ماهان شبکه ایرانیان

گزارشی از نخستین جشنواره برترین های فرهنگ مهدویت (برگزیده کتاب های دهه هفتاد)

به مناسبت نهم ربیع الاول سراغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) نخستین جشنواره «برترین های فرهنگ مهدویت، برگزیده کتاب های دهه هفتاد» در روز دوازدهم خرداد ماه سال جاری با حضور شمار زیادی از اندیشمندان، پژوهشگران، جویندگان معارف مهدوی و دوست داران ان حضرت در سالن اجتماعات موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به مناسبت نهم ربیع الاول سراغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) نخستین جشنواره «برترین های فرهنگ مهدویت، برگزیده کتاب های دهه هفتاد» در روز دوازدهم خرداد ماه سال جاری با حضور شمار زیادی از اندیشمندان، پژوهشگران، جویندگان معارف مهدوی و دوست داران ان حضرت در سالن اجتماعات موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

این جشنواره به همت ستادی متشکل از: مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما، موسسه فرهنگی انتظار نور، موسسه فرهنگی موعود و امور فرهنگی مسجد مقدس جمکران برپا شد. ستاد یاد شده فعالیت خود را از چند ماه پیش با بررسی مهم ترین کتاب های دهه هفتاد اغاز کرد.

احیا و ترویج فرهنگ انتظار و گسترش و تعمیق معارف مهدوی در سطح جامعه از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

در پیام حضرت ایة الله صافی گلپایگانی دامت برکاته به این جشنواره، ضمن گرامی داشت هم اهنگی و مشارکت موسساتی که افتخار خدمت و اعلای امر ان حضرت را دارند، نسبت به نویسندگان موفق فرهنگ مهدویت و برگزار کنندگان این جشنواره ادای ادب و احترام شده است.

ایشان با اشاره به فرهنگهای الحادی و مادی، گرایش وسیع به فرهنگ مهدویت را امید بخش توصیف کرده و اظهار داشت: در حال حاضر، در برابر فرهنگهای گوناگون الحادی و مادی و مکتب های لائیک و ضداسلام و مذهب و منهای معنویات و ایمان به عالم غیب که همه هویت اسلامی و دینی جامعه را هدف قرار داده و جاهلیت مجددی را پی ریزی نموده و باورها و عقاید و سنت های اسلامی را تضعیف و فرهنگ منحط غرب و مدنیت غربی را ترویج می نماید، این گرایش وسیع، گسترده و برومند و خودجوش اقشار و اصناف مختلف مخصوصا نسل جوان به فرهنگ مهدویت بسیار امیدبخش و در عین حال عجیب است که هم حیات اسلامی جامعه را قوت و نشاط می بخشد و هم بر تعهد دینی و مقاومت و استقامت نسل حاضر در مقابل همه ان کج اندیشی ها و دسایس و نغمه های شوم می افزاید.

ایشان در بخش دیگری از پیام خود افزوده است: فرهنگهای ارتجاعی و افسانه های مرده و جاهلیت دوران قبل از اسلام قابل احیا نیست و مردم دل بسته به حضرت صاحب الامر سلام الله علیه هستند و به جای دیگر و مکتب دیگر دل نخواهند بست; ملاهی و مناهی و اختلاط زن و مرد، تمدن نیست و برنامه محسوب نمی شود. حضرت ایة الله صافی با تاکید بر جامعیت و فراگیر بودن فرهنگ مهدویت فرموده است: این فرهنگ مهدویت همه ابعاد حیات اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، اعتقادی، فکری، سیاسی و نظامی جامعه ما را فرا گرفته است.

ایشان در اخر با اشاره به جهشی که به سوی فرهنگ مهدویت اغاز شده گفته است: این جهش را باید غنیمت شمرد و همه را به ابعاد و جوانب ان اشنا و به تحقیق و پژوهش و کاوش پیرامون این ابعاد تشویق نمود.

در ادامه جشنواره، بیانیه هیئت داوران قرائت شد. در این بیانیه پس از تاکید فراوان بر ضرورت نشر معارف مهدوی و احیای فرهنگ انتظار، نظر نهایی هیئت داوران با توجه به ملاک های تعیین شده پس از سه ماه ارزیابی علمی و بررسی اثار گرداوری شده، به شرح زیر اعلام گردید:

الف) پژوهشی تحلیلی

در این بخش پس از بررسی 117 عنوان، پنج اثر برتر شناخته شد:

1. (تاریخ عصر غیبت » نوشته سید مسعود پور سید و رضا جباری و سید منذر حکیم و حسن عاشوری حائز رتبه دوم.

2. (امام مهدی(عج) در شعر عربی » نوشته حسن عبداللهی، حائز رتبه سوم.

3. (عصر زندگی » نوشته محمد حکیمی، حائز رتبه چهارم.

4. (انتظار و انسان معاصر» نوشته عزیزالله حیدری، حائز رتبه پنجم.

5. (علی و پایان تاریخ » نوشته سید عبدالمجید فلسفیان، حائز رتبه پنجم.

هم چنین در این بخش از تلاش دو تن از محققانی که در عرصه فرهنگ مهدویت به شبهات روز پاسخ داده اند تقدیر به عمل امد: 1. سید ثامر هاشم العمیدی نویسنده کتاب «المهدی المنتظر فی الفکر الاسلامی » و بخش اول کتاب «دفاع عن الکافی ». 2. سامی البدری برای جلد چهارم کتاب «شبهات و ردود».

ب) اخلاقی معنوی

هیئت داوران در این بخش پس از ارزیابی 38 عنوان سه اثر را حائز رتبه برتر دانست:

1. (مهر محبوب » نوشته سید حسین حسینی، حائز رتبه دوم.

2. (شیوه های یاری قائم ال محمد(عج)» نوشته مرحوم شیخ محمد باقر فقیه ایمانی، حائز رتبه سوم.

3. (عریضه نویسی » نوشته سید صادق سیدنژاد، حائز رتبه سوم.

ج) ترجمه

در این قسمت پس از بررسی یازده عنوان سه اثر، برتر شناخته شد:

1. (در انتظار ققنوس » ترجمه و تحقیق مهدی علیزاده، حائز رتبه اول.

2. (مهدی از ولادت تا ظهور» ترجمه حسین فریدونی، حائز رتبه دوم.

3. (رهبری بر فراز قرون » ترجمه محمد شفیعی، حائز رتبه سوم.

همغ انین از تلاش فخر روحانی برای ترجمه کتاب انگلیسی «ناپیدا ولی باما» قدردانی شد.

د) شعر

هیئت داوران پس از ارزیابی هیجده عنوان دو اثر را برتر معرفی کرد:

1. (نوای فراق » سروده علی اصغر یونسیان، حائز رتبه دوم.

2. (عصر انتظار» سروده مرحوم محمد علی مردانی، حائز رتبه سوم.

در این بخش از تلاش محمد علی مجاهدی برای گرداوری مجموعه «اه عاشقان » تقدیر به عمل امد.

ه) نمایش نامه

هیئت داوران در این بخش پس از بررسی سه عنوان، کتاب «مفرد مذکر غایب » نوشته علی موذنی را حائز رتبه دوم دانست.

و) قصه و رمان

در این بخش هفده عنوان به داوری گذاشته شد که «سرود سرخ انار» و «و ان که دیرتر امد» نوشته الهه بهشتی، حائز رتبه دوم و «بانوی نور» نوشته مریم بصیری، حائز رتبه سوم شدند.

ط) کودکان و نوجوانان

هیئت داوران پس از داوری 26 عنوان، کتاب های «زخمی از صفین » و «افتاب دوازدهم »و «ان سواران سیاه پوش » نوشته مجید ملامحمدی را حائز رتبه دوم و «اولین شب بهار» نوشته محمد تقی اختیاری را حائز رتبه سوم دانستند.

گفتنی است مجموع اثاری که به وسیله هیئت داوران ارزیابی شد بالغ بر 236 عنوان بوده است که از این میان 21 اثر حائز رتبه برتر و چهار اثر شایسته تقدیر شناخته شد. هم چنین این هیئت در میان محققان پیش گام در عرصه فرهنگ مهدویت، از تلاش ایة الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته)، برای تدوین اثاری همغ اون: «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» و مجموعه سه جلدی «امامت و مهدویت » و حجج اسلام: مهدی فقیه ایمانی برای اثر «المهدی عند اهل السنة » و علی کورانی برای اثر «معجم احادیث الامام المهدی » تقدیر بعمل اورد.

هیئت داوران جشنواره برترین های فرهنگ مهدویت، در بخش ناشران برگزیده نیز انتشارات مسجد مقدس جمکران، نشر موعود، نشر افاق را به ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شناخت.

در پایان این جشنواره به پدیداورندگان اثار برتر جوایز ارزنده ای اهدا گردید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان