تاریخ خبر : 1392/11/29 – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – این روزها با سر زبان افتادن بخش خصوصی به عنوان یکی از ملزومات مجالس و سخنرانیهای مسئولان سازمان میراث و گردشگری انتظارات بخش خصوصی از این مسئولان افزایش یافتهاست چراکه معتقدهستند نام آنها نبایدبه کام دیگری خرج شود.
در این میان خبر امضای توافق نامه ایجاد دفاتر و نمایندگی های اطلاع رسانی گردشگری در خارج از کشور و افزایش معرفی جاذبه های گردشگری ایران در کشورهای مختلف سئوالاتی را بوجود آورد چراکه این توافق نامه به امضاء «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری کشور و «ابوالقاسم ایرجی کجوری» مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و «مرتضی حاجی» رئیس هیات مدیره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی رسید .
در واقع، بر اساس این توافق نامه دفاتر و نمایندگی های اطلاع رسانی گردشگری در خارج از کشور با مشارکت کانون جهانگردی ایجاد خواهد شد.
«مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری کشور درخصوص چرایی انتخاب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای عملیاتی کردن این توافقنامه به خبرنگار CHNگفت: «با توجه به آنکه این مرکز ظرفیتها و تجربه لازم برای این کار را داشت این توافقنامه با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امضا شد.»
او با تاکید برآنکه باید ساختار کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اصلاح و تقویت شود یادآور شد: «هنگامی که مسئولان جدید سازمان میراث و گردشگری را تحویل گرفتند حرف و حدیثهای بسیار درخصوص این سازمان مطرح بود اما این صحبتّها سبب از هم پاشیدن و ازبین رفتن سازمان میراث و گردشگری نشد. در خصوص کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز این قضیه صدق میکند و نباید به دلیل مسائل گذشته این کانون منحل شود. باید بارگذاریهای جدید انجام شود و انحصار در کار نباشد.»
به گفته رحمانی موحد، بر اساس اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، تبلیغات خارج از کشور بر عهده این مجموعه است از این رو برای امضای این توافقنامه مزایدهای شکل نگرفتهاست چراکه براساس وظایف سازمان و سایر بخشها، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تنها تشکلی است که میتواند این کار را در عرصه بینالمللی انجام دهد.
معاون گردشگری با تاکید برآنکه نقش کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این توافقنامه یک نقش هدایت کننده است تصریح کرد: «هر شخص یا مجموعهای که خواستار انجام تبلیغات ایران در کشور خود باشد میتواند درخواست خود را اعلام کند. این موارد در کمیته راهبردی مطرح و در نهایت گواهی اجازه فعالیت برای فرد انتخاب شده صادر میشود.»
به گزارش CHN، البته اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیل رانی نه تنها اجازه ایجاد دفاتر اطلاعرسانی ایرانگردی در داخل و خارج از کشور را به آن داده بلکه وظایف دیگری از جمله ترجمه و تبدیل گواهینامههای رانندگی ملی به گواهینامه رانندگی بینالمللی، ارائه پلاک ترانزیت، صدور کارنه دوپاساژ (مجوز عبور گمرکی) و گواهینامه مالکیت بینالمللی، صدور کارتهای معرفی نامه بینالمللی، دفترچههای کمپینگ و کارت بیمه به جهانگردان، عضویت در سازمانهای بینالمللی جهانگردی و اتومبیلرانی،تاسیس باشگاه و عضوگیری درراستای اهداف کانون، ایجاد مراکز تفریحی، گردشگری، فرهنگی، هنری و ورزشی، تدوین و اجرای برنامههای آموزشی، پژوهشی، تاسیس مراکز آموزشهای علمی و کاربردی و پژوهشی در راستای تحقق اهداف صنعت توریسم و … نیز در اساسنامه این مجموعه ذکر شدهاند. اینگونه به نظر میرسد چنین مجموعهای با چنین اساسنامهای دیگر جایی برای فعالیت سایر بخشهای خصوصی فعال در حوزه گردشگری را نخواهد گذاشت.