ماهان شبکه ایرانیان

ایربگ خودرو،باعث نجات زندگی یا مرگ سرنشینان؟! + علل عمل نکردن ایربگ خودرو

اختراع ایربگ، یا همان کیسهٔ هوا برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ ثبت گردید و دو سال بعد، توسط.. در ادامه با کاربلد همراه شوید... .

اختراع ایربگ، یا همان کیسهٔ هوا برای اولین بار در سال 1951 ثبت گردید و دو سال بعد، توسط مهندسین Walter Linderer از آلمان و John Hetrick از آمریکا منتشر شد. اولین ایربگ نیز در سال 1970 به جهت بالا بردن سطح ایمنی سرنشینان بر روی خودروها نصب گردید.

بیشتر بخوانید :

ایا واقعا ایربگ خودروها خطر افرینند

 

 ایربگ در خودرو وظیفه ى مهم و ضرورى دارد. در زمان تصادفات به جاى اینکه بدن و صورت شما با داشبورد، فرمان و درب هاى برخورد کند و آسیب ببیند، با بالشى از هوا مواجه مى شود.RCM شامل الگوریتم‌های از پیش تعریف شده است که شدت حادثه را پیش‌بینی می‌کند و پس از آن تصمیم می‌گیرد که ایربگ چگونه و با چه شدتی باز شود. این سیستم به سوئیچ‌ها و شتاب سنج‌های نصب شده در بدنهٔ خودرو متصل است که از طریق کنترل شبکه (CAN) و گذرگاه‌های کنترلی با استفاده از سیگنال‌های مخصوصی به‌عنوان ورودی به الگوریتم‌ها در کامپیوتر مرکزی دستور می‌دهد و پس از آن عمل باز شدن را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد.

 

 

در حال حاضر برخى از خودروها مجهز به ١٠ کیسه ى هوا هستند. همچنین برخى خودروسازان این تکنولوژى را به کمربندهاى ایمنى خودرو نیز اضافه کرده اند. با این حال، آیا ممکن است کیسه ى هوا بر خلاف وظیفه ى خود در حفاظت از سرنشینان باعث آسیب رساندن به آنها و حتى مرگ سرنشینان شود؟

سرعت باز شدن کیسه ى هوا باید بسیار زیاد باشد تا قبل از اینکه سرنشینان با هرچیز دیگرى برخورد کنند، ابتدا کیسه ى هوا باز شود. کیسه هوا به طور میانگین در مدت زمان ٢٠ تا ٣٠ میلى ثانیه باز مى شود. سرعت باز شدن آن حدود ٢٠٠ مایل بر ساعت یعنى چیزى در حدود ٣٢٢ کیلومتر در ساعت است. در واقع تکنولوژى به کار رفته در کیسه هاى هوا همانند تکنولوژى به کار رفته در برخى تقویت کننده هاى موشک است.

تعداد ایربگ ها در وسایل نقلیه مدرن در حال رشد است و تاکنون، به نقطه ای رسیده است که هنگام تصادف، گویا توسط یک تشکچه هوا احاطه شده‌اید.

بچه‌های کمتر از 12 سال و نوزادان در مقابل آن‌ها در خطر مرگ قرار دارند. به علت نیروی بیش از حدی که هنگام فعال شدن ایربگ به کودکان وارد می‌شود آسیب‌های جدی و حتی مرگ را در پی دارد. به همین دلیل در خودروهایی که مجهز به ایربگ هستند گزینه ای برای خاموش کردن کیسه هوای سرنشین جلو دارند، و زمانی که یک صندلی کودک نصب شده است، باید با کمربند ایمنی از کودک محافظت شود و ایربگ سرنشین را غیرفعال کنید.

 

 

نبستن کمربند ایمنى و قرار گرفتن اشیاء بین شما و کیسه ى هوا، مانند حیوانات خانگى، بطرى شیشه اى و حتى تلفن همراه مى توانند باعث آسیب هاى بسیار شدید شوند. اگر از کیسه هوا به درستى استفاده شود، بدون شک باعث حفظ جان سرنشینان مى شود. همچنین این وسیله خطر کمترى براى بزرگسالان دارد. اگر در صندلى جلوى خودرو کودکى نشسته است و شما داراى خودروى مدرنى هستید مى توانید کیسه هاى هواى جلو را غیر فعال کنید. در شرایط خاص مى توانید خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا کیسه هاى هوا را غیر فعال کند. اگر نگران کیسه هاى هواى جانبى در ردیف عقب خودرو هستید مى توانید صندلى کودک را در وسط قرار دهید. 

 

علت عمل نکردن ایربگ خودرو

مواردی وجود دارند که به رغم تصادفات خودرو از جلو کیسه هوا فعال نمی شوند، این موارد عبارتند از:

1- تغییر شکل شدیدی که در یک نقطه متمرکز باشد همانند برخورد با دکل های تلفن.

2- تغییر شکل هایی که به تدریج صورت می گیرد. مانند برخورد از پشت به کامیون در حال حرکت.

 3- در تصادف های که خودرو به طور مورب از جلو به مانع برخورد کند.



مواردی که کیسه هوای جلو فعال نمی شود:

1– در تصادف های که مانع مورد برخورد تغییر شکل زیادی بدهد مانند برخورد به پهلوی ماشین دیگر.

2- در تصادف هایی که ضربه و تغییر شکل در نواحی متعدد و پس از برخوردهای مکرر صورت پذیرد. چرخش روی سقف.

3- وقتی یک خودروی دیگر از پشت به خودروی شما برخورد نماید.

4– اگر خودرو دو یا چند بار بصورت پیاپی تصادف کند و در یکی از آنها کیسه هوا فعال شود در تصادف بعدی کیسه هوا عملکردی نخواهد داشت. زیرا  کیسه های هوا  طوری طراحی شده اند که پس از عمل کردن و منبسط شدن خالی شده و منقبض می گردد.




قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان