ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام بصیری:

انس با قرآن و اهتمام به مطالعات میان‌رشته‌ای؛ مولفه‌های دانشجوی تراز قرآنی

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام بصیری با اشاره به دو حیثیت دانشجوی تراز قرآنی، اظهار کرد: اولین کار انس با قرآن است که تداوم در آن به تدبر راه پیدا خواهد کرد. همچنین مطالعات بین‌رشته‌ای در زمینه قرآن که می‌تواند به توحید علم و نظریه‌پردازی برسد، اولویت دیگری است که دانشجوی قرآنی باید مد نظر داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به اینکه دانشجو در تراز قرآن چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ گفت: ارتباط دانشجو و قرآن از دو حیث قابل بررسی است، اول اینکه دانشجو یک مسلمان است و یک مسلمان خصوصیاتی باید داشته باشد و دوم اینکه دانشجو در یک رشته خاصی تحصیل می‌کند و باید دید در آن رشته قرآن چه قدر می‌تواند نقش داشته باشد و از این حیث دانشجو چگونه می‌تواند قرآنی باشد.
دانشجو غیرت قرآنی داشته باشد
بصیری ادامه داد: از حیث اینکه دانشجو یک مسلمان است باید گفت، مسلمان باید نسبت به قرآن غیرت داشته باشد و باید توجه داشت که اکثر دانشجویان ما جوان هستند و غیرت در جوانی خیلی به صورت بارز، آشکار و بالایی وجود دارد. خباثت‌هایی که ما از طرف بیگانگان و دشمنان نسبت به قرآن داریم، باید غیرت دانشجویان ما را بیشتر به جوش بیاورد تا نسبت به قرآن توجه بیشتری بکنند تا از این حیث دانشجوی قرآنی باشند.
وی ادامه داد: برای این‌که دانشجو از حیث مسلمانی‌اش دانشجویی قرآنی باشد، اولین کار انس با قرآن است. یعنی اگر کسی بخواهد در منافع دنیوی و زندگی روزمره از قرآن بهره ببرد، باید انس با قرآن داشته باشد چه برسد که ما قرآن را محور تکامل قرار داده‌ایم. انس با قرآن به این معناست که انسان همیشه با قرآن ارتباط داشته و اگر عمده دانشجویان ما که جوان هستند این انس با قرآن را به صورت دائمی داشته باشند و این ارتباط موسمی، فصلی، مقطعی و برای مثال محدود به ماه رضمان نباشد، همان طور که در روایات داریم، مفاهیم قرآن در پوست و گوشت‌مان جریان پیدا خواهد کرد و انس با قرآن این ویژگی را خواهد داشت که جوان را قرآنی کند. اگر دانشجویان ما توجه داشته باشند به این که همان سبک ماه رمضان را در همه سال انجام دهند، در این صورت جوان تجلی‌گاه قرآن خواهد بود و همه حرکات و حتی زبانش قرآنی شده و از کلمات قرآنی استفاده خواهد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌ طباطبائی افزود: در رابطه با زندگی پیامبر اکرم(ص) داریم که گفته می‌شود «کانَ خُلقُهُ القُرآن» یعنی قرآن در زندگی پیامبر(ص) به نحوی تجلی یافته بود که تمام خلق و زندگی ایشان بدل به قرآن گشته بود. از این رو انتظار از یک دانشجوی قرآنی انس با قرآن است و در این صورت زمینه تدبر هم برای او فراهم خواهد شد.
تدبر، تفسیر و عمل به قرآن
بصیری افزود: نکته دیگر بحث تدبر در قرآن است. یعنی دانشجو پس از انس با قرآن و مطالعه منظم روزانه قرآن با ترجمه به تدبر راه پیدا خواهد کرد. به دانشجویان توصیه می‌شود ابتدا ترجمه و سپس متن اصلی آیات را قرائت کنند تا زمینه بیشتر تدبر فراهم شود. دانشجو بعد از تدبر به تفسیر احتیاج خواهد یافت و پس از آن پرسش‌هایی پیدا خواهد کرد که باید به سراغ فردی برود تا به سوالاتش پاسخ دهد. پیشنهاد من به کسانی که قدرت حفظ دارند، حفظ موضوعی است و اینکه جملات کوتاه قرآنی که بار معنایی خاص دارند حفظ کنند، تا در گفت‌وگوهایشان از آن عبارات قرآنی استفاده بکنند تا گفت‌وشنود‌های آنها قرآنی بشود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: ما در حرفهای‌مان از شعر و ضرب و المثل استفاده می‌کنیم اما یک جامعه اسلامی باید به این سمت برود که کلام قرآنی شود و انتظار از دانشجوی قرآنی هم همین است. همه این‌ها مقدمه برای عمل است. انس تدبر و تفسیر قرآن مقدمه است تا قرآن در زندگی انسان بیابد و انسان به آن عمل کند.
دانشجو و رسالت علمی در قبال قرآنی
وی با بیان اینکه دانشجویان از سوی دیگر یک حیثیت دانشجویی هم دارند، گفت: ایشان از این حیث هم می‌توانند، دانشجوی قرآنی باشند. یکی از کارهایی که از این حیث باید انجام شود، مسئله رونق دادن به کانون‌ها و نهادهای قرآنی دانشگاها، مثل کانون قرآن و عترت و کانون‌هایی است که عطر قرآن دارند. این می‌تواند به این صورت باشد که خودشان ایده داشته باشند یا به ایده‌های موجود رونق دهند.
بصیری ادامه داد: دومین کار از این حیث این است که هر دانشجو رشته تحصیلی خود را در نظر بگیرد و ببیند چطور می‌تواند اهداف و آرمان‌های قرآن در آن زمینه متحقق کند. رشد و کمال انسان مهم‌ترین هدف قرآن است از این رو دانشجو توجه کند که در رشته خود چگونه می‌تواند اهداف قرآن را پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: قدم سوم این است که دانشجو تحقیقات و مطالعات میان رشته‌ای بین‌رشته خود و قران را جدی بگیرد. امروزه یکی از سر فصل‌های تحصیلی همین رویکرد است. مطالعات بین‌رشته‌ای در زمینه قرآن می‌تواند به توحید علم و نظریه‌پردازی برسد. علوم انسانی اسلامی قرآن بنیان و ساختن تمدن نوین اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مورد سفارش واقع شده است و بدون مطالعات بین‌رشته‌ای، راهی برای تحقق این اهداف بالا نخواهیم داشت.
بصیری در پایان گفت: دانشجویانی که به اقلیت‌های دینی تعلق دارند نیز می‌توانند با توجه به عظمت قرآن در آن توجه کنند تا حقیقتی را که باعث شده است تا این همه پیرو برای آن وجود داشته باشد را کشف کنند و پیام‌ها و حرف قرآن را با پیام دیگر کتب آسمانی مقایسه کنند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان