ماهان شبکه ایرانیان

مزایا و عوارض جانبی مصرف خیار

بوته‌ی خیار را به عنوان یک گیاه و خود خیار را به عنوان یک میوه به حساب می‌آورند. مصرف خیار مزایا و عوارضی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مزایا و عوارض جانبی مصرف خیار

خیار به علت اثر سرمازای آن یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در طول تابستان است. خیار از 95 درصد آب تشکیل شده و همین موضوع کمک می‌کند که در روزهای گرم تابستان به راحتی به بدن خود آب‌رسانی کنید. اما به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد هر چیزی عواقبی خواهد داشت. در ادامه ابتدا به معرفی منافع مصرف خیار و در انتها به بررسی عوارض جانبی مصرف آن خواهیم پرداخت.

 

ویتامین K

ویتامین

مصرف خیار ذخایر ویتامین K بدن را به شدت تقویت می‌کند. ویتامین K سبب فعال شدن عامل انعقاد خون در بدن است. این توانایی به بدن کمک می‌کند که بعد از وقوع یک جراحت جلوی خونریزی بیشتر را بگیرد. دریافت ویتامین K همچنین پروتئین‌های ضروری برای سلامتی استخوان را فعال می‌کند. یک فنجان خیار همراه با پوست آن حاوی 17 میکروگرم ویتامین K است.

 

از مغز محافظت می‌کند

مغز

خیار حاوی فلاونول‌هایی است به نام فیستین که نقش مهمی در محافظت از مغز دارند. علاوه بر این برای بهبود حافظه و محافظت از سلول‌های عصبی از پیر شدن هم مفید است. در تحقیقات مشخص شده که فیستین جلوی زوال حافظه و مهارت‌های یادگیری را در موش‌هایی که مبتلا به آلزایمر هستند می‌گیرد.

 

به کاهش ریسک سرطان کمک می‌کند

سرطان

خیار حاوی پلی‌ فلاونول‌هایی است که به آن لیگنان می‌گویند. وجود این ماده سبب کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌های پستان، رحم، تخمدان و پروستات می‌شود. 

 

کاهش التهاب

التهاب

تحقیقات روی سوژه‌های حیوانی نشان داده که عصاره‌ی خیار حاوی آنزیم‌هایی است که به التهاب درون بدن واکنش نشان می‌دهد.

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان

خیار حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متفاوتی است شامل: ویتامین C، لوتئولین، کامفرول، کوئرستین و بتاکاروتن. به عنوان مثال کوئرستین آنتی‌اکسیدانی است که جلوی گسترش هیستامین (ایجاد حساسیت و آلرژی) را می‌گیرد. در همین حال کامفرول به مبارزه با سرطان و پایین آوردن ریسک بیماری‌هایی قلبی کمک می‌کند.

 

به مدیریت استرس کمک می‌کند

استرس

خیار حاوی انواع ویتامین B شامل ویتامین B1، B5 و B7 است. ویتامین‌های B سبب کاهش استرس و عوارض آن می‌شوند.

 

به سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کند

گوارش

خیار حاوی 2 ماده بسیار مهم برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش است: آب و فیبر. اضافه کردن خیار به سالاد یا آبمیوه می‌تواند میزان کافی فیبر را به رژیم غذایی شما بیافزاید. اگر دچار عارضه‌ی برگشت اسید معده هستید مصرف آبی که با خیار طعم‌دار شده است بسیار مفید خواهد بود. در ضمن پوست خیار حاوی فیبرهای غیرمحلول است که به تمیز کردن مسیر گوارشی بسیار کمک خواهد کرد.

 

عوارض جانبی مصرف خیار

ادرار آوری

خیار

خیار یک دیورتیک طبیعی است که باعث ادرارآوری می‌شود. البته اگر به میزان متعادلی مصرف شود. مصرف زیاد آن سبب ایجاد کم‌آبی در بدن خواهد شد. این موضوع به خصوص برای خانم‌های باردار مهم است چرا که آنها بدون مصرف خیار هم دچار تکرر ادرار هستند.

 

مسمومیت ناشی از مصرف

خیار

تا حالا از طعم تلخ خیار تعجب کرده‌اید؟ ترکیبی به نام (cucurbitacins) سبب ایجاد این طعم تلخ می‌شود. این ترکیب در دوزهای بالا، سمی است. هر چند وقتی دوز (cucurbitacins) بسیار بالا است مزه‌ی خیار آن‌قدر تلخ خواهد شد که دیگر نمی‌توان آن را مصرف کرد. اگر خیاری که مصرف می‌کنید خیلی تلخ است بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. در ضمن بهتر است انتهای خیار را از آن جدا کنید. همین کار را با پوست خیار نیز انجام بدهید.

 

نفخ کردن و سوء هاضمه

سوء هاضمه

تا حالا دقت کرده‌اید بعد از مصرف خیار شروع به سکسکه خواهید کرد؟ (Cucurbitacins) مقصر این موضوع است. این ترکیب سبب ایجاد سوء هاضمه خواهد شد. سوء هاضمه سبب نفخ کردن و معده درد نیز می‌شود. علاوه بر این فیبر موجود در خیار سبب نفخ شکم می‌شود. همچنین وقتی دچار اسهال هستید مصرف خیار نشانه‌های آن را تشدید می‌کند.

 

واکنش‌های آلرژی

آب خیار

بعضی افراد هنگام مصرف خیار دچار حساسیت در ناحیه‌ی دهان (خارش و باد کردن دهان، لب‌ها و گلو) می‌شوند. این موضوع به خاطر وجود پروتئینی است که در بعضی میوه‌ها مثل خیار، موز و هندوانه یافت می‌شود.

بهتر است خیار را قبل از مصرف به خوبی بشویید. پوست آن را بکنید و ابتدا و انتهای آن را جدا کنید. از همه مهم‌تر به صورت متعادل خیار مصرف کنید.

 

اثر منفی مصرف ویتامین C

ویتامین C

خیار منبع بسیار مفیدی از ویتامین C است. این ویتامین خود یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که نقش مهمی در ارتقای سلامتی دستگاه ایمنی دارد. هر چند این منافع زمانی کسب می شود که ویتامین C را به اندازه‌ی توصیه شده مصرف کنید. چرا که مصرف بیش از حد ویتامین C سبب افزایش رادیکال‌های آزاد خواهد شد و این رادیکال‌های آزاد سبب آسیب رسیدن به سلول‌های بدن می‌شوند.

 

اثر منفی موم

پوست خیار

خیار یک میوه‌ی حساس است که می‌تواند به راحتی شکسته شود. به همین دلیل کشاورزان برای افزایش مقاومت خیار، روی پوست آن را با موم می‌پوشانند. این پوشش محافظ عموماً از الکل اتیلیک، صابون و پروتئین شیر یعنی کازئین تشکیل شده است. 

این ترکیبات در بدن بعضی افراد سبب ایجاد حساسیت می‌شوند. پس بهتر است که خیار را حتماً پوست بکنید.

 

اثر منفی روی سیستم کلیوی

کلیه

خیار منبع مناسبی از پتاسیم است که برای سلامتی و کنترل فشار خون بسیار مفید است. هر چند مصرف زیاد پتاسیم می‌تواند بدن را وارد شرایطی به نام هیپرکالمی کند. در این شرایط بدن دچار نفخ، شکم درد و ایجاد گاز معده خواهد شد. اگر این شرایط بدتر شود در ادامه به سیستم کلیوی بدن صدمه خواهد زد.

منبع: curejoy، mercola، goodhealthall

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان