محصولات سالم، رژیمی و بدون قند برای همه

این کریستال سفید رنگ از فرآوری چغندر قند یا نیشکر به دست می آید. بعد از جداسازی املاح، ویتامین، پروتئین، آنزیم و سایر مواد مغذی مفید، قند موجود در نیشکر و چغندر قند به ساکارز خالص تبدیل می شود.

در دنیای کم تحرک و پر از اضافه وزن، فشارخون و بیماری های قلبی، محصولات رژیمی و بدون قند و کم کالری اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. بیشتر افراد سراغ مواد غذایی با چربی، قند و نمک کم و فیبر بالا می روند و با رژیم های غذایی متنوع، از بروز این بیماری ها پیشگیری می کنند. از آنجایی هم که بیشتر محصولات محبوب انرژی زا، سرشار از مواد قندی هستند؛ به دلیل کالری بالا و تأثیرات مضر آنها، در این رژیم های غذایی مصرف شکر (ساکارز) کاهش می یابد. 

تأثیر شکر بر بدن

محصولات سالم، بدون قند و رژیمی-تأثیر شکر

این کریستال سفید رنگ از فرآوری چغندر قند یا نیشکر به دست می آید. بعد از جداسازی املاح، ویتامین، پروتئین، آنزیم و سایر مواد مغذی مفید، قند موجود در نیشکر و چغندر قند به ساکارز خالص تبدیل می شود.

  • شکر باعث ضعف سیستم ایمنی بدن در برابر کلیه بیماری ها می گردد. پس از مصرف شکر، گلبول های سفید از کار می افتند و پس از 2 تا 5 ساعت، بدن آماده آلوده شدن به هر نوع ویروس یا باکتری خواهد بود.
  • شکر فاقد ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. به همین دلیل بدن برای هضم و جذب آن و شکستن ساختار مولکولی، باید از مواد معدنی محلول (از جمله کلسیم و منیزیم) استفاده نماید. بنابراین هر چه محصولات شیرین بیشتری مصرف شود، کلسیم بیشتری از استخوان ها خارج شده و در نهایت به پوکی استخوان ختم می شود. در نتیجه تعادل عناصر معدنی (مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم) برهم می ریزد.
  • شکر مقدار کروم و مس بدن را کاهش داده و در جذب کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد می کند.
  • باعث افزایش تری گلیسیرید و کلسترول خون می شود.
  • عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه، سرطان های سینه، پروستات، کولون و رکتوم است.
  • باعث ضعیف شدن بینایی، باریک شدن رگ های خونی و در نهایت سکته می شود و ریسک مبتلا شدن به بیماری های قلبی را زیاد می کند.
  • نقش عمده ای در پوسیدگی دندان ها دارد. باعث ایجاد حفره در دندان، خونریزی لثه، تخریب استحکام استخوانی و از دست دادن دندان ها می شود.
  • آرتروز و بیماری آسم از دیگر مضرات شکر است.
  • بیماری آلزایمر که با حواس پرتی های کوچک شروع می شود، بر اثر مصرف شکر به وجود می آید. این به آن معناست که تا 25 سال دیگر نیمی از جمعیت میان سال کره زمین، آلزایمر خواهند داشت.
  • چاقی، دیابت به دنبال آنها مشکلات دیگر نیز ایجاد می شوند.

هم اکنون در جهان چاقی یکی از علل عمده مرگ های قابل پیشگیری محسوب می شود. بر اساس نتایجی که توسط سازمان بهداشت جهانی به دست آمده، بیش از 30 درصد جمعیت خاورمیانه دچار اضافه وزن هستند. در ایران شیوع اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان، به ترتیب 8/8 و 4/5 درصد و در آمریکا 22 و 30 درصد می باشد. این روند در سال های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده و در نسل جدید بیش از 2 برابر شده است.

شکر و دیابت

دیابت یک اختلال متابولیک است که توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا در برابر انسولین مقاوم می شود که در نتیجه آن قند خون بالا می رود. در سال 2000، شیوع دیابت نوع 2 در جهان حدود 2.8 درصد بوده، در حالی که تخمین زده می شود این رقم در سال 2030 به 4.4 درصد و تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2، به 336 میلیون نفر برسد.

این بیماری بین 6 تا 10 درصد از مردم ایران را مبتلا کرده و با احتساب افراد در معرض خطر دیابت در کشور، این درصد قابل توجه خواهد بود. در مدیریت این بیماری، باید با تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم، رژیمی و بدون قند، ورزش و مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون را درنظر گرفته شود.

با توجه به عوارض جانبی داروها، محققان به بررسی روش های جدید و کشف راه های مناسب تر برای کنترل می پردازند. با کاهش مصرف شکر و استفاده از شیرین کننده های جایگزین شکر، قند خون و میزان کالری در بدن کاهش می یابد و برای افراد چاق و دیابتی مناسب باشد.

طبقه بندی شیرین کننده ها

محصولات سالم، بدون قند و رژیمی-شیرین کننده

1- شیرین کننده های طبیعی با زمان مصرف طولانی: مالت جو، شربت برنج قهوه ای، قند خرما، فروکتوز، شربت غلیظ میوه، عسل و قند افرا

2- شیرین کننده های تصفیه شده: شکر سفید، شکر خام، شکر قهوه ای، شکر قنادی، شربت ذرت، دکستروز

3- قند های الکلی: ایزومالت، مانیتول، سوربیتول، زایلیتول (گزیلیتول)

4- شیرین کننده های قوی بدون کالری و غیر مغذی:

  • شیرین کننده های قوی صنعتی: آسه سولفام پتاسیم، سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین، آلیتام، سیکلامات
  • شیرین کننده های قوی طبیعی: استویوساید

خواص محصولات رژیمی و بدون قند

محصولات سالم، بدون قند و رژیمی کامور

  • قند خون را بالا نمی برند و برای افراد دیابتی مناسب‌اند.
  • باعث کنترل چاقی می شوند.
  • باعث پوسیدگی دندان نمی شوند.
  • باعث بهبود عملکرد روده ها می شوند.

در این راستا، شرکت کامور به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات سالم، رژیمی و بدون قند در ایران، در سال 1375 موفق به تولید مجموعه متنوعی از این محصولات شده است. این شرکت برای نخستین بار در ایران و جهان اقدام به تولید قند کم کالری نمود. این نوع قند مشابه قندهای حبه ایی سنتی است و علاوه بر افراد عادی، برای افراد دیابتی نیز هیچ ممنوعیت مصرفی ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان