رویدادهای فرهنگی

نهادهای کازرون، پنجم و ششم اسفندماه مجلس بزرگداشت تجلیل در اولین سال درگذشت مرحوم نصرالله مردانی (ناصر) برگزار می کنند.

ایران و جهان

بزرگداشت مرحوم نصرالله مردانی در کازرون

نهادهای کازرون، پنجم و ششم اسفندماه مجلس بزرگداشت تجلیل در اولین سال درگذشت مرحوم نصرالله مردانی (ناصر) برگزار می کنند.

غزلسرای حماسه و عشق، نصرالله مردانی، 19 اسفندماه سال 1382 پس از آخرین زیارت رهبر حماسه سازان شهید، امام حسین(ع) در کربلا چشم از جهان فرو بست.

پیکر این شاعر شیفته خاندان رسالت(ع) پس از حمل از کربلا به ایران، در موطن وی- کازرون- به خاک سپرده شد.

در این مراسم، علاوه بر اهالی کازرون، اهل فرهنگ و ادب وعلاقمندان به آثار این هنرمندان از شهرهای دیگر حضور دارند.

خبر دیگر حاکی است که تمبریادبود این شاعر فقید از سوی اداره پست استان فارس با همکاری حوزه هنری منتشر می شود.

معرفی 8 نفر برگزیده در جشنواره اول کتاب دینی

احمد مسجدجامعی، وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در مراسم معرفی برترین های کتاب های دینی گفت: از سال 1370 تا سال 1382، تعداد عنوان های کتاب های مذهبی از یکهزار و 36 عنوان به هفت هزار و 50 عنوان رسیده است.

مسجدجامعی همچنین افزود: طبق آمار در سال 1356 فقط یکهزار و 500 عنوان کتاب در ایران منتشر شد که این تعداد در سال 1382 به 40 هزار عنوان افزایش یافت.

وی با اشاره به این که جشنواره های کتاب عامل شکل دهی و تقویت ادبیات مذهبی و دینی می شود، افزود: با توسعه مطالعات فرهنگی به زبان فارسی و سایر زبان ها، می توان کشور را به قطب مبادلات مذهبی در سطح جهان تبدیل کرد.

برگزیدگان جشنواره

تالیف تفسیر 15 جلدی موضوعی قرآن کریم سبب شد تا از آیت الله عبدالله جوادی آملی در حوزه علوم قرآنی تجلیل شود. رسول جعفریان و علی قرایی، گردآورندگان کتاب میراث مکتوب شیعه در گروه تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی معرفی شدند.

کتاب میراث حدیث شیعه، سبب شد تا مهدی مهریزی و علی صدرایی خویی به عنوان برگزیدگان حوزه حدیث انتخاب شدند. در حوزه فقه و حقوق اسلامی، مهدی مهریزی با کتاب «شخصیت و حقوق زن در اسلام» باز نفر اول شد و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی به عنوان برگزیده در حوزه عرفان با «دفتر عقل و آیت عشق» معرفی شد.

در رشته دین و علوم انسانی، کتاب «عرفی شدن در تجربه مسیحی و اسلامی» از علیرضا شجاعی انتخاب شد.

دبیر این جشنواره در گزارشی اعلام کرد که 5000 عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده بود که یکهزار اثر مورد ارزیابی داوران قرار گرفتند. همچنین در جشنواره اول کتاب دینی، از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انتشارات طه، انتشارات فراهانی، انتشارات انصاریان و پژوهشکده حوزه دانشگاه، ناشران برتر معرفی شدند.

«بید مجنون» مجیدی انتخاب تماشاگران جشنواره سینمایی فجر

«بید مجنون» ساخته مجید مجیدی، در بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از سوی تماشاگران به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد.

«خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی نیز در پس مجید مجیدی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

ضمن این که «بید مجنون» 3 جایزه و «خیلی دور، خیلی نزدیک» نیز 5 جایزه هیأت داوران را تصاحب کرد و دیگر فیلم ها پس از این دو فیلم از نظر کسب جوایز قرار گرفتند.

جوایز زیر به خیلی دور خیلی نزدیک تعلق گرفت: سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین طراحی لباس و صحنه (امیر اثباتی)، بهترین چهره پردازی (محمد قومی)، بهترین صداگذاری (بهمن اردلان)، بهترین مدیر فیلمبرداری (حمید خضوعی ابیانه) و بهترین سازنده موسیقی متن (محمدرضا علیقلی)

اما بید مجنون، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (مجید مجیدی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرویز پرستویی)، بهترین صدابرداری (یدالله نجفی)

برندگان دیگر عبارتند از: جلوه های ویژه (جایی برای زندگی) به نجف فتاحی، تدوین به سعید شاهسواری (ما همه خوبیم)، بازیگر نقش دوم مرد به خسرو شکیبایی (سالاد فصل)، بازیگر نقش دوم زن به لیلا زارع (ما همه خوبیم)، بازیگر نقش اول زن به فرشته صدرعرفایی (کافه ترانزیت)، بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی (کافه ترانزیت)، هنر و تجربه کیانوش عیاری (بیدارشو آرزو)

از میان آثار مستند: سمیرغ بلورین برای فیلم «مردم زنگ زده» به ماجد نیسی داده شد.

دیپلم افتخار فیلم کوتاه نیز به آرمین حشمتی برای فیلم «تنها صداست» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیأت داوران به کمال تبریزی، سازنده (یک تکه نان)، محمدرضا بزرگنیا برای (جایی برای زندگی) اهدا شد.

در بخش مسابقه بین الملل بهترین فیلم بلند، یورگن هاسه از آلمان برای «روز نهم» اول شد. کارگردان این فیلم به عنوان بهترین کارگردان انتخاب گردید و جایزه هیأت داوران به کیانوش عیاری برای «بیدارشو آرزو» داده شد.

در مسابقه سینمای معناگرا نیز بهترین فیلم «باباعزیز» (علیرضا شجاع نوری و سیریال اوریول) از ایران و تونس، بهترین کارگردانی کمال تبریزی برای فیلم «یک تکه نان»، بهترین فیلمنامه اسماعیل فروخی برای فیلم «سفر بزرگ» از فرانسه و مراکش، جایزه ویژه هیأت داوران به تئو آنجلوپلس برای فیلم «دشت گریان» از یونان و ایتالیا معرفی شد.

در تالار وحدت تهران

عکاسان لهستانی جوایز اول جهانی هنر و نیایش را از آن خود کردند

روز دهم بهمن ماه 1383 برابر با 18 ذیحجه 1425(روز عید غدیر) جوایز جهانی اولین دوره هنر و نیایش به گزیدگان عکاس کشورهای مختلف اهدا شد.

مراسم معرفی برگزیدگان در تالار وحدت تشکیل گردید و پس از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، 10 هزار دلار به عنوان جایزه ویژه به آلفرد یعقوب زاده، نقاش ایرانی مقیم فرانسه از سوی هیات داوران تعلق گرفت.

در ادامه کار، نتیجه قضاوت داوران به شرح ذیل اعلام شد:

جایزه نخست 10 هزار دلاری در بخش مجموعه عکس به ویتولد کراسووسکی از کشور لهستان، جایزه دوم 7000 دلاری به مجید سعیدی از ایران و جایزه سوم 3000 دلاری به سیلوو گتی از کشور رومانی تعلق گرفت.

در بخش تک عکس این مسابقه نیز به ترتیب آلکادوسوزسبولا از کشور لهستان، مهدی اشرفی ورزیده و یدالله عبدی از ایران، 7، 5 و 2 هزار دلار دریافت کردند.

همچنین از سوی هیات داوران، 6 جایزه هزار دلاری به حسن سربخشیان، احسان رجبی، امین محمدی، آرمان استپانیان، سکینه جهانگیری پور از ایران و کریس مالوزینسکی از کشور سوئد اهداء شد. هیات علمی این جایزه جهانی همچنین 10 جایزه یکهزار دلاری را به علی نیک رفتار، علیرضا رحمانی، حمید ذوالفقاری، جمشید بایرامی، مجید ناگهی، فرهاد سلیمانی، محمد اسلامی راد و جواد پورصمد از ایران، آدریانا زبروسکا از کشور مکزیک و گراهام هریسون از کشور انگلستان اختصاص داد.

در این مراسم همچنین جایزه ویژه 5000 دلاری هم از سوی سازمان فرهنگ ترویج ایثار و شهادت، به خانواده عکاس شهید سعید جان بزرگی تعلق گرفت تا پرونده برگزیدگان نهایی این جایزه نیز به این طریق بسته شود.

نمایشگاهی از آثار برگزیده جایزه جهانی عکس هنر و نیایش در فرهنگسرای نیاوران برای بازدید عموم دایر شد و به گفته دبیر اجرایی این جایزه، قرار است اکثر آثار ارسالی به دبیرخانه این جایزه در یک نمایشگاه مجازی در اینترنت در معرض بازدید عموم قرار بگیرد.

رئیس ITI خبر داد:

تلاش برای تأسیس دپارتمان تئاتر در ایران

در مراسم پایانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، کورنلیو دومتیریو، رئیس ITI در سخنان گفت: تلاش می کند دپارتمان تئاتر را در ایران تأسیس کند.

دومیتریو در این مراسم با اشاره به موفقیت مدارس تئاتری ایران در ITI، دلیل حضورش را مشاهده پیشرفت ITI ایران در حوزه بین المللی اعلام کرد و افزود: قصد دارم هماهنگی لازم برای تشکیل دپارتمانی محلی د رایران را به عمل آورد. دپارتمانی که کشورهای منطقه را پوشش دهد.

داوری 950 عنوان کتاب در جشنواره یازدهم کانون پرورش فکری

برگزیدگان آثار برتر یازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در پنج بخش داستان ترجمه، داستان و رمان تألیفی، گرافیک و تصویرگری و علمی و آموزشی معرفی شدند.

به گفته جعفر ابراهیمی (شاهد) در این دوره از جشنواره یکهزار و 950 عنوان کتاب مورد ارزیابی داوران بخش های مختلف قرار گرفت. این جشنواره را هر سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می کند. و هیات داوران نتایج آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد:

بخش ترجمه کودک؛ خوشحال باش مرغک من (اسماعیل حدادیان مقدم) و ترجمه نوجوان؛ صلیب سربی (حسین ابراهیمی الوند) و افسونگر (مریم سیادت)

در بخش علمی آموزشی، هیات داوران هیچ کتابی را شایسته عنوان ندانست.

اما در بخش شعر کودک، شکوه قاسم نیا با کتاب«کلاغه به خنده افتاد» لوح تقدیر گرفت و در بخش شعر نوجوان کتاب «بچه ها دلم برایتان تنگ می شود» شاعره خود عزت الله الوندی را به دیپلم افتخار رساند.

در بخش گرافیک و تصویرگری کودک، لوح زرین به هدی حدادی داده شد. وی کتاب های «کت آبی» ، «روز ابری من» و «قصه لالایی» را مصور کرده است.

و در همین بخش برای نوجوان، تصویرهای کتاب «همان لنگه کفش بنفش» به ماهنی تذهیبی داده شد.

اما شکوه قاسم نیا، دیپلم افتخار داستان کودک تألیفی برای کتاب «هلی فسقلی در سرزمین غول ها» را دریافت کرد ضمن این که سرور کتبی هم همین دیپلم را برای آثار «من پیدا شده ام» و «بنگبنگ» از آن خود کرد.

اما در بخش داستان تألیفی گروه نوجوان، «کوچه صمصام» سبب شد تا نویسنده اش «حمید رضا نجفی» لوح زرین و دیپلم افتخار یکجا بگیرد.

ولیکن بخش کتاب سال، خالی از نام ها و عنوان ها ماند زیرا هیأت داوران هیچ کتابی را شایسته ندانست تا برنده مقام این بخش باشد.

معرفی برگزیده کتاب های مطالعات ایرانی و اسلامی

محمدرضا وصفی؛ دبیر جایزه جهانی کتاب سال گفت: دوره کاری ما برای فعالیت جایزه جهانی 16 ماه است و برای ارزیابی دقیق یک سال میلادی را در نظر می گیریم و از کتاب های سال 2003 میلادی 800 عنوان در مورد مطالعات اسلامی و ایران شناسی بررسی شده است.

وی گفت: در برخی زبان ها متخصص مورد نظر را نداریم، وی از زبان سریانی و پرتغالی که برای ایران حایز اهمیتند در این ردیف یاد کرد.

وصفی افزود: ما به کار کسانی که تحقیقات ارزشمندی دارند احترام می گذاریم اما اگر فردی به جای نام «خلیج فارس» چیز دیگری بیاورد به هیچوجه به مرحله داوری راه پیدا نمی کند و به آنها تذکر می دهیم.

همچنین اعلام شد که شخصیت هایی در مراسم اهدای دوازدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال از کشورهای تاجیکستان، افغانستان، عراق، لبنان، مصر، ژاپن، آمریکا، مکزیک، ایرلند، هلند، انگلیس و فرانسه حضور داشتند.

برندگان بین المللی

همزمان با معرفی برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، سرآمدان دوازدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال نیز در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی به شرح زیر معرفی شدند.

در حوزه مطالعات اسلامی، هیات داوران کتاب های «تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام» تحقیق و تصحیح بشار عواد معروف از لبنان، «رویا و تعبیر آن در اسلام» تألیف پییر لوری از فرانسه، «ترجمه قرآن مجید به زبان انگلیسی» اثر سید علی قلی قرآنی از انگلیس، «به رسمیت شناختن اجتهاد و مشروعیت بخشیدن به شکیبایی» تألیف عباس پویا از آلمان، «عظمت علم در اسلام» تألیف پروفسوریان هوخن دایک و عبدالحمید صبره از هلند و مصر به عنوان برندگان این حوزه اعلام کردند.

در حوزه مطالعات ایرانی، هیات داوران کتاب های «تاریخ بیهق و ذکر العلماء والائمه و الافاصل الذین تبغوا فیها و آن تقلواالیها» ترجمه یوسف الهادی از سوریه، «ساختار و معنی در اشعار فارسی و عربی قرون میانه» تألیف جولی اسکات میثمی از آمریکا، «از من رومی، مقالات شمس تبریزی»، ترجمه پروفسور ویلیام چیتیک از آمریکا و «آغازینه نگارگری ایرانی» اثر برنارد اوکین ایرلند را به عنوان برگزیدگان این دوره از جایزه جهانی کتاب سال ایران معرفی کردند.

بنابراین گزارش در این دوره پژوهشگرانی از کشورهای مختلف بویژه کشورهای همسایه که خدمات ارزنده و قابل توجهی در زمینه شناسایی و معرفی میراث فرهنگی مکتوب ایران و توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی در میان سایر ملل ارایه کرده اند، از سوی دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

این پژوهشگران عبارتند از: فرانسیس ریشارد نسخه شناس نسخ خطی فارسی از فرانسه، حسن علی محفوظ پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی از عراق، روان فرهادی پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی از افغانستان و ولی صمد شاهنامه شناس از تاجیکستان.

تحت فشارهای شدید دولت بوش

شبکه تلویزیونی «الجزیره» سرانجام آمریکایی شد

شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر تحت فشارهای شدید دولت بوش به شبکه فاکس نیوز آمریکایی با سرپرستی غول رسانه ای جهان، «روبرت مرداک» فروخته شد.

شبکه ماهواره ای الجزیره که مخالفان و موافقان زیادی در میان حکومت های عرب و آمریکا داشت اما جای پای محکمی در میان ملتهای عربی یافته بود، در چند سال فعالیت خود به ویژه از هنگام حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان به صورت رقیبی قدر برای رسانه های تصویری غرب به ویژه آمریکا درآمده بود.

الجزیره توانسته بود خبرهای دست اول و ویژه از مسائل و اتفاقات منطقه غربی، جهان اسلام، به ویژه افغانستان، ماجرای طالبان و گروه القاعده، جنگ اول و دوم علیه عراق و سرزمین های اشغالی پخش کند.

سرمایه این شبکه تلویزیونی که توسط دولت قطر تامین شده بود، نقطه عطفی را در میان رسانه های ارتباط جمعی خاورمیانه به ویژه در میان رسانه های دیداری رقم زد و به عنوان منبعی تاثیرگذار چشم های ملتها و نخبگان منطقه و حتی خارج از منطقه را به ویژه در عرصه های سیاسی به سوی خویش متوجه کرد.

پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام و اشغال این کشور توسط آمریکا و انگلیس، به ویژه دولت بوش موضعگیری آشکار و تند علیه این شبکه را آغاز کرد و حتی به تحریم این شبکه دست زد. کاری که از نظر موازین دموکراسی لیبرالی نباید بدان دست زد اما آمریکا مثل هر جای دیگر چنین کرد. این فشار سرانجام سبب شد دولت قطر که خود گوشه چشمانی به کاخ سفید دارد، امتیاز آن را به فاکس نیوز بفروشد. به نوشته هفته نامه نیوزویک، مرداک ادغام این دو شبکه را طبیعی ارزیابی کرده و گفته است «ما به ساختار آنها نگاه کردیم و دیدیم که تقریبا شبیه ماست.» وی مدعی شد که «ممکن است عادلانه ترین و متعادل ترین شبکه ای را که انسان تاکنون شاهد آن بوده است به وجود آوریم.» طبق خبرهای دریافتی برنامه پربیننده الجزیره به عنوان «این هفته در جهاد» حذف می شود و البته باید منتظر تغییرات دیگری هم بود.

شاعران و نویسندگان «مدرک معادل» می گیرند

شورای هنر (وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی)، کلیات طرح اعطای مدرک معادل به نویسندگان و شاعران را تصویب کرد.

این طرح در سال 1378 (زمستان) در انجمن قلم ایران پس از پیشنهاد رضا رهگذر تصویب شد و با جزییات به شورای هنر ارایه گردید. طبق این طرح، نویسندگان و شاعران از مزایای شغلی و استخدامی «مدرک معادل» استفاده می کنند. هنوز جزییات طرح اعلام نشده است تا ملاک دادن «مدرک معادل» مشخص شود.

طبق خبرهای دریافتی این طرح، ماهها در شورای هنر در کمیته ادبیات بررسی شده است.

از سال ها پیش، هنرمندان برخی از رشته ها، مشمول دریافت «مدرک معادل» شده اند.

شاهنامه دکتر کزازی برنده جشنواره خوارزمی

در هیجدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی، صاحبان 35 طرح داخلی و 5 طرح خارجی برگزیده جایزه گرفتند.

مراسم معرفی و اهدای جوایز درهفتمین روز در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی باحضور سید محمد خاتمی، رییس جمهوری برگزار شد. طبق خبر دریافتی طرح یکی از ایرانیان مقیم کانادا نیز در این جشنواره برنده شد. طرح های خارجی از کشورهای ایتالیا، استرالیا و بنگلادش بودند.

در میان طرح های برگزیده، نام دکتر جلال الدین کزازی به سبب تصحیح شاهنامه فردوسی و دکتر غلامعلی حداد عادل به علت پژوهش در طرح «دانشنامه جهان اسلام» نیز دیده می شود.

در این مراسم، دکتر جعفر توفیقی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری لوح سپاس جامعه علمی کشور را به خاتمی هدیه کرد.

با معرفی سرآمدن علوم مختلف

کتاب سال جمهوری اسلامی ایران 20ساله شد.

برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی با حضور اهل قلم و فرهنگ در روز 20بهمن (هشتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی) از رییس جمهور خاتمی جوایز خود را دریافت کرد.

برگزیدگان دربخش های مختلف علوم به شرح ذیل معرفی و22 سکه بهار آزادی دریافت کردند.

فرید قاسمی مؤلف کتاب مطبوعات کتاب گزار، ایرج افشار مؤلف کتاب فهرست نسخه های خطی درکتابخانه ملی اتریش، علی پایا مؤلف کتاب فلسفه تحلیلی مسایل و چشم اندازها، دکتر نجفقلی حبیبی مصحح کتاب شرح و تعلیقه صدرالمتالهین بر الهیات شفا، دکتر فتح الله محمدی نجارزادگان مؤلف کتاب سلامه القرآن من التحریف وتنفید الافتراءات علی الشیعه الامامیه، حجت الاسلام علی آل محسن مؤلف کتاب لله و للحقیقه رد علی کتاب لله ثم للتاریخ، محسن روستایی مؤلف کتاب تاریخ طب و طبابت درایران، دکتر مسعود یغمایی، دکتر سعیده یغمایی و امیر سعید باوری مؤلفان کتاب جراحی فک ودهان و صورت نوین، محمد کاظم مروج فرشی مترجم کتاب الکترونیک لیزر، دکتر حسین گل نبی مترجم کتاب الکترونیک لیزر، محمدحسین جزیره ای و مهندس مرتضی ابراهیم رستاقی مؤلفان کتاب جنگل شناسی زاگرس،دکتر بهناز امین زاده مترجم کتاب منظر الگو ادراک و فرایند، دکتر محمد احسانی مترجم کتاب مدیریت معاصر در ورزش، عبدالله کوثری، مترجم کتاب روانکاو و داستان های دیگر خاطرات پس از مرگ براس کوباس، دکتر محمد محمدی ملایری مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ ایران، هوشنگ مرادی کرمانی مؤلف کتاب نه تر نه خشک، مسلم ناصری مؤلف کتاب مسافر شهرهای بی نشان،محمود سالک مترجم کتاب سفر با ماشین زمان، فاطمه بدرطالعی مؤلف بازی های محلی ایران برای کودکان و نوجوانان، داوود لطف الله سراینده کتاب پرنده وفال و سیاوش جمادی مؤلف کتاب شیری درجهان کافکا.

مدیرکل کتاب هایه خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

400 هزار جلد نسخ خطی، ایران را بعد از ترکیه قرار داد

مدیرکل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد که ایران با در اختیار داشتن 400 هزار نسخه خطی شمارش شده، بعد از ترکیه در جهان قرار دارد.

دکتر عظیمی افزود که آمار غیررسمی به وجود 600 هزار نسخه خطی اشاره دارد و قدیم ترین نسخه با عنوان «کتاب الخلاص» متعلق به قرن پنجم هجری است.

دکتر عظیمی گفت: تعداد نسخ خطی کتابخانه ملی را بعد از کتابخانه های آیت الله العظمی مرعشی نجفی در قم، آستان قدس رضوی در مشهد و مجلس شورای اسلامی دانست و اضافه کرد: در پنج سال گذشته، تعداد نسخ خطی کتابخانه ملی با 5 هزار عنوان افزایش از 13 هزار نسخه به 18 هزار نسخه رسیده است. وی خاطرنشان کرد که پس از افتتاح ساختمان جدید کتابخانه ملی، بودجه بخش نسخ خطی نیز بیشتر شود.

«عدالت اجتماعی»؛ و کاریکاتوریست های 46 کشور

«عدالت اجتماعی» عنوان مسابقه بین المللی بود که از 46 کشور 310 هنرمند حدود 1050 کاریکاتور از آن استقبال کردند.

سید مسعود شجاعی، رئیس خانه کاریکاتور با اعلام این خبر گفت: در مرحله انتخاب اولیه بیش از 500 اثر از 202 هنرمند در سایت ایران کارتوی قرار گرفت. وی افزود: داود شهیدی، داود کاظمی و جمال رحمتی در سه مرحله 110 طرح را برای مرحله نهایی داور و ارائه در نمایشگاه برگزیدند.

شجاعی اعلام کرد که افراد برگزیده اول تا سوم به ترتیب عبارتند از:

فابیوک داسیلوا (برزیل)، میکولاورونتسوف (روسیه) و علی جهانشاهی (ایران)

سیدمسعود شجاعی افزود: برندگان ویژه مسابقه بین المللی کاریکاتور «عدالت اجتماعی» از سوی داوران نیز افراد ذیل از کشورهای مختلفند.

والنتین درروژینین از روسیه، فرید مولایی از ایران، پائول فرناندوزولتا از کلمبیا، محی الدین کورولو از ترکیه وایکوروارتچنکو از روسیه.

اخبار کوتاه

* در نشستی با حضور 400 تن از معلمان انشاء از 3 تن پیشکسوت تدریس این درس در مدارس با حضور شهردار تهران تجلیل به عمل آمد.

در این همایش، معلمان انشاء تشکیل سازمان مردمی (NGO) دادند و قرار است فعالیت خود را در سطح کشور گسترش دهند.

* از سال 72 تا 82 چاپ کتاب در ایران 300 درصد رشد داشت. محمدعلی شعاعی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این خبر را در نمایشگاه کتاب سمنان اعلام کرد و افزود: هر سال 200 میلیون جلد کتاب در موضوع های مختلف در کشور انتشار می یابد. شجاعی خبر داد که 6 هزار کتابفروشی و 3 هزار ناشر در شهرهای مختلف فعالیت دارند.

* از اول تا سوم بهمن ماه در ششمین کنگره شعر و قصه جوان که در بندرعباس برگزار شد، از محمدعلی بهمنی، غزلسرای نام آشنا و نوآور معاصر تجلیل به عمل آمد. بهمنی نوسرایی های هم دارد و آشناست به زیر و بم ادبیات به ویژه شعر معاصر.

از دکتر رضا داوری اردکانی نیز در دانشگاه تهران تجلیل به عمل آمد. دکتر داوری، معلم فلسفه است و آن هم در مدت 53 سال. اکنون وی 71 سال دارد. در این مراسم از جمله دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر محسن جهانگیری، دکتر غلامعلی حدادعادل و دکتر توفیقی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دکتر داوری سخن گفتند. الواحی نیز از طرف رئیس دانشگاه تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، گروه فلسفه دانشگاه تهران، دفتر یونسکو در تهران، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان اسناد ملی ایران به دکتر رضا داوری اردکانی تقدیم شد.

مهندس محمدجعفر علاقه مندان؛ معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در یکی از روزهای هفته اول بهمن ماه به دلیل سکته مغزی درگذشت. علاقه مندان پس از انقلاب همواره در بخش های اصلی این وزارتخانه ایفای نقش می کرد. وی با مدیرکلی دفتر آموزش فنی و حرفه ای شروع و سپس معاون این بخش شد تا آن که به معاونت وزیر رسید.

جشنواره چهارم ادبیات داستانی بسیج روز 10 بهمن برگزار شد و افراد برتر در بخشهای مختلف معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دو مرکز فرهنگی هنری کانون در شهرهای اردبیل و نیز در ایام الله دهه فجر افتتاح شد. این مراکز دارای کتابخانه، سالن مطالعه، کلاس های آموزشی، سالن قصه گویی و نمایش فیلم اند. این دو مرکز به ترتیب 300 متر مربع و نیز 400 متر مربع زیربنا دارند.

چهارمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران با حضور 60 کشور جهان از 16 تا 20 اسفند در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد.

گزارش روابط عمومی کانون حاکی است که از جمله فیلم های پویانمایی حاضر در این جشنواره عبارت بودند از چهار فیلمی که نامزد دریافت اسکار شدند: پسر تولد (استرالیا)، لورنزو (کمپانی والت دیزنی)، رایان (کانادا)، و سگ نگهبان (آمریکا).

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور گروه نمایشی تهران، شهرستان ها و چند کشور خارجی برگزار شد. این دوره رقابتی نبود لذا به گروه ها لوح و دیپلم و جایزه ای تعلق نگرفت. از قضا با آن که اعلام شده بود شهرداری تهران به برگزیدگان 160 سکه بهار آزادی می دهد، شهرداری پس از اعلام خبر در رسانه های ارتباط جمعی آن را تکذیب کرد.

اگرچه گفته می شود چرا شهرداری ابتداقبول کرد و بعد زد زیرش! اما جوابی شنیده نشد.

-اجرای نمایش های خیابانی، برگزاری کارگاه های نمایش یکی از برنامه ها بود.

از پیشکسوتان تئاتر؛ رضا کرم رضایی، مهین اسکویی و ایرج تقدیر به عمل آمد همچنین از سه تن جانبازانی که در عرصه تئاتر اسم و رسمی دارند تجلیل شد؛ محمد جمال پور، حسین نوری و مهدی توسلی.

در ادامه مراسم پایانی جشنواره تئاتر فجر، دبیرخانه شورای فرهنگ، ایثار و شهادت لوح تندیس و یک سکه بهار آزادی را به علیرضا رجونی، کارگردان نمایش «معلمی به نام صفر» و لوح تندیس و 500 هزار تومان را به حمیدرضا آذرنگ به خاطر تلاش مستمر در بیان تئاتری ارزشهای دفاع مقدس اهدا کرد.

سرانجام تئاتر پارس، از تخته قاپو شدن نجات یافت و قرار است با مدیریت هنری «محمود استاد محمد» به کارش ادامه دهد. ساختمان آن را معصومه ملکی اجاره کرد تا درهای تئاتر قدیم پارس همچنان باز بماند. چند ماه پیش مالک آن قصد تخریب تئاتر پارس را داشت که با رایزنی ها و مخالفت های اهالی تئاتر، موضوع آن منتفی شد.

* «جدیدترین یافته های باستان شناسی در حوزه تمدن شرق ایران» عنوان همایشی است که در دهم اسفند ماه سال 1383 دانشکده هنر دانشگاه بیرجند با همکاری دانشگاه تربیت، گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی و استانداری خراسان جنوبی برگزار شد. در این همایش یکروزه نمایشگاه یافته های باستان شناسی شهر توس و بیرجندشناسی نیز برگزار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان