ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی:

راحت دنیا و آخرت در عاقلانه زیستن است/ چرا هنگام صدقه دست خود را می‌بوسیم

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه عاقلانه زیستن راه راحتی در دنیا و آخرت است، به تبیین چرایی بوسیدن دست هنگام صدقه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 16 اسفند ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: یک‌دسته از آیاتی هستند که صفات و اسماء گاهی در قالب عام و گاهی در قالب حصر بیان می‌شود. خداوند گاهی اوصافی را به خود نسبت می‌دهد که مثلا عزت برای مومنان است و بعد جمع‌بندی می‌کند که عزت برای خداست یعنی عزت اولیاء و انبیاء الهی هم از خداست.
وی افزود: وقتی فرمود او خیرالرازقین است، یعنی رازقان دیگر هستند که نشان‌ می‌دهد که مابقی ابزار و وسیله برای رزق هستند و رزق اصلی برای خداست و بقیه در طول او رازق و ابزار این رزق هستند.
وی بیان کرد: او خیرالفاتحین است و دیگران اگر فتحی دارند از اوست و اگر مسیح هم احیای مرده دارد به اذن اوست. اگر دیگران احیایی دارند فرع بر حیاتی است که افاضه الهی است از این رو سرتا پای قرآن براساس توحید سامان یافته است و بقیه فقیر الی الله هستند.
جوادی آملی با بیان اینکه زبان محاوره با زبان علم تفاوت دارد  عنوان کرد: همه علما و دانشمندان می‌دانند این کرات هرکدام معلق در فضا هستند ولی فارسی و تازی می‌گوید گنبد مینا، با اینکه سقف و گنبدی در کار نیست بلکه جزء فرهنگ محاوره است و اگر خدا در قرآن دارد که آسمان را روی زمین بنانهاد براساس محاوره سخن گفتن است نه اینکه سقفی بر روی خاک باشد.

این مفسر قرآن بیان کرد: همه محققان می‌دانند که زمین است که به دور خود می‌گردد ولی در قرارداد می‌گویند طلوع و غروب آفتاب و آن را به خورشید نسبت می‌دهند که براساس زبان محاوره است.

مضطر حقیقی

وی با بیان اینکه در پایان سوره غافر بر اخلاص تاکید شده است اظهار کرد: در آیه «امن یجیب» هم اخلاص موج می‌زند زیرا مضطر موحد کسی است که بداند کار فقط دست خود اوست وگرنه کسی که به قبیله و دیگران تکیه دارد و حتی تنها به توان خود متکی است مصداق مضطر آیه امن یجیب نیست.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: مضطر، مضطر الی الله است نه مضطر به اسباب و علل زیرا اسباب و علل مجرای فیض هستند. مثلا انسان تشنه را لوله آب سیراب نمی‌کند بلکه آب است که فیض خدا به انسان است. فرشتگان نیز مانند مسیر آب هستند که فیض را می‌رسانند و خودشان می‌گویند ما کاره‌ای نیستیم و فرق میان المیزان با دیگران نیز در همین تعابیر است که به آن توجه داشته است.
این مفسر قرآن بیان کرد: اگر کسی یاس داشته باشد و بگوید کسی نیست که مشکل من را حل کند کفر است اگر کسی مضطر باشد یقینا خدا مشکلش را حل می کند به همین دلیل تعبیر شده دعا ستون است منتهی خیمه اصلی دین و ستون اصلی، نماز است و دعا هم ستون کوچکتر است.

مومن مظهر ذات الهی است

وی افزود: به همین دلیل ائمه وقتی صدقه به دیگران می‌دادند دستشان را می‌بوسیدند و می‌بوئیدند زیرا می‌گفتند که به دست بی دستی الله رسیده است. خدا صدقات را می‌گیرد و آخذ اوست. فرمود او همین که در بالاست به پائین و در پائین به بالا نظر دارد اینکه گفته‌اند اگر کسی به مومنی اهانت کرده به خدا اهانت کرده برای همین است زیرا مومن مظهر ذات اله است.
وی افزود: از حضرت سؤال شد که چرا برخی مومنان مشرک هستند فرمود اکثر مومنین شرک رقیقی دارند همین که می‌گویند در فلان مسئله اول فلانی باعث ایجاد آن شد و بعد خدا در حالی که اولیاء الله تمام اینها را فقط از خدا می‌دانند.
جوادی آملی با بیان اینکه همه چیز آیه‌ الهی است اظهار کرد: شمس و قمر و لیل و نهار نیز چیزی جز ایه خدا نیست. شب آیة الله تاریک و روز آیت الله روشن است ولی کسی که اهل آیه شناسی است همه را روشن می‌بیند.

راحت دنیا و آخرت در عاقلانه زیستن است

وی در ادامه با اشاره به مراحل رشد انسان با بیان اینکه رشد انسان تا 40 سالگی است و بعد از 40 سالگی دوره افول آغاز می‌شود تصریح کرد: همه تحولات عمر برای این است که عاقلانه زندگی و رفتار کنید که همان ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان است. انسانی که مسافر است وقتی می‌خواهد سفر برود چیزهای زائد را می‌اندازد و در دنیا نیز انسان اگر عاقلانه زندگی کند راحت دنیا و آخرت را خواهد داشت و حکمت الهی هم در همین است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان