ماهان شبکه ایرانیان

نقش توانایی و ناتوانی جسمی در قلدری

در میان پسران توانایی یا ضعف جسمی نقش بسیار مهمی را در قلدری ایفا می‌کند. با توجه به نکات بالا گروه قربانیان قلدری، آشکار از توانایی جسمی پایین‌تر از متوسط برخوردارند

نقش توانایی و ناتوانی جسمی در قلدری

در میان پسران توانایی یا ضعف جسمی نقش بسیار مهمی را در قلدری ایفا می‌کند. با توجه به نکات بالا گروه قربانیان قلدری، آشکار از توانایی جسمی پایین‌تر از متوسط برخوردارند. مرتکبان قلدری نیز برخلاف آن، اغلب توانایی جسمی‌شان بالاتر از حدّ متوسط توانایی جسمانی پسران و به خصوص قربانیان قرار دارد (الویوس 1973، 1978). این حقیقت در مورد پسران در مطالعه گسترده در استکهلم و فنلاندی زبانان به خوبی نشان داده شده است (لاژرسپتز و دیگران، 1982). این یافته‌ها به این موضوع اشاره نمی‌کند که پسران قوی حتماً از توانایی جسمی برترشان برای قلدری دیگران استفاده می‌کنند. در حقیقت، بررسیهای الویوس نشان می‌دهد که همبستگی ضعیفی میان توانایی جسمی و پرخاشگری وجود دارد. شمار نسبتاً زیادی از پسران قوی هستند ولی پرخاشگر نیستند. با این وجود، با توجه به الگوی ترکیبی انواع رفتارهای پرخاشگرانه و توانایی جسمی در قلدری، قدرت جسمانی به عنوان خصوصیت مرتکبان قلدری محسوب می‌شود. به همین نسبت ویژگی‌ قربانیان نیز شامل مجموعه‌ای از الگوی واکنشی فزون اضطرابی و ضعف جسمانی می‌باشد.
همچنین همبستگی آشکاری میان توانایی فیزیکی و محبوبیت پایین در میان همسالان یافت شده است. (الویوس، چاپ نشده). ظاهراً قدرت جسمی اهمیت تعیین کننده‌ای در محبوبیت پسران دارد. محبوبیتی که احتمالاً قلدری در پسران را کاهش می‌دهد. به علاوه توانایی جسمی این فکر را در پسران بوجود می‌آورد که در صورت مورد حمله قرار گرفتن می‌توانند از خودشان دفاع کنند. بنابراین توانایی جسمی نقش بسیار خوبی در مقابله با قلدری یا قربانی شدن دارد.
این نتایج در مورد پسران کاربرد دارد. توانایی جسمی احتمالاً چنین نقشی را در قلدری در میان دختران ایفا نمی‌کند. این نکته هنوز روشن نیست که آیا این عامل مانند عوامل دیگر نقش محافظ را در مقابله با قلدری برای دختران ایفا می‌کند یا خیر؟
منبع مقاله :
الویوس، دان؛ (1392)، شناخت دنیای کودکان، ترجمه‌ی نادر باقری؛ مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، شرکت به‌نشر، چاپ دوم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان