با سخنرانی آیت‎الله جنتی؛

هفدهمین جشنواره شیخ طوسی خاتمه یافت

گروه حوزه‎های علمیه: هفدهمین جشنواره بین‎المللی شیخ طوسی امروز ۳۰ بهمن با سخنرانی دبیر شورای نگهبان در قم به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) در ابتدای این مراسم که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد سه مقاله توسط پژوهشگران جامعه المصطفی(ص) که حایز رتبه‎های برتر شده بودند توسط صاحبان مقالات قرائت شد.

طلاب مهذب باید خروجی حوزه باشد

آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در این مراسم در سخنانی تصریح کرد: خروجی حوزه باید اخلاق، تهذیب نفس و تزکیه اخلاق و رسیدن به جایگاه معنوی متعالی مورد نظر اسلام باشد.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: طلاب المصطفی(ص) باید در این کشور با اندیشه‎های امام راحل و مقام معظم رهبری آشنا شوند.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) پس از ائمه معصومین(ع) در تاریخ اسلام، ثانی نداشته است و هیچ کدام از علما قابل قیاس با امام ما نبودند.

جنتی با اشاره به مسئله تکفیر در دنیای معاصر گفت: مسئله تکفیر مذهبی نیست و صددرصد سیاسی است.

وی با اشاره به این مطلب که خوارج اولین گروه تکفیری در جهان اسلام بودند، گفت: پس از اینکه گروه‎های عقیدتی و مذهبی زیادی در دنیای اسلام و به ویژه در حوزه اهل سنت ظهور کردند، حاکم وقت دستور داد که همه آنها در چهار مذهب خلاصه شوند.

ریشه تکفیر سیاسی است

همچنین حجت‎الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، امام جمعه قم در این مراسم در سخنانی گفت: بر این باور هستیم که ریشه‎های تکفیر، ماورای مذاهب و جهان اسلام و در دستگاه‎های غربی و استعمارگران است.

امام جمعه قم با اشاره به ریشه گفتمان تقریب گفت: این گفتمان ریشه در گفتمان انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبری عظیم الشان است. وی اظهارکرد: در این بین چهار تئوری وجود دارد که نخست ادغام مذاهب در هم است که این مطلب هیچ ریشه علمی و اعتقادی ندارد. رییس جامعه المصطفی(ص) گفت: دومین تئوری، تئوری اسلام بلا مذاهب است که بیان آنها ناظر به تجمیع تحت مشترکات است که این تئوری نیز به هیچ وجه صحیح نیست.

وی عنوان کرد: مدل پلورالیستی مدل سوم است که این تفکر به دنبال یک تکثرگرایی در مفهوم حقانیت است.

وی تئوری پلورالیسم در حوزه نجات را چهارمین تئوری در این زمینه دانست که البته در یک بخشی قابل تامل است ولی در نگاه کلی درست نیست.

514 اثر تولیدی

در ادامه این مراسم حجت‎الاسلام والمسلمین خالق پور، دبیر علمی این جشنواره نیز به تشریح چگونگی فعالیت علمی حاضران در این جشنواره پرداخت و گفت: امسال 514 اثر در بدنه المصطفی(ص) در حوزه پژوهشی تولید شده است که 481 اثر، تالیفی است.

وی افزود: 25 اثر ترجمه، 7 اثر تصحیح و تحقیق و یک اثر تقریری به این جشنواره راه یافته است همچنین 223 نفر در این بین در سطح دکتری و سطح چهار و 183نفر در سطح سه و ارشد در این جشنواره شرکت داشته‎اند.

خالق پور با ذکر این مطلب که در این بین 370 اثر از سوی طلاب و مابقی از سوی اساتید و کارکنان جامعه المصطفی(ص) تولید شده است، بیان کرد: در سال گذشته تاکنون قلم‎های پژوهشگران بیشتر در حوزه فلسفه و کلام و قرآن و حدیث فعال بوده است.

وی گفت: سال 93 بر اساس آثاری که به این جشنواره ارسال شده است را می‎توان سالی فلسفی و قرآنی و حدیثی نام گذاشت که البته در این بین باید در همه موضوعات به شکل جدی ورود کرد.

در پایان این مراسم از صاحبان آثار برتر این دوره جشنواره قدردانی و تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر