به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با انتصابهای تازه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، داود بحیرایی از کارشناسان حوزه میراث و گردشگری در یادداشتی به الزامات تحقق اهداف گردشگری در برنامه ششم توسعه پرداخته است.
متن یادداشت بحیرایی به شرح زیر است؛
گویا تغییر مدیریت در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پایانی ندارد عمر ریاست در این سازمان در دولت تدبیر و امید، متوسط به یک سال رسیده است با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در چند مجمع جهانی عضویت دارد و اینگونه تغییرات و عدم ثبات مدیریت بزرگترین آفت و لطمههای جبران ناپذیری به اعتبار جهانی و بدنه فعالان این حوزه وارد میسازد و این مهم باعث عدم جذب سرمایههای لازم از یکسو و عدم جذب نیروی باتجربه و موثر از سوی دیگر میشود.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند وقتی است که در یک آرامش نسبی به سر میبرد و حمایت بخشها و تشکلهای مختلف خصوصی در این شرایط حاکی از این موضوع است.
جمعیت خانواده بزرگ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حوزههای مرتبط با این صنعت امروزه از مرز یک میلیون نفر گذشته و پیش بینی میشود که در انتهای برنامه ششم و سند چشم انداز به مرز دو میلیون نفر خواهد رسید.
امروزه حجم تراکنش مالی در این صنعت در داخل کشور بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان میباشد و با توجه به امکان جذب سرمایه در بخشهای مختلف و توسعه این صنعت در کشور میتواند به ارقام بالاتری در سالهای آتی دست یافت.
بر اساس برنامه ششم و سند چشمانداز دستگاههای ذیربط موظف به جذب 100 میلیون توریست داخلی و خارجی، که میبایست از محل ورود گردشگران خارجی مبلغ 25 میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل گردد ولی این مهم حاصل نمیشود مگر با یک مدیریت واحد و باثبات.
بر اساس تحقیقات به عمل آمده بخشهای مختلف این صنعت موظف به اجرای برنامههای تکلیفی خود بر اساس سند چشماندار برنامه ششم هستند بهطور مثال وزارت راه در حوزه ریلی کشور از سال 1390 میبایست سالیانه 1000 کیلومتر ریل و لوکوموتیو و واگن تحویل شبکه ریلی دهد با برآوردهای بعمل آمده تا انتهای برنامه بخش ریلی کشور نیاز به 60 هزار میلیارد تومان بودجه دارد. حال اینکه شبکه ریلی از سال 1390 تاکنون بیشتر از 450 کیلومتر سالیانه پیشرفت فیزیکی نداشته از سوی دیگر به منظور احیا، مرمت، بازسازی و ایجاد شبکه جدید جادهای کشور مطابق برنامه این حوزه تا آخر برنامه نیاز به 100 هزار میلیارد تومان بودجه دارند.
بخش هوایی کشور و تجهیز فرودگاههای کشور براساس برنامه ششم و سند چشمانداز برای تکمیل ناوگان هوایی و تجهیز سیستمهای ناوبری (ورود 20 میلیون توریست خارجی) حداقل نیازمند 40 میلیارد دلار بودجه میباشند. در حال حاضر حدوداً 1500 طرح بازسازی، نوسازی، مرمت، احیای بناهای قدیمی، هتلها، مهمانسراها، مجتمعهای توریستی در داخل کشور وجود دارد که این بخش نیز نیازمند 17 میلیار دلار بودجه برای اتمام پروژههاست.
حال اینکه در حوزه دریایی، بنادر، توسعه ساحلهای جنوب و شمال و ایجاد اسکلههای مسافری بهمنظور سفرهای دریایی در سالهای پیشهرو نیازمند بودجههای کلان و قابل توجهی است.
حوزه محیط زیست، مرتبط با اکوتوریست(طبیعت گردی) و بخش توریسم سلامت و مهمتر از همه حوزه توریسم زیارتی نیازمند توسعه و زیرساختها بر اساس برنامه.
با توجه به ارقام و اعداد مورد نیاز به منظور نزدیک شدن به اهداف سند چشمانداز در حوزه جهانگردی و انسجام در شورای عالی جهانگردی برای پیگیری و به نتیجه رسیدن برنامه ششم و جذب حداقل 80 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز از منابع خارجی، اینگونه تغییر مدیریتها به هیچوجه، نه قابل توجیه است نه امکان رسیدن به برنامه را میسر میسازد.