گاز در دستگاه گوارشی

گاز در لوله گوارش همه وجود دارد، اما بسیاری از افراد تصور می کنند که مقدار طبیعی گازی که در لوله گوارش خود دارند، بیش ازحد است

گاز در دستگاه گوارشی
گاز در لوله گوارش همه وجود دارد، اما بسیاری از افراد تصور می کنند که مقدار طبیعی گازی که در لوله گوارش خود دارند، بیش ازحد است.

آروغ زدن:
 

آروغ زدن به خروج صدادار هوا از معده به قسمت های بالاتر دستگاه گوارش، گفته می شود. آروغ زدن، راهی است که بدن از طریق آن، هوای اضافی را از معده خارج می سازد.
به منظور کاهش آروغ زدن به این موارد توجه کنید:
آهسته بخورید و بیاشامید. در صورتی که زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص دهید، ممکن است هوای کمتری ببلعید. از نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید، زیرا گاز دی اکسید کربن آزاد می کنند.از مصرف آدامس یا آبنبات های سفت، اجتناب کنید. هنگام جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات های سفت، شما بیش از حالت عادی، عمل بلع را انجام می دهید و قسمتی از آنچه می بلعید، هواست. سیگار نکشید. هنگام استنشاق سیگار، هوا هم استنشاق و بلعیده می شود. در صورتی که دندان مصنوعی دارید، آن را کنترل کنید.
دندان های مصنوعی اگر مناسب نباشند. ممکن است موجب بلع هوای بیشتر در هنگام خوردن یا نوشیدن شوند. سوزش سردل خود را درمان کنید. مصرف داروهایی مانند آنتی اسید ها، ممکن است به شما کمک کند. آروغ زدن، ممکن است با دراز کشیدن به پهلو تا هنگام خروج گاز، کاهش یابد. در صورتی که آروغ زدن، مداوم و غیر موجه بوده یا با علایم دیگری همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نفخ:
 

نفخ، اغلب به تجمع گاز در معده و روده ها اطلاق می شود.
موارد ذیل به منظور پیشگیری از نفخ توصیه می شود.
معمولا توصیه می شود از مواد غذایی که گاز تولید می کنند کمتر استفاده کنید. اما در برخی از افراد، این مسأله بدان معنی است که مصرف غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و فرآورده های شیر را قطع کنند، لذا در صورت ایجاد ناراحتی، مصرف آنها را به طور موقت قطع کرده و پس از رفع مشکل به طور تدریجی از آنها استفاده کنید. از غذاهای پرچرب، کمتر استفاده کنید. چربی تخلیه معده را به تأخیر می اندازد، احساس سیری را افزایش می دهد و گاز دیرتر به روده ها می رسد. همچنین چربی ها، هضم را کند کرده و فرصت بیشتری برای تخمیر غذا می دهند. به آرامی غذا بخورید. سعی کنید در محیط آرام ، غذای خود را صرف کنید. صرف غذا در هنگام استرس یا با عجله، می تواند در عمل هضم تداخل ایجاد کند. تحرک داشته باشید. پیاده روی کوتاه و آرام بعد از صرف غذا ممکن است کمک کننده باشد.
منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان