ماهان شبکه ایرانیان

به چه کسانی رأی ندهیم ؟ویژگی نامزدهای ناشایست در کلام مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در طول این سال ها به مناسبت های گوناگون پیرامون مجلس شایسته ی نظام جمهوری اسلامی و ویژگی های نامزدهای انتخاباتی بارها سخن گفته اند. در اینجا به گزیده ای از این ویژگی ها پیرامون خصوصیات نامزدهای انتخاباتی اشاره می شود. ایشان علاوه برمشخص کردن معیار نامزدها برای کسب رأی به ویژگی نامزد های ناشایست رأی هم توجه داشته اند.
نگاه منصفانه به دولت
در دریای متلاطم و توفانی دنیا، مسؤولین کشور و به طور مشخص، دولت جمهوری اسلامی، وظیفه سنگینی بر عهده دارند... حال اگر نماینده ای انتخاب کردیم با این هدف که در مجلس قوانین لازم را به تصویب برساند تا مسؤولین کشور و دولت منتخب مردم بتوانند کار خودشان را انجام بدهند، اما بر خلاف هدف و نظر ما، از تریبون کار خودشان را انجام بدهند، اما بر خلاف هدف و نظر ما، از تریبون مجلس برای فحش دادن به دولت و کارشکنی علیه آن استفاده کرد، به نظر شما چگونه نماینده ای است؟ آیا مردم چنین نمایندهای خواستند و می خواهند؟! آیا روح امام این را می خواست؟!
ببینید در طول یازده سال زندگی مبارک امام در دوران انقلاب، چند دولت سر کار آمده؟ امام از همه دولتها حمایت کردند. از "دولت موقت" حمایت کردند. قبل از آنکه دولت شهید رجایی تنظیم شود، حکومت بنی صدری بود و بعد از او، دولتی که زمان ما بود. در تمام دوره ها، امام، رضوان الله علیه، از کسی که مسؤول و رئیس دولت بود، حمایت کردند. هر دولتی که سر کار بود و هر نخست وزیری که سرکار بود، امام بدون هیچ تفاوتی حمایت کردند. البته گاهی هم به دولتها اعتراض داشتند. در زمان خود ما، گاهی به دولت اعتراض داشتند که یا به وسیله بنده به آن تذکر می دادند و یا خودشان مستقیماً اعتراضشان را به آن، منعکس می کردند. ایشان در عین تذکر دادن، از دولت حمایت می کردند؛ یعنی عیوبی را که به نظرشان می آمد، به طور خصوصی و محرمانه تذکر می دادند، اما در ملاء عام و در برابر افکار عمومی، از هر دولتی که بر سر کار بود، پشتیبانی می کردند.
من یک وقت، در دوران ریاست جمهوری، خدمت امام رفتم؛ اسم فردی را به زبان آوردم و گفتم می خواهم چنین کسی را به عنوان نخست وزیر معرفی کنم. ایشان فرمودند: "هرکس را که شما معرفی کردید و از مجلس رأی اعتماد گرفت، من او را حمایت می کنم". در دیدگاه امام، بین زید و عمرو، فرقی نبود. ممکن است ایشان بعضی از نخست وزیران یا روسای جمهور را شخصاً مورد علاقه خاصی قرار داده باشند؛ اما حمایت امام، مربوط به علاقه ایشان نبود. می فرمودند: "این شخص، مسؤول امور کشور است و بار سنگینی به دوش کشیده و جلو می برد. ما باید او را حمایت کنیم." ... آن وقت مردم رأی بدهند، نماینده به مجلس بفرستند و آن نماینده، با استفاده از امکانات مجلس و از تریبون آن، علیه دولت سخن بگوید؟! دروغ بگوید و  دروغ بنویسید؟!
 بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 17/01/1371
چوب لای چرخ مسؤولین کشور
من می خواهم این مطلب را به عنوان یک "معیار" به شما مردم عرض کنم: کسانی که چوب لای چرخ مسؤولین کشور می گذراند، در حرف زدن تقوا را رعایت نمی کنند، پایبندی ندارند و برای این که چهار نفر به آنها علاقه مند وطرفدارشان شوند، هر چه به دهانشان می آید می گویند، شایسته آمدن به مجلس نیستند. این، همان مطلبی است که من در یک سخنرانی دیگر، از آن به "فتنه گرها" تعبیر کردم. باید فتنه گرها شناسایی شوند و مردم ل آنها رآی ندهند.
بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 07/01/1371
مرز کم رنگ با دشمن
نماینده ی صالح آن کسی است که پایبندی او به اسلام باشد، پایبندی او به عدالت باشد، پایبندی او به منافع ملی باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصی باشد. اگر این نشد، آن نماینده، نماینده ی خوبی نخواهد بود؛ نماینده ی ملت در واقع نخواهد بود... آن کسانی که مرزشان با دشمن و دست نشاندگان دشمن مرز کمرنگی است، اینها برای ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانی باید باشند که مرز روشنی با دشمن داشته باشند. این را من قبلاً هم گفتم، حالا هم تکرار میکنم، بگردید؛ از خدا هم کمک بخواهید، از آدمهای مطلع و امین و با صداقت کمک بخواهید، تا بدانید چ کسانی را باید بفرستید...
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 22/12/1386
گفتن سخن ناحق
نماینده ای که متدین باشد، شما خاطرتان جمع است که خیانت نخواهد کرد؛ کار خلاف نخواهد کرد؛ حتی کوتاهی و سستی نخواهد کرد. نماینده متدین، هر یک ساعتی را که بخواهد غیبت کند و در مجلس نباشد، احساس می کند این خلاف شرع است و چون متدین است، این خلاف شرع را انجام نمی دهد. نماینده متدین، از تریبون مجلس برای گفتن سخن ناحق، استفاده نمی کند. نماینده متدین، مصالح انقلاب و کشور را بر مسائل شخصی یا گروهی، مقدم می داند. تدین، این خصوصیات و این خواص مهم را دارد. اگر این شرط را بتوانید تأمین کنید و نماینده متدین را ان شاءالله پیدا و انتخاب کنید، آن جهات بعدی قابل تأمین تر است.
مصاحبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان بازدید از پنجمین نمایشگاه کتاب 17/02/1371
مجلس خان ها
نکته دوم این که، مجلس شورای اسلامی، مجلس مردم است. مجلس خانها نیست؛ مجلس آحاد مردم است. نماینده ای که انتخاب می شود، باید دلسوز مردم باشد، صادق باشد، صمیمی باشد و بخواهد برای مردم کار کند. بعضی تظاهر به کار می کنند، اما کار نمی کنند. این، به درد نمی خورد. باید برای مردم کار کرد. صداقت و دلسوزی نماینده ای را که می خواهید انتخاب کنید، تشخیص دهید و بعد او را برگزینید. علاوه بر اینها، نماینده باید دارای فهم و درک سیاسی باشد و مسائل کشور را بفهمد؛ هم مسائل خارجی و توطئه های دشمنان را و هم مسائل داخلی و نیازهای مردم و اولویت های کشور را. این طور نباشد که بدون رعایت اولویتها، مسأله ای را مطرح کنند، شعاری بدهند و برای ملت و دولت مشکل درست کنند. نماینده باید احساس دلسوزی و وجدان سیاسی داشته باشد.
 بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 07/01/1371
ایراد بنی اسرائیلی از یکدیگر گرفتن
این کشور با اتحاد مسؤولین، با همدلی مسئولین، با همدلی ملت با مسئولین، با اتحاد عظیم ملت ایران پیش خواهد رفت. همه ی تلاش امام بزرگوار ما در طول آن ده سال زندگی بابرکت خود در رأس جمهوری اسلامی، بر همین تأکید و بر همین نکته بود؛ اتحاد مردم، همدلی مردم. امروز هم همان است؛ باید کاری کنیم و ملت ایران کاری بکنند که مسئولین کشور با هم همدل باشند، همراه باشند، اختلاف و شقاق و درگیری و مچ گیری و دست به یقه شدن و ایراد بنی اسرائیلی از یکدیگر گرفتن، این چیزها نباشد.
بیانات در دیدار گروه کثیری از کارگران و کارآفرینان 04/02/1387
همه تأکیدی که بنده در قضیه انتخاب اصلح و غیره دارم برای همین است که این کشور، آسان استقلال خود را به دست نیاورده است. مبادا کسانی به مجلس بروند که گیرنده آنها، منتظر فرستنده قوی آمریکا و غرب باشد! مبادا کسانی وارد مجلس شوند که آنتنهایشان را به سمت تنظیم کرده باشند؛ هر چه از آن جا می آید، بگیرند و در داخل به زبان دیگری منتشر و منعکس کنند!  همه نگرانی من از این است.
بیانات در دیدار گروه کثیری از کارگردان و کارآفرینان 28/01/1387
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان