بچه‌های زندان مهدکودک ندارند

پس از خبرساز شدن ساخت مهدکودک از سوی سازمان زندان‌ها دوباره زخم کهنه نبود آمار و ارقام در حوزه زندان‌های کشور سرباز کرد.

بچه‌های زندان مهدکودک ندارند

پس از خبرساز شدن ساخت مهدکودک از سوی سازمان زندان‌ها دوباره زخم کهنه نبود آمار و ارقام در حوزه زندان‌های کشور سرباز کرد.

به گزارش ، همشهری نوشت: حساسیت در ارائه آمار دقیق زندانیان کشور توسط سازمان زندان‌ها بارها واکنش نمایندگان مجلس ودیگر صاحب‌نظران را در پی داشته، این‌بار نیز با مطرح شدن پروژه ساخت مهدکودک برای زندان‌ها مسئله تعداد زنان زندانی و مهد کودک‌ها مطرح شده است. با وجود مخالفت‌های بسیار با سیاست کنونی که سازمان زندان‌ها در پیش گرفته‌ و همچنان بر ارائه ندادن آمارهاست‌، این شرایط به بروز آمار‌های ضد‌و نقیض از تعداد زنان زندانی، کودکان و حتی مهدکودک‌های سازمان زندان در سطح کشور منجر شده است.

به‌طور مثال در رابطه با تعداد مهدکودک در سازمان زندان‌ها چندی پیش مهران منتظر، معاون انجمن حمایت از زندانیان در نشست خبری اعلام کرد زندان‌های 13استان در کشور مهد کودک دارد درحالی‌که یک مقام آگاه در سازمان زندان‌ها به همشهری می‌گوید در کشور تنها ‌3زندان مهد کودک‌دارند. سازمان بهزیستی نیز که صدور مجوز این مهدکودک‌ها را به‌عهده دارد تنها وجود 3مهد کودک در زندان‌های کشور را تأیید می‌کند. به گفته محمد نفریه، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی برخلاف اخبار منتشر شده، زندان‌های تهران مهد کودک ندارند. موضوع تنها به اختلاف آمار و ارقام بر نمی‌گردد طبق پیگیری خبرنگار همشهری برخلاف آنچه در خبرها آمده، پروژه مهدکودک سازمان زندان‌ها با اینکه مدت‌ها از تصویب آن می‌گذرد به‌علت عدم‌توافق سازمان زندان‌ها با بهزیستی همچنان در مرحله آغاز مسکوت مانده و هنوز کلنگی به زمین نخورده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی، مهدکودک زندان در 3استان راه‌اندازی شده، اما این پروژه در بقیه استان‌ها در دست اقدام است. برای مسئولان هم بسیار مهم است که راه‌اندازی مهدهای کودک در استان تهران تسریع پیدا کند چون تعداد مادران زندانی دراین استان‌ها بیشتر است.

محمد نفریه می‌گوید: در استان تهران مهدکودک زندان نداریم و آنچه تا به حال به‌عنوان مهدکودک در زندان راه‌اندازی شده مربوط به استان‌های دیگر است.‌

ساخت مهد کودک در خارج از ‌ زندان

نفریه در رابطه با اینکه چرا کودکان بالای 2سال از مادران محبوس جدا می‌شوند، گفت:کودک بالای 2سال به لحاظ مسائل تربیتی و روانی اصلا به‌صلاح نیست که در زندان بمانند. از سال 87که سازمان زندان‌ها و بهزیستی این تفاهمنامه را امضا کردند مشکل کودکان در زندان‌ها تقریبا حل شده و تعداد کودکانی که در زندان حضور دارند به حداقل رسیده است. طبق آخرین آمار در کل کشور قریب به هزار و 700کودک از نوزاد گرفته تا نوجوان هجده ساله به‌دلیل زندانی بودن پدر یا مادر به بهزیستی سپرده شده‌اند. همچنین حدود 300کودک زیر 2سال در زندان‌های کشور در کنار مادرشان هستند.

در ادامه مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی در مورد جزئیات و مراحل ساخت و راه‌اندازی پروژه مهد کودک‌ها اینطور توضیح داد: زندان یک محیط نظامی محسوب می‌شود. در نزدیک‌ترین مکان نزدیک به زندان محلی مشخص می‌شود. درصورتی که کارشناسان زندان‌بانی محل مورد نظر را تأیید کنند مسئول فنی معرفی می‌شود. ساخت مهد کودک‌ها به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شده است. بعد از آن برای مسئول فنی از سوی سازمان بهزیستی پروانه فعالیت و گواهی مسئول فنی صادر می‌شود. آموزش‌های لازم هم داده می‌شود همچنین در تجهیز مهدکودک کمک‌ها و خدماتی از سوی سازمان بهزیستی ارائه می‌شود.

استاندارد‌سازی‌ شرط اول بهزیستی

نفریه در پایان در پاسخ به این سؤال که حساسیت‌های بهزیستی در صدور مجوزها برای چیست، گفت: «تلاش بهزیستی در رابطه با این موضوع است که حداقل استانداردها باید رعایت شود، محیط مناسب کودکان باشد، رفت‌وآمد مادر راحت باشد، کارشناسان و مربی‌ها دوره‌دیده و مهارت داشته باشند. در این رابطه این اواخر سازمان‌های مردم نهاد حامی زندانیان با سازمان زندان‌ها در زمینه استاندارد‌سازی‌ و رعایت اولویت‌ها به توافق رسیده و در این امر یاری‌رسانی و خدمات لازم را ارائه می‌دهند. در استان تهران نیز یک سازمان مرد نهاد معرفی شده و از سوی سازمان زندان‌ها مجوز فعالیت گرفته تا مهدکودک در سازمان زندان‌ها بسازد. آموزش‌های لازم توسط سازمان‌ زندان‌ها به مسئولان داده می‌شود تا در کوتاه‌ترین مدت اقدامات لازم صورت پذیرد. اصل هزینه‌ به‌عهده سازمان زندان‌هاست. فقط هزینه آموزش به‌عهده ماست و هزینه اندکی که به‌عنوان کمک برای تجهیزات اختصاص داده می‌شود. زندان زنان در جنوب تهران در اولویت قرار دارد و در دست اقدام است.»

مقررات سازمان‌های بهزیستی برای مهدکودک‌های زندان

یک مقام آگاه در بنیاد تعاون زندان‌ها‌ در واکنش به صحبت مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی در رابطه با اینکه زندان‌های تهران مهد کودک ندارد، گفت: «3 سال پیش در زندان زنان منطقه شهر ری مهد کودک ساختیم، تجهیز کردیم، نزدیک به یک میلیارد تومان به جز مجوز و زمین برای ساخت این مهدکودک هزینه شده است. اما سازمان بهزیستی مجوز بهره‌برداری از این مهدکودک را صادر نکرده است! سازمان بهزیستی باید به جای ایجاد مشکل برای پیشبرد این پروژه تلاش کند. سازمان بهزیستی می‌گوید درتهران مهد کودک زندان نداریم. به فرض اینکه مهدکودک زندان در تهران نداشته باشیم که در واقع هست، آیا سازمان بهزیستی نباید به‌عنوان نهاد متولی احداث مهد کودک زندان را از ما بخواهد!؟ با این صحبت‌ها سازمان بهزیستی نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را در این زمینه کمرنگ و مسئله کمبود مهدکودک زندان را متوجه نهاد‌های دیگر کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بهزیستی اجازه بهره‌برداری از مهدکودک‌های تهران را نمی‌دهد اینطور توضیح داد: «موضوع مهدکودک زندان طرحی است که باید دلسوزانه دنبال شود. اما سازمان بهزیستی به‌خاطر مقررات سختگیرانه اجازه بهره‌برداری از مهد کودک زندان را نمی‌دهد. البته اخیرا صحبت‌های و رایزنی‌ها در این زمینه صورت گرفته است.سازمان بهزیستی در تجهیز مهد کود‌ک‌های ساخته شده توسط سازمان زندان‌ها و صدور مجوز و تربیت مربی به سازمان زندان‌ها باید کمک کند. از همه مهم‌تر صدور مجوز است که به بن بست خورده است. این مقام آگاه در واکنش به اینکه مهد کودک‌ها قرار است در خارج از زندان ساخته شود، گفت: «این ادعای سازمان بهزیستی اصلا عملی نمی‌شود. زندانی طبق مقرراتی در زندان است. این یک آرمان است که ما بتوانیم مهد کودک را در خارج از زندان بسازیم. وقتی مادر این کودکان زندانی است پس طبعا باید مهد کودک‌ها در زندان ساخته شود. مهد کودک باید قابل بهره‌برداری باشد، وقتی خارج از زندان ساخته شود چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟»

عضو بنیاد تعاون زندان‌های کشور با تأیید اینکه تا به حال پروژه مهد کودک‌ها عملیاتی نشده است، گفت:« این حساسیت‌ها تنها در رابطه با مهدکودک‌های استان تهران است. مقرراتی که بهزیستی برای تهران درنظر گرفته از همه استان‌ها سخت‌تر است. درحالی‌که در استان‌های دیگر مثل اصفهان، البرز، کرمانشاه و... مهدکودک در زندان ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان