ماهان شبکه ایرانیان

وفاداری در زندگی مشترک

در این مقاله، منظور از وفاداری این است که اگر مرد و زن از یکدیگر اشتباهی دیدند موجب این نشود که خوبیهای همدیگر را فراموش کنند

وفاداری در زندگی مشترک
در این مقاله، منظور از وفاداری این است که اگر مرد و زن از یکدیگر اشتباهی دیدند موجب این نشود که خوبیهای همدیگر را فراموش کنند.

ناسپاسی انسان

انسان غالباً در رابطه با پروردگار و مردم سپاسگزار نیست. زیرا پروردگار عالم این همه نعمتها را برای او ارزانی داشته است، اما شکر آنها را بجای نمی آورد. ولی چون به اندک مصیبتی مبتلا شود «جزع» و «فزع» می کند کفران نعمت می کند و بسیار باشد که با کمترین خطایی که از دوست خود می بیند، خوبیهای چندین ساله ی او را نادیده می گیرد.

ناسپاسی انسان از زبان قرآن

قرآن در این باره چنین می فرماید:
1-الله الّذی خلق السّموات والأرض و أنزل من السّماء ماءً فأخرج به من الثّمرات رزقاً لکم و سخّر لکم الفُلک لتجری فی البحر بأمره و
سخّرلکم الأنهار و سخّر لکم الشّمس والقمر دائبین و سخّرلکم اللّیل و النهار و ءاتاکُم من کُلّ ما سألتُموه و إن تَعدُّوا نعمت الله لا تُحصوها إن الإنسان لظلومٌ کَفّارٌ» (1)
«خداست آن که آسمانها و زمین را بیافرید و باران را از آسمان فرو بارید تا انواع حبوبات و ثمرات را برای روزی شما برآورد و کشتی ها را به امر خود بر روی دریاها و نهرها را بر روی زمین به اختیار شما گردانید وخورشید و ماه را پیوسته برای شما مسخّر کرد و انواع نعمتهایی را که از او درخواست کردید به شما عطا فرمود که اگر بخواهید نعمتهای بی انتهای خدا را بشمارید هرگز نتوانید (با این همه لطف و رحمت) انسان سخت کفر پیشه و ستمگر است».
2-«ما قَدروالله حقّ قَدره» (2)
«حق خدا را آن چنان که هست نشناخته اند»
3-«قُتِل الإنسان ما اَکفَره» (3)
«مرده باد این انسان که چقدر ناشکر است»
4-«إنّ الأنسان خُلق هَلوعاً إذا مسّهُ الشّرُّ جَزوعاً و إذا مسّهُ الخیرُ مَنوعاً» (4)
«انسان سخت ناشکیبا آفریده شده است، چون شر وزیانی (مصیبتی) به او برسد آشفته و پریشان شود و اگر نعمتی او را رسد متکبر می شود».

ناسپاسی انسان در محیط خانه

به هر حال طبع انسان طوری است که وقتی در نعمت واقع شود سپاسگزاری نمی کند و وقتی مصیبت و بلایی به او برسد، شکیبایی
و صبر را از دست می دهد.
این صفت اخلاقی ناپسند، در محیط خانه نیز بروز می کند به گونه ای که خدمات همسر که از صبح تا ظهر کارهای خانه را انجام داده و زحمتها کشیده است، تنها به خاطر (مثلاً) شور شدن غذا نادیده گرفته می شود و این اشتباه اندک خط بطلانی بر همه ی زحمات او می کشد. حال آنکه انسان باید زشتیها و اشتباهات دیگران را در برابر خوبیهای آنها نادیده بگیرد، و خوبی را سرپوش بدی قرار دهد.
«والیعفوا ولیصفحوا ألا تُحبّون أن یَغفرالله لکُم والله غفورٌ رّحیمٌ» (5)
«باید مؤمنان خوی عفو و صفح را در پیش گیرند و از بدیها در گذرند. آیا دوست ندارید که خدا نیز در حق شما مغفرت و احسان فرماید که خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.»
باید پیوسته به این فکر بود که اگر ستّاریت پروردگار عالم نبود، همه ی مردم از یکدیگر می گریختند. زیرا، در آن صورت تمام بدیها و گناهان را که خداوند ستار از دیدگاه مردم پوشانده است، برای همه آشکار می شد و به رسوایی می انجامید.
پس، همانطور که خدای تعالی خطاپوشی می کند ما هم خطاهای همدیگر را بپوشانیم خاصه در محیط خانه باید همیشه خوبیهای یکدیگر را در نظر داشته باشیم و نقاط مثبت را لحاظ کنیم. اگر همسر ما مریض شود، تحمل کنیم و ناشکری نکنیم و نسبت به او وفادار باشیم.
زن ها نیز بدانند که زندگی کم و زیاد، خوشحالی و ناراحتی و نعمت و بلا دارد. همانطوری که هنگام سلامتی، خوشحالی و نعمت همدوش همسران خود هستند، باید هنگام بروز فقر، مصیبت و بیماری به همسران خویش وفادار باشند.
آنچه در زندگی مهم است. این است که زن و شوهر باید با گرمی و سردی روزگار بسازند، نسبت به یکدیگر وفادار باشند و با تلخی ها و شیرینی ها ی زندگی کنار بیایند. در ضمن، مرد باید خدمات همسر خود در اداره خانه و فرزندان را ارج بگذارد و نپندارد که بچه داری و خانه داری، کار آسانی است، بلکه باید او را یاری کند و مبادا با رفتار و گفتار خود او را بیازارد و خسته تر کند.

تعدّد زوجات

جا دارد که در زیر عنوان «وفاداری» به تبیین مسئله «چند همسری» بپردازیم: مسئله «تعدد زوجات» را باید همچون «طلاق» از نگاه اضطرار نگریست. یعنی، همانطوری که «طلاق» در اسلام در مواقع ناچاری است و در حالت عادی از مبغوضترین امور است، «تعدد زوجات» نیز یک وضع استثنایی در شرایط خاصی است. چنین نیست که هر کسی برای ارضای شهوت، زنان متعددی بگیرد.
قرآن در این باره می فرماید:
«... فانکحوا ما طاب لکُم مّن النّساء مثنی و ثُلاث و رُباع فإن خفتُم ألا تَعدلوا فواحده...» (6)
«از میان زنان، دو، سه و یا چهار همسری را که می پسندید، اختیار کنید. ولی، اگر هراس آن دارید که از راه عدالت منحرف شوید، تنها یک همسر برگزینید.»
ناگفته پیداست که به راه عدالت رفتار کردن بین چند همسر، کاریست بسیار دشوار و اصولاً جز گرفتاری و ارتکاب معصیت در اثر عدم رعایت شرط عدالت بهره ای ندارد.

پی نوشتها:

1-سوره ی ابراهیم، آیات 32-34 .
2-سوره ی حج، آیه ی 74.
3-سوره ی عبس، آیه ی 17.
4-سوره ی معارج، آیات 19-21
5-سوره ی نور، قسمتی از آیه ی 22.
6-سوره ی نساء، آیه ی3.

منبع:کتاب خانواده در اسلام
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان