Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
گفت وگو با حمیدرضا
آیت اللهی
جام جم، 15/4/81
این گفت وگو به چهار
نظریه ای که مطابق تقسیم بندی ایان باربور درباره ی رابطه ی علم و دین وجود دارد،
می پردازد . این چهار نظریه عبارت اند از:
1 . تعارض: برخی بر
این باورند که آموزه های علم و دین با هم ناسازگارند . اوج علم گرایی به
ماتریالیست های سده ی نوزدهم باز می گردد . آنان علم و تبیین تجربی را جای گزین
اندیشه های دینی می دانستند . این ماتریالیست ها در سده ی بیستم به انسان محوری و
سکولاریسم توجه پیدا کردند .
در مقابل این گروه،
دین مداران قرار دارند . برخورد اینان با مسئله دو گونه بوده است: تا اواسط سده ی
بیستم با قلدرمآبی، در پی حذف مسائل علمی ای بودند که به زعم آنان با دین ناسازگار
بود . پس از آن، یک جریان علمی پیش آمد که برای توجیه اعتقادات دینی در پی دلایل
علمی بود . خلقت گرایان علمی از همین دسته ی اخیرند .
2 . استقلال: برخی
دیگر قائل اند که اساسا نمی توان علم و دین را با نگرش واحدی ارزیابی کرد: ارزیابی
مسائل دینی، با ملاک های علمی ناممکن است; ملاک های دینی نیز برای ارزیابی مسائل
علمی کاربردی ندارند .
قائلان به این نظر، بیش تر
در حوزه های پروتستان مطرح بودند و دین را تا اندازه ای به ایمان گرایی فرو می کاهیدند .
3 . تعامل: وجود
رابطه ی تعامل میان علم و دین بدان معناست که باید دین آموزه های خود را تعبیر و
تفسیر کند و نگاه بازتری به آنها داشته باشد; علم نیز از حالت جزمیت خود بیرون آید .
در اواخر سده ی بیستم، که
با زوال دیدگاه مکانیستی آغاز شد، نگاه خوش بینانه به پژوهش های علمی پایان یافت و
توجه بسیاری به جهت گیری تحقیقات معطوف گشت . برای مثال، مقابله با بحران محیط
زیست نیازمند اخلاق خاصی بود و علم، پیش تر، این بایدها و نبایدها را بر نمی تافت .
در مجموع، بحران ها زمینه
را برای پذیرش دین هموار کرد . البته وقوع انقلاب اسلامی نیز در این زمینه سازی
بی تاثیر نبود .
4 . هم بستگی: مطابق
نگرش چهارم، علم و دین نه تنها معارض یکدیگر نیستند، که در حقیقت هم کلام اند .
الهیات پویشی از همین منظر، به توجیه آموزه های دینی با بهره گیری از مفاهیم علمی
می پردازد، و از سوی دیگر، آموزه های دینی را نیز تغییر می دهد .
در پایان گفت وگو تاکید
می شود که باید طرح هایی از رابطه را پذیرفت که توافق فرضیه ای علم و دین را در
خود داشته باشند; در عین آن که هر کدام جایگاهی خاص خود دارند .