معاون رئیس جمهور تاکید کرد: گردشگری برای ایران «فان» (سرگرمی) نیست بلکه یک برنامه ضرورتی است که اگر بخواهیم اشتغال را افزایش دهیم باید قدر فرصت آن را بویژه با رویداد تبریز 2018 بدانیم.
به گزارش ایسنا،زهرا احمدیپور در جلسه مشترک ستاد ملی سیاستگذاری تبریز 2018 با انتقاد به گزارشهای ارائه شده اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار است این رویداد از ابتدای سال 2018 برگزار شود،ما کمتر از 6 ماه دیگر تا آغاز آن زمان داریم. یعنی 178 روز دیگر. سوال من این است آماده برگزاری رویداد هستیم؟
وی ادامه داد: اشکال مشترک این کارگروه آن بود که هنوز محورهای آن به برنامه تبدیل نشده. این که نماینده سمنها به من توصیه می کند صنایع دستی اهداء کنم، باید خودش پاسخ دهد در طول سال 2018 که تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام خواهد بود چه جدول زمانبندی دارد، چرا که اگر برنامههایمان را در تقویم زمانی قرار ندهیم موفق نمیشویم.
وی اضافه کرد: تنها تقویمی که بطور مشخص و جامع ارائه شد، مربوط به رویدادهای ورزشی بود؛ آن هم به این خاطر که برنامههای ورزشی از قبل مشخص است. اگر ما در 6 ماه باقی مانده زمانبندی تقویمی نداشته باشیم امکان رصد رویداد و برنامهها سخت خواهد شد. اگر هم قصد داریم در حد بینالمللی کاری انجام دهیم باید زمانی برای برنامهریزی داشته باشیم و از حالا به تفاهم برسیم که چه شخصیتهایی را برای چه رویدادی قرار است دعوت کنیم. مکاتبات بینالمللی معمولا از 6 ماه قبل انجام میشود تا تداخل صورت نگیرد.
او با اشاره به معین نشدن زمان دقیق آغاز رویداد تبریز 2018 اظهار کرد: ممکن است برای روز افتتاحیه برنامه نداشته باشیم اما باید بدانیم نشست با شهرداران کلانشهرها و سایر رویدادها را در طی 12 ماه چگونه و چطور میخواهیم برگزار کنیم، نباید غافلگیر شویم و فقط محلی فکر کنیم.
احمدیپور همچنین خطاب به معاونان گردشگری که در این جلسه ستادی حضور داشتند، گفت: استانها باید مشخص کنند در کدام فصل قرار است پشتیبان تبریز باشند. باید تقویم برنامههای مشارکتی با بخش خصوصی و کارهای تبلیغاتی را از حالا مشخص کنند. در تمام پروازها، قطارها و اتوبوسها باید تبریز 2018 تبلیغ شود. اگر همین حالا به یک فرودگاه بینالمللی بروید حتما متوجه میزبانی رویداد خاص آن کشور برای سالهای آینده خواهید شد. ما در کدام فرودگاهمان برای تبریز 2018 تبلیغ کردهایم.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: اجرای رویدادی ورزشی در سال 2018 و با تعیین مکان تبریز خوب است، ولی باید در تمام لباسهای ورزشی این رویداد تبلیغ شود مثلا اگر قرار است تیم ملی فوتبال در جام جهانی روسیه شرکت کند، باید با لوگوی تبریز 2018 باشد.
احمدیپور گفت: تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 شعار منتخب ما است و باید از همه ظرفیتها برای آن استفاده کنیم. اگر تقسیم کار جدی نداشته باشیم این رویداد با کیفیت اجرا نمیشود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: گزارشهای امروز تبریز 2018 تکراری بود و با کمال تاسف جلسه سوم با کیفیت نشست قبلی تکرار شد. قبول دارم تا اعتبار نباشد ممکن است کاری پیش نرود، اما شما تقویم را آماده کنید گرفتن اعتبار و هماهنگی بین دستگاهی با من.
وی اظهار کرد: در جلسه پیش طرح تخصیص اعتبار بین دستگاهی و جابجایی آن در سال 96 مطرح شد که مصوبهاش را گرفته ام . سازمان برنامه و بودجه نیز برای کمک اعلام آمادگی کرده است. روی برنامه اقتصاد مقاومتی هم میتوان حساب کرد. سعی می کنم تسهیلات بخش تولید و رونق را به گردشگری نیز هدایت کنم.
احمدیپور تاکید کرد: جایی برای توقف رویداد تبریز 2018 وجود ندارد، ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا ایران به عنوان کشوری ناشناخته را که برای دریافت سهم خود از گردشگری خیز برداشته، معرفی کنیم. با هیچ بهانهای هم نمیتوانیم این ظرفیت را از بین ببریم. اگر موفق نشویم امکان به دست آوردن میزبانیهای دیگر سخت خواهد شد.
احمدیپور یادآور شد: تمام تمرکز رئیس جمهور روی موضوع گردشگری است و حتی هنگام دریافت استوارنامه سفرا و دیدارهای بینالمللی روی این موضوع تاکید میکند.
معاون رئیس جمهور گفت: حتما تا زمانی که ردیف بودجه مشخصی برای تبریز 2018 دریافت کنیم،نیاز داریم تکالیفمان به صورت روزشمار و برای این رویداد مشخص شود.