ماهان شبکه ایرانیان

چگونه رنگ‌ها در تغییرحالت‌های روحی ما موثرند

رنگ یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای طراحی فضاهای داخلی به شمار می‌آید. در واقع رنگی که برای یک فضا برمی‌گزینید، به اندازه‌ی سبک انتخابی شما بر محیط کار یا زندگی‌تان تاثیرگذار است؛ ولی نکته‌ای که به طور ویژه در مورد رنگ یک فضا حائز اهمیت است، تاثیر روانشناختی آن بر روی افراد است.

دکودیزاین/ روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی؛ چگونه رنگ‌ها در تغییرحالت‌های روحی ما موثرند

تاثیرگذاری رنگ‌های به کار گرفته شده در یک فضای داخلی در تغییر و چگونگی حال و هوای افراد حاضر در آن مکان از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده است، بنابراین و با توجه به این نکته که یک رنگ‌ در نحوه‌ی رفتار، تفکر و احساس ما نقش مهمی را بر عهده دارد، باید قبل برنامه‌ریزی برای رنگ‌های یک فضا، از ویژگی‌های و تاثیرات روانشناسی آن کاملا آگاه باشیم. یک رنگ ممکن است باعث بالا رفتن سطح انرژی و یا به هیجان آمدن ما شود، می‌تواند به ما احساس امنیت و یا آرامش دهد و یا حتی باعث افزایش قدرت تمرکز و یا به خاطر آوردن خاطرات خوبمان گردد. همچنین برخی رنگ‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس افسردگی و یا به یادآوردن خاطرات بد ما شود، القای حس خستگی و یا آزردگی از دیگر اثراتی هستند که برخی رنگ‌ها می توانند داشته باشند. بنابراین لازم است که قبل از انتخاب یک رنگ در مورد تمام این خصوصیات کاملا آگاه باشیم.

هنگامی که تصمیم دارید برای دکوراسیون یک مکان دست به انتخاب رنگ بزنید لازم است چند نکته را در نظر داشته باشید:

1.  اینکه چند ساعت و چه زمانی از روز را در آن مکان سپری خواهید کرد، چه فعالیت‌هایی در آنجا صورت خواهد گرفت و به چه حس و حالی در آن فضا نیاز دارید.

2.  میزان نور طبیعی‌ای که وارد فضا می‌شود چه اندازه است و بیشترین نور مربوط به چه زمانی از روز است.

3.  به اندازه‌ی اتاق توجه کنید و با در نظر گرفتن آن رنگ‌های روشن‌تر و یا تیره‌تر را برگزینید. رنگ‌های روشن فضا را بزرگتر نشان خواهند داد، حال آنکه با رنگ‌های گرم یا تیره فضا کوچکتر به نظر خواهد آمد.

 

گرم، سرد یا خنثی؟

 

رنگ‌های گرم

از رنگ‌های گرم، که در یک سمت دایره ی رنگ‌ها قرار گرفته‌اند، می‌توان به رنگ‌های اصلی قرمز و زرد، فرعی نارنجی و رنگ‌هایی که از ترکیب رنگ اصلی و فرعی حاصل شده است مانند زرد- سبز اشاره داشت. این رنگ‌ها درخشان و صمیمی هستند و اتاق‌های کوچک را کوچکتر و اتاق‌های بزرگ را خودمانی و دنج نشان می‌دهند.

 

دیزاین منزل

دیزاین

 

رنگ‌های سرد

از رنگ‌های سرد، که در نقطه‌ی مقابل رنگ‌های گرم قرار دارند، می‌تواند به آبی، بنفش و آبی- سبز اشاره کرد. این رنگ‌ها حس آرامش را القا می‌کنند. از آنجا که این رنگ‌ها به بیننده حس خنکی را منتقل می‌کنند در اتاق‌های آفتابگیر تاثیر خوبی خواهند داشت، ولی در فضاهایی با نور اندک خیلی راحت به نظر نمی‌رسد.

 

دیزاین

دیزاین

 

رنگ‌های خنثی   

 از نظر تکنیکی رنگ‌ خنثی به سه رنگ سفید، سیاه و خاکستری اطلاق می شود، ولی در مبحث دکوراسیون داخلی طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های خنثی شناخته می‌شوند. همچنین باید خاطر نشان کرد که در این مبحث رنگ‌های سیاه و یا خاکستری که ته مایه‌ی آن‌ها به سردی و یا گرمی می‌گراید را در دو دسته‌ی بالا نیز می‌توان جای داد.

 

دیزاین

 

رنگ‌های اصلی

 

قرمز

رنگ قرمز برانگیزنده‌ی اشتیاق و انرژی درونی‌ست و همچنین رنگ نسبتا پرتحرکی به شمار می‌آید. این رنگ می‌تواند سطح انرژی را بالا ببرد و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب و البته اشتها خواهد شد، بنابراین اگر می‌خواهید در آشپزخانه‌ی خود از این رنگ استفاده کنید حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید در اتاق خواب خود از رنگ قرمز استفاده کنید بهتر است از قرمزی را به کار بگیرید که با سفید یا خاکستری ترکیب شده و از میزان خلوص آن کاسته شده است. 

 

 

زرد

 در بسیاری از افراد رنگ زرد موجب بالا رفتن سطح انرژی و همچنین به وجود آمدن حس شادی می‌شود، اگرچه استفاده‌ی بیش از حد از آن، به خصوص زرد درخشان، می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی و اضطراب گردد؛ بنابراین چنانچه قصد دارید در محیطی که از آن استفاده‌ی طولانی مدت دارید از رنگ زرد استفاده کنید، حتما از طیف‌های روشن بهره بگیرید. علاوه بر این زرد روشن نسبت‌ به زردهای درخشان آرامش‌بخش‌تر است و کمتر باعث خستگی چشم خواهد شد.

 

دیزاین

 

آبی

به کار بردن این رنگ در فضاهای داخلی باعث ایجاد حس آرامش می‌شود و به همین دلیل نیز یکی از رنگ‌های محبوب برای استفاده در اتاق خواب به شمار می‌آید. رنگ آبی همچنین باعث بالا رفتن تمرکز و افزایش کارایی خواهد شد، بنابراین شاید گزینه‌ی خوبی برای رنگ‌آمیزی دفتر کار و یا اتاق مطالعه و درس دانش‌آموزان باشد. یکی دیگر از خصوصیات این رنگ آن است که به عنوان رنگ پاکیزگی شناخته می‌شود، از این رو انتخاب مناسبی برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی است. ولی با وجود تمام این خصوصیات مثبت، رنگ آبی ممکن است تا حدی باعث ایجاد احساس غم و اندوه و شود و در اتاق‌های کم نور حس سرما را به بیننده القا کند، بنابراین بهتر است در چنین فضاهایی از آبی‌هایی که ته مایه‌ی گرم و یا خنثی دارند استفاده کنید. 

 

 

منابع: thespruce,designlike

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان