های خون را نمی دانند. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با علت های لکه خون در چشم آشنا کنیم امیدواریم از مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

علت لکه خون در چشم چیست؟ چه زمانی خطرناک است؟

وجود قرمزی یا خون در چشم می تواند ناشی از التهاب یا پارگی رگ های خونی باشد. عارضه ای که به آن خونریزی زیر ملتحمه ای می گویند. ملتحمه یک لایه شفاف و نازک است که سطح داخل پلک ها و سفیدی چشم را می پوشاند. در ادامه علت لکه خون در چشم را بررسی خواهیم کرد.

علت لکه خون در چشم

در ملتحمه چشم رگ های خونی کوچک گلبول های سفید و رشته های عصبی به مقدار زیادی وجود دارد. این رگ ها شکننده هستند و به راحتی پاره می شوند و باعث خونریزی زیر ملتحمه می شود.

خونریزی زیر ملتحمه معمولا به صورت یک طرفه با شروع ناگهانی اتفاق می افتد طوری که بیمار بسیار نگران شده و سریعا به پزشک مراجعه می کند.

اگر چه ظاهر این خونریزی بسیار نگران کننده است اما در اغلب موارد مشکل جدی وجود ندارد و بعد از 1 تا 2 هفته خود به خود درمان می شود.

لکه های خون در چشم

برخی فعالیت ها که باعث فشار آوردن بر روی چشم می شود باعث پارگی رگ های خونی در سطوح چشم می شود که عبارتند از:

مالش چشم ها :

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است شما چشم تان را مالش دهید تحریک های کوچکی مانند گرد و غبار باعث می شود که شما بدون حتی فکر کردن به آن چشمانتان را مالش دهید.

اگر چشمانتان خشک هستند ممکن است شی در ان وجود داشته باشد که باعث شود آن را مالش دهید تا احساس خوبی بدست آورید با برخورد دستانتان به چشم هر نوع میکروبی که وجود دارد را به چشم ها منتقل می کنید که ممکن است نتیجه آن پارگی رگ های خونی باشد.

فشار آوردن برای دید بهتر:

هر تلاش و کشش در چشم ممکن است باعث ایجاد پارگی در رگ های خونی شود.

اگر شما برای دیدن اشیا عینک می زنید و زمانی آن را در دسترس ندارید ممکن است که برای دید بهتر به چشم هایتان فشار وارد کنید که سبب آسیب خفیف به چشم می شود و پارگی رگ های خونی را ایجاد می کند.

عطسه کردن :

بدن ما ذاتا به یکدیگر متصل است و گاهی اوقات موقعی که یک عطسه سنگین را تجربه می کنیم ممکن است موجب پارگی رگ های خونی در چشم شود. آلرژی سرماخوردگی آنفلانزا می تواند منجر به عطسه شود که احتمال پارگی رگ ها را افزایش می دهد.

سرفه کردن :

زمانی که ما به هر دلیلی سرفه می کنیم ممکن است باعث ایجاد پارگی در رگ های خونی شود. فشار ناشی از سرفه های سنگین می تواند بر رگ های خونی چشم نیز اثر بگذارد.

"علت

استفراغ :

در حالی که استفراغ یکی از چیز های غیر معمول است که همیشه اتفاق نمی افتد اما به هر حال چیزی است که همه ما در زندگی به آن دچار شده ایم.

مشکلات شکم استفاده بیش از حد از الکل بیماری های صبحگاهی و مسمومیت غذایی باعث ایجاد استفراغ می شود که این می تواند فشار شدیدی به چشم وارد کند یا حتی منجر به پارگی رگ های خونی شود.

گریه کردن :

متاسفانه در زندگی زمان هایی داریم که احساس فرسایش و ناتوانی میکنیم که غم و اندوه خود را اغلب از طریق گریه کردن سبک می کنیم که این ممکن است باعث پارگی رگ های خونی در چشم شود.

افزایش فشار بر روی چشم :

افزایش فشار بر روی چشم اغلب موجب شکستگی و پارگی رگ های خونی می شود. رفتن به سمت بالا در یک ترن هوایی ماندن در یک حالت از یوگا برای مدت زمان طولانی و یا حتی فشار بالا در هواپیما می تواند باعث افزایش فشار در چشم شود که موجب شکستگی رگ های خونی می شود.

فشار خون پایین :

فشار خون پایین می تواند باعث آسیب جدی به شریان ها در بدن شود.

ممکن است در برخی از قسمت های بدن مسدود شود. این یکی از جدی ترین شرایطی است که پارگی رگ های خونی در چشم به وجود می آید.

در حقیقت اگر چنین شرایطی را مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

در بیشتر موارد علائم پارگی یک رگ خونی در چشم وجود ندارد و در اکثر اوقات هم با دیدن لکه خون روی سفیدی چشم متوجه آن خواهید شد. این که این پارگی رگ با درد همراه باشد خیلی نادر است ممکن است کمی سوزش وجود داشته باشد. هر چند این چیزی نیست که جدی باشد و همه شما واقعا احساس می کنید که فقط یک ناراحتی عمومی است.

علائم پارگی و لکه های خون در چشم بسیار واضح هستند. یک قسمت به رنگ قرمز روشن است که به طور معمول وجود ندارد در این موارد رگ های خونی معمولا به یک ناحیه محدود می شود. اما مواردی وجود دارد که کل قسمت چشم ممکن است دچار خونریزی شود.

در 24 ساعت اول این اتفاق این قسمت بزرگتر است اما هنگامی که روز اول به پایان می رود به آرامی شروع به کوچکتر شدن می شود در نهایت جذب می شود.

پارگی رگ ها در چشم

چه زمانی در لکه خون در چشم به چشم پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت همراه بودن لکه خون در چشم با شرایط زیر باید به چشم پزشک مراجعه کرد:

  • سابقه فشار خون
  • سابقه اختلالات انعقادی خون
  • درد شدید
  • تغییرات بینایی مانند تاری دید دوبینی
  • صدمه به چشم و سر
  • وقوع خونریزی همزمان در هردو چشم

اگر شما هر گونه درد ناشی از این مشکل را تجربه کردید ممکن است بخواهید به چشم پزشک مراجعه کنید اگر نشانه های شما پس از گذشت چند روز بهبود نیابد و بدتر شوند نشانه ای از یک مشکل جدی تر است.

زمانی که به متخصص چشم مراجعه می کنید سابقه پزشکی شما را می گیرد و در مورد هر نوع دارویی که استفاده می کنید سوال می پرسد و یا در مورد مشکلات مربوط به چشم داشته اید نیز چیز هایی می پرسد و ممکن است فشار خون شما را بگیرد.

اگر شما هر گونه زخم در چشم را تجربه کرده باشید به احتمال زیاد برای تشخیص بهتر نیاز به آزمایش داشته باشید. پس از بررسی و آزمایش تشخیص کامل انجام خواهد شد.

اگر مساله جدی تر باشد ممکن است به یک متخصص ارجاع داده شوید.

لکه خون در چشم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان