چگونه در رابطه به آرامش برسیم؟

یکی از مشکلات اساسی که در رابطه زوجین به وجود می آید نبود آرامش است به حدی که طرفین به جایی می‌رسند که در نبود هم آرامش را تجربه می‌کنند.

 

یکی از مشکلات اساسی که در رابطه زوجین به وجود می آید نبود آرامش است به حدی که طرفین به جایی می‌رسند که در نبود هم آرامش را تجربه می‌کنند.

آرامش در زندگی زناشویی، زمینه ساز بسیاری از موفقیت‌ها است و عدم آرامش قطعاً زمینه ساز به وجود آمدن بسیاری از مشکلات و اختلافات است. که بعضاً این اختلافات منجر به طلاق و جدایی می شود.

مهم ترین عواملی که می توان در ایجاد آرامش در خانواده اشاره کرد:

1- ایمان به خدا و تقویت باورهای دینی:

بهترین روش برای دستیابی به آرامش در زندگی زناشویی، ایمان حقیقی به خداست. اینکه باور کنیم خدا در کنار ماست. مهم‌ترین اثر ایمان به خدا در زندگی زناشویی، ایجاد یک حس اعتماد و اطمینان مشترک بین زوجین است. 

اکثر خانواده‌های دینی و مذهبی، خانواده‌هایی هستند که در زندگی آرامش دارند و روابط محبت‌آمیز بین آنها مشاهده می‌گردد، چون آنها روابط خود را براساس آموزه‌ها و تعالیم دینی و اخلاقی، پایه گذاری کرده‌اند. 

زنان این خانواده‌ها، قطعاً در تربیت نسل‌های بعدی و همچنین دستیابی به موفقیت‌ها و رسیدن به کمالات درونی اجتماعی موفق ترند.

 

2- احترام و رعایت حقوق همسران نسبت به یکدیگر:

خداوند در وجود زن و مرد، آرامش بخش بودن محبت و مهربانی نسبت به یکدیگر را قرار داده است. زوجین با احترام و رعایت حقوق یکدیگر و همچنین با شناخت نیازها و درک کامل از همدیگر، به آرامش می‌رسند. شاید ریشه بسیاری از طلاق‌ها و جدایی‌ها در این است که طرفین نیازها و عواطف یکدیگر را نمی‌شناسند و به آن احترام نمی‌گذارند. خداوند در قرآن صراحتاً اشاره می‌کند که همسرانی از جنس خودتان آفریده شده‌اند تا به وسیله آنها، آرامش بیابید. 

3- بخشش و گذشت:

یکی از بهترین و ارزشمندترین ودیعه‌های خداوند در وجود انسان، قدرت بخشش است. انسان های بزرگ و قوی، انسان‌هایی هستند که نسبت به دیگران، راحت‌تر می‌بخشند، در زندگی زناشویی زن و شوهر، باید نسبت به هم بخشش و گذشت داشته باشند و نباید اجازه بدهند اختلافات کوچک و ساده و حتی اشتباهات اجتناب ناپذیر در زندگی‌شان و روابط میان شان، اثر منفی داشته باشد. بسیاری از عصبانیت‌ها، سوء‌تفاهم‌ها، بدگمانی‌ها، با گذشت و بخشش بر طرف می‌شود. اثر بخشش در زندگی زناشویی به حدی است که مانع از تکرار بسیاری از اختلافات و اشتباهات می‌شود.

4- محبت و مهربانی در رفتار نسبت به یکدیگر:

مهربانی و محبت تنها در گفتن، حاصل نمی‌شود. جمله «دوستت دارم» که بسیار خوب است که همسران به هم بگویند، اما کافی نیست. این دوستت دارم واقعی باید در رفتار و کردار مشاهده شود.

قطعاً تأثیر رفتار، از کلام بیشتر است. برخورد محبت آمیز در زندگی زناشویی، تکثیر کننده علاقه و عشق واقعی طرفین نسبت به هم است. در سیره زندگی ائمه اطهار (علیه السلام)، به ویژه زندگی، حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیه) این برخورد محبت آمیز، بسیار مشهود است. محبت و مهربانی تحکیم کننده روابط زناشویی است.

 

5- همچنین در رابطه زناشویی برای حل مشاجره‌هایتان از سه گام زیر می‌توانید بهره ببرید.

5-1-مشکلتان را در چند کلمه توصیف کنید و به همسرتان اجازه پاسخ دادن بدهید.

بازکردن و تشریح مساله‌ای که ذهنتان را درگیر کرده به شما و همسرتان یک نمای کلی از مساله می‌دهد. اجازه ندهید مساله‌ای که برایتان پیش آمده. پیش از مطرح شدن در نطفه خفه شود؛ تا زمانی که شما موضوع را کاملا شرح نداده‌اید، نمی‌توانید از همسرتان توقع حدس زدن و درک کردن داشته باشید.

5-2- گام دوم: مسائل مهم را باهم حل کنید

این مرحله، مرحله شناسایی است؛ سعی نکنید نظراتتان را به همسرتان تحمیل و مشکل را شخصا حل کنید. فقط درباره مسائل و نگرانی‌های مهمی که به مشکل شما مربوط می‌شوند، گفت و گو کنید. به نگرانی‌های همسرتان نیز با دقت گوش فرا دهید. منصف باشید. درباره هر آنچه که شما و همسرتان را نگران کرده حرف بزنید و هدفتان را تعیین کنید؛ دیدن یک تصویر کلی و به ذهن سپردن لیستی از مسایل مهم و نگرانی‌های شما و شریک زندگی تان. این لیست در واقع مجموعه نگرانی‌های مشترک شماست که می‌خواهید در گام بعدی آنها را حل کنید.

 5-3-از یک راهکار دوسر برد، بهره بگیرید

برای حل موضوع از روش‌هایی استفاده کنید که به نفع هردوی شما باشد. به این نکته مهم حتما توجه کنید: هرگز به همسرتان نگویید او چه کار می‌تواند بکند، در عوض به او بگویید که چه کاری از دست خودتان ساخته است. خیلی از اوقات ممکن است اولین پیشنهاد بهترین راه حل نباشد. اما احتمالا بهترین راهکار، زمانی به دست می‌آید که شما و همسرتان دارید با هم درمورد نگرانی‌هایتان گفت و گو می‌کنید و سعی در یافتن راه حلی مناسب دارید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان