در نشست مشترک صنوف تأکید شد؛

«گردشگری» نیازمند کمیسیون ویژه در مجلس/ رایزنی با نمایندگان

نمایندگان تشکل‌های گردشگری دورهم جمع شدند تا درباره تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری و میراث فرهنگی صحبت کنند.

«گردشگری» نیازمند کمیسیون ویژه در مجلس/ رایزنی با نمایندگان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نمایندگان تشکل‌های گردشگری با پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون گردشگری، در هتل باباطاهر تهران برگزار شد. در این برنامه هر یک از نمایندگان تشکل‌ها به موضوع تشکیل کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی نقطه نظرات خود را بیان کرد.

صدری به نمایندگی از هیئت مدیره انجمن دفاتر مسافرتی تهران گفت: می‌بایست هر یک از نمایندگان و اعضای تشکل‌های گردشگری که به نمایندگان مجلس دسترسی دارند تماس برقرار کرده و با آنها درباره این طرح صحبت کنند تا در روز یکشنبه این طرح در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد.

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این برنامه گفت: اهمیت تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری کمتر از اهمیت وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه شاید مهتمر از آن باشد.

محسن اسلامی رئیس انجمن موسسات آموزشی گردشگری نیز گفت: تشکیل کمیسیون برای این است که از دستگاههای اجرایی مرتبط با گردشگری برای پاسخگویی دعوت شود. یکی از اولین دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها هستند.

وی گفت: دوستان در سازمان میراث فرهنگی محلی عمل می کنند. رئیس سازمان میراث فرهنگی قبلا شهردار یکی از مناطق تهران بوده و یکباره به عنوان رئیس منطقه آزاد کیش منصوب شد. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز برگشت خورده بخش خصوصی است. او ایده ای برای گردشگری ندارد.

در ادامه برنامه سلحشوری نماینده مجلس و عضو فراکسیون گردشگری مجلس نیز گفت: باید در مذاکره با نمایندگان دیگر به این موضوع بیشتر پرداخته شود که دلیل ویژه بودن این کمیسیون چه چیزی است و چرا می‌خواهیم آن را با اولویت بالا مطرح کنیم.

وی ادامه داد: در مجلس ما هم فراکسیون و هم کمیسیون داریم. کمیسیون، ساختارهای رسمی هستند. وقتی یک ساختار رسمی است با یک ساختار غیررسمی تفاوت دارد. فراکسیون‌ها ساختارهای غیررسمی دارند. کمیسیون موظف هستند که در هفته دو بار جلسه بگذارند و مشاوران خود را داشته باشند. سه دبیر در اختیار هر کمیسیون است در حالی که این امتیازات به فراکسیون تعلق نمی گیرد. من عضو فراکسیون گردشگری هستم اما به جز چند باری که با دوستان درباره برنامه ششم توسعه صحبت کردم در طول یک سال، یک جلسه هم نداشته است چون الزامی برای آن نیست. با وجود اینکه 150 عضو دارد ولی در جلسات آن 20 نفر هم نمی آیند.

سلحشوری تصریح کرد: ما شاید در 15 فراکسیون، همزمان عضو باشید ولی فرصت نمی‌کنیم در همه جلسات آنها شرکت کنیم اما وقتی جلسه کمیسیون وجود دارد ملزم هستیم به آن جلسه برویم. طرح‌ها و لوایح نیز به کمیسیون‌ها ارجاع داده می شود نه فراکسیون، چون فراکسیون به کسی پاسخگو نیست. حتی برخی از فراکسیون‌ها جایی ندارند که بخواهند جلسه تشکیل دهند. بنابراین تفاوت زیادی بین فراکسیون و کمیسیون وجود دارد. به همین دلیل ما می خواهیم که گردشگری به علت اهمیت زیاد آن، دارای کمیسیون ویژه شود.

عباس بیدگلی مشاور اجرایی جامعه هتلداران نیز گفت: به نظر می رسد مجلس، کارکرد لازم را در اجرای سیاست‌ها را ندارد. در قانون ششم توسعه ماده 98 درباره مستثنی شدن تاسیسات گردشگری بود. اما چه اتفاقی افتاد 8 ماه از آن گذشته است. ما قانون نظام صنفی را کنار گذاشتیم اما چیزی را نتوانستیم جایگزین کنیم. آیا صرف اینکه قوانین داشته باشیم چه کمکی می تواند بکند.

سلحشوری در پاسخ به این موضوع گفت: وقتی در کمیسیون فرهنگی هستیم فرصتی نیست که بخواهیم به کارهای نظارتی هم بپردازیم ولی وقتی که یک کمیسیون خاص داریم و کارمان اختصاصی می شود فرصت نظارت را هم پیدا می کنیم و این نظارت را از طریق سئوال، دیدار یا تذکر انجام داده و به ثمر می رسانیم. این نکته به بعد نظارتی برمی گردد که از طریق کمیسیون انجام پذیر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر