معایب و مزایای چای ترش (چای مکه)

چای ترش، از گیاهی با نام علمی هیبیسکوس سابداریفا، که گیاهی گل‌دار در نواحی گرمسیری است، گرفته می‌شود. گل‌های این گیاه در ترکیبات دارویی، محصولات خوراکی، و طعم‌دهنده نوشیدنی‌های گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرند. مصرف چای ترش فواید زیادی دارد و در عین حال می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی هم داشته باشد. با بنیتا همراه باشید تا در این باره بیشتر بخوانید.

معایب و مزایای چای ترش (چای مکه)

چای ترش با نام علمی Hibiscus sabdariffa با جوشاندن بخش‌هایی از این گیاه بخصوص گل آن آماده مصرف می‌شود. این چای در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد و گاهی به‌عنوان گیاهی دارویی استفاده می‌شود. بااین‌حال این چای نام‌های بومی و محلی زیادی دارد، و ممکن است به اسم مرسوم دیگر آن، راسل یا گل جامائیکا نیز خوانده شود. رنگ آن سرخ یاقوتی است و مزه‌ای‌ ترش شبیه زغال اخته دارد، برای همین هم این نام را روی آن نهاده‌اند. در دنیای نوشیدنی‌ها، چای ترش در سراسر جهان در دسترس است و بسته به ترجیح شما می‌تواند سرد یا گرم صرف شود. این چای کالری پایینی دارد و بدون کافئین است. این مقاله فواید و خطرات چای ترش برای سلامتی و تناسب بدن را بررسی می‌کند. با بنیتا همراه باشید.

 

فواید چای ترش

کنترل فشارخون: طبق  گزارشی که AHA (انجمن قلب آمریکا)  در ماه نوامبر سال 2008 منتشر کرده، مصرف چای ترش فشارخون بالای اولیه و فشارخون بالای ثانویه را در بزرگ‌سالان کاهش می‌دهد. در این گزارش آمده است که یک‌سوم مردم بزرگ‌سال در آمریکا از فشارخون بالا رنج می‌برند. طبق مطالعات دیگری که توسط Odigie IP انجام‌گرفته، این چای ترکیباتی در خود دارد که ضد فشارخون بالا و محافظ  قلب هستند و برای کسانی که در معرض ابتلا به فشارخون و بیماری‌های عروقی قلبی هستند بسیار سودمند است.

نتایجی که از تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه تافتز در بوستون به‌دست‌آمده، نشان می‌دهند که چای ترش می‌تواند فشارخون را تا 10 میلی‌متر جیوه کاهش دهد. برای اینکه اثرات شگفت‌انگیز این چای را ببینید باید برای چندین هفته، روزانه سه فنجان از این چای را بنوشید. چای سرخ مدر است و باعث می‌شود دفع ادرار افزایش پیدا کند، بنابراین هم‌زمان فشارخون پایین می‌آید.

کاهش میزان کلسترول: چای ترش حاوی میزان قابل‌ملاحظه‌ای آنتی‌اکسیدان است، که باعث می‌شود کلسترول بد خون یعنی LDL کاهش یابد، درنتیجه بدن را از بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند. خواص این چای در کاهش چربی و پایین آوردن قند خون، این نوشیدنی را دارویی خوب برای افراد مبتلابه دیابت و بیماری‌های قندی کرده است. یک مطالعه تحقیقی در بیماران مبتلابه دیابت نوع دوم، نشان داد که مصرف چای ترش باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم می‌شود که کمک می‌کند این بیماری غیرقابل‌پیش‌بینی بهتر کنترل شود.

محافظت از کبد: تحقیقات نشان داده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی چای ترش به درمان بیماری‌های کبدی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها ازآنجاکه سلول‌های با رادیکال آزاد را در بافت‌های بدن خنثی و از بدن دفع می‌کنند، می‌توانند به محافظت بدن در برابر بیماری‌ها کمک کنند. همچنین با اطمینان می‌توان گفت که این چای، با حفظ سلامت عمومی بدن طول عمر را افزایش می‌دهد.

خواص ضد سرطانی: چای ترش حاوی اسید پروتوکاتکویک است که خواصی آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی دارد. مطالعات انجام‌گرفته در مرکز تحقیقات بیوشیمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی چانگ شان تایوان نشان می‌دهند که چای ترش با واردکردن آپوپتوز (که معمولاً به‌عنوان عامل کشتن سلول‌های سرطانی شناخته می‌شود) مانع از گسترش سرطان می‌شود.

خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی: چای ترش سرشار از اسید اسکوربیک و ویتامین C است که مواد مغذی ضروری برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند. این گیاه که به داشتن خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی مشهور است، مانع از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود و اثر خنک‌کننده‌ای دارد که به درمان ناراحتی‌های ناشی از تب کمک می‌کند.

کاهش دردهای قاعدگی: یکی دیگر از خواص مفید چای ترش، بهبود دردهای شکمی و دردهای قاعدگی است. چای ترش باعث تعادل هورمون‌ها می‌شود و علائم دیگر قاعدگی مانند نوسانات خلقی، افسردگی و پرخوری را کاهش می‌دهد.

خواص ضدافسردگی: چای ترش حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاونوئیدها است که خواص ضدافسردگی دارند. مصرف چای ترش باعث آرامش سیستم عصبی می‌شود، و با آرام کردن ذهن و بدن، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. می‌توانید سری هم به مطلب نکاتی ساده برای کنترل استرس و دستیابی به آرامش زندگی [قسمت چهارم] بزنید.

fotolia_2575613_XS.jpgCredit: ehowcdn

کمک به هضم غذا: بسیاری از مردم چای ترش را برای کمک به گوارش و هضم غذا مصرف می‌کنند. چای ترش هم باعث دفع ادرار و هم اجابت مزاج می‌شود و در درمان یبوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. درنتیجه در کاهش وزن و بهبود سلامتی دستگاه گوارش مؤثر است و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم که از خواندن آیا متورم شدن شکم شما به خاطر چربی است یا نفخ معده؟ [قسمت دوم/پایانی] غافل نشوید.

برطرف کردن عطش و تشنگی: چای ترش هم به‌عنوان یک نوشیدنی ورزشی و هم برای رفع عطش ناشی از تحرک زیاد استفاده می‌شود. البته برای این منظور چای ترش را به‌صورت سرد می‌نوشند. بسیاری از مردم این چای را به علت خنک کردن سریع بدنشان در رژیم غذایی خود می‌گنجانند. این چای  با داشتن خواص ادرارآور سموم بدن را از طریق مایعات اضافی از بدن خارج می‌کند و به شما احساس طراوت می‌دهد.

کاهش وزن: چای ترش برای کاهش وزن هم مفید است. اگر شما مواد حاوی  کربوهیدرات مصرف کنید که قند و نشاسته زیادی دارند، وزنتان بالا می‌رود. ولی تحقیقات نشان داده‌اند که چای ترش مانع جذب غذاهای نشاسته‌ای و گلوکز می‌شود و احتمالاً به کاهش وزن کمک می‌کند. این نوشیدنی مانع از ترشح آمیلاز می‌شود که عامل جذب کربوهیدرات‌ها و قند در بدن است.

یک نوشیدنی خوب برای تابستان و زمستان: شما می‌توانید چای ترش را هم به‌صورت گرم بنوشید و هم به‌صورت سرد. اگر می‌خواهید خودتان را در زمستان گرم نگه‌دارید، آن را دم‌کنید و تا داغ است مصرف کنید. تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا به‌منظور خود برسید. در تابستان اگر تمایلی به نوشیدنی‌های گرم ندارید، تنها بیست دقیقه طول می‌کشد تا چای ترش سرد شما آماده شود. شما به شیوه‌ای سالم، خود را خنک  و شاداب کرده‌اید.

طعمی فوق‌العاده: چای ترش طعمی شبیه به آب کرنبری دارد، یعنی ترش است و شما می‌توانید برای شیرین کردن آن از عسل یا شکر استفاده کنید. همچنین بسته به طبع و ذائقه خود می‌توانید ادویه‌جاتی مانند  دارچین، میخک، جوز و زنجبیل را به آن اضافه کنید.

درصد کمی از مردم آگاه‌اند که چای ترش از اسیدهای آلی مثل  اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسیدسیتریک تشکیل‌شده است. این اسیدها در برخی  میوه‌ها مثل انگور به‌وفور یافت می‌شوند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، پوستی سالم‌تر و شاداب‌تر، کاهش فشارخون و کلسترول، التیام عفونت‌ها ، و بهبود مشکلات گوارشی می‌شوند. این چای اثرات مدر و ملینی دارد و با پایین آوردن فشارخون و افزایش هضم غذا باعث کنترل غلظت خون می‌شود.

خطرات چای ترش برای سلامتی

78390416_XS.jpgCredit: ehowcdn

قبل از اینکه چای ترش را برای کاهش وزن خود در رژیم غذایی‌تان بگنجانید، با دکتر خود در مورد هر نوع سوابق بیماری‌هایتان صحبت کنید. به گزارش مرکز سلامت طبیعی باستیر در دانشگاه پنسیلوانیا، چای ترش ممکن است باعث گشاد و منبسط شدن رگ‌ها و عروق خونی شود، که خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. نوشیدن روزانه چای سرخ ممکن است فشارخون سیستولیک را تا 2.7 پایین بیاورد. درصورتی‌که هرگونه دارویی برای فشارخون بالا یا پایین مصرف می‌کنید از نوشیدن چای ترش خودداری کنید. درست است که چای ترش فواید بسیاری دارد و باعث بهبود سلامت و کاهش وزن می‌شود، ولی شما باید از عوارض جانبی آن نیز آگاه باشید.

خطرات چای ترش برای بارداری: تحقیقاتی که در دانشگاه علم و صنعت Guru Jambheshwar هند انجام شدند نشان دادند که چای ترش کیفیتی استروژنی دارد. افراط در نوشیدن چای ترش در بارداری زنان و قابلیت باروری آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سطح هورمون استروژن بدن آن‌ها کاهش پیدا کند. چای ترش همچنین حاوی  هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای است که منجر به سرطان و نقص جنین می‌شوند. چای ترش با توجه به اثرات قاعده آوری که دارد ممکن است باعث به وجود آمدن جریان خون در رحم یا حفره لگن شود، بنابراین زنان باردار باید از نوشیدن آن پرهیز کنند. به افرادی که تحت درمان‌های هورمونی هستند یا داروهای باروری مصرف می‌کنند  توصیه می‌شود در مورد نوشیدن چای ترش حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

تداخلات دارویی: ترکیبات چای ترش با برخی داروها تداخل دارند. اثرات ضد سرطانی آن، اگر هم‌زمان با داروهای پزشکی ضد سرطان مصرف شود، اثراتی افزایشی را از خود نشان می‌دهد. وقتی داروهای ضدویروسی مصرف می‌شود٬ روندی مشابه آن‌ رخ می‌دهد. چای ترش اثرات داروهای ضد مالاریا مثل کلروکین و کینین را کاهش می‌دهد و تأثیر داروهای ضدالتهابی نظیر استامینوفن را کم می‌کند. اگر داروهای ضدالتهابی مصرف می‌کنید، تا دو ساعت بعد از مصرف داروی خود چای ترش ننوشید تا از اثرات معکوس و عوارض جانبی آن پیشگیری کرده باشید.

توهم‌زایی: احساس مستی، مسمومیت و ایجاد توهم، عوارض جانبی رایج چای ترش هستند. چای ترش می‌تواند تمرکز حواس را از بین ببرد  و باعث گیجی شود. پیش از انجام فعالیت‌هایی که نیازمند هوشیاری کامل هستند مثل کار با ماشین‌آلات یا رانندگی، از نوشیدن چای ترش خودداری کنید.

فشارخون: ازآنجاکه چای ترش باعث کاهش فشارخون می‌شود، به افرادی که فشارخون پایین دارند توصیه می‌شود از مصرف آن خودداری کنند چون ممکن است دچار افت فشارخون شوند. افت فشارخون باعث ضعف و سرگیجه می‌شود و در مواردی می‌تواند منجر به صدمات قلبی و مغزی شود.

آلرژی: برخی از افراد ممکن است بعد از نوشیدن چای ترش به آن واکنش‌های آلرژیک نشان بدهند  مانند خارش چشم قرمز، ناراحتی‌های سینوسی  یا  زکام.

منبع: organicfacts ,healthyeating

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان