فوت‌وفن رنگ کردن پارچه در منزل با استفاده از مواد غذایی

فوت‌وفن امروز می‌خواهد به شما یاد دهد چطور با استفاده از ترکیبات و مواد غذایی موجود در آشپزخانه خود می‌توانید پارچه را رنگ کنید. برای این کار شما می‌توانید از انواع توت، سبزیجات، چای، ادویه‌ها، شراب و مقداری رنگ‌های خوراکی استفاده کنید.

فوت‌وفن رنگ کردن پارچه در منزل با استفاده از مواد غذایی

 فوت‌وفن امروز می‌خواهد به شما یاد دهد چطور با استفاده از ترکیبات و مواد غذایی موجود در آشپزخانه خود می‌توانید پارچه را رنگ کنید. برای این کار شما می‌توانید از انواع توت، سبزیجات، چای، ادویه‌ها، شراب و مقداری رنگ‌های خوراکی استفاده کنید.

طبیعت از گل‌ها گرفته تا سنگ‌ها، یک منبع بسیار عالی برای کارهای هنری محسوب می‌شود. با استفاده از این تکنیک، شما به راحتی می‌توانید با به کارگیری مواد طبیعی پارچه را به رنگ دلخواه خود درآورید. نکته جالب این است که شما به طور حتم بسیاری از این مواد را در آشپزخانه خود دارید. شما حتی از مواد زائد و دور انداختنی مانند پوست پیاز هم بهره خواهید برد. به علاوه، از این طریق شما فرصت این را پیدا خواهید کرد که برای مدتی از رنگ‌های شیمیایی و مضر موجود در فروشگاه‌ها نیز بی‌نیاز باشید. برای شروع جهت تهیه رنگ‌های طبیعی پارچه، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

  • نکته: در صورت امکان از ظرف، قاشق و لگن‌های قدیمی و به‌دردنخور استفاده کنید. اگر در خانه ظروف قدیمی ندارید، به فروشگاه‌های ارزان‌فروشی سری بزنید که تهیه مایحتاج برایتان به صرفه‌تر شود.
  • نکته: دستورالعمل زیر برای رنگ کردن یک پارچه چهارگوش در ابعاد 30 سانتی‌متر و یک رشته طناب کتان 60 سانتی‌متری کافی است. در صورتی که پارچه بیشتری برای رنگ کردن دارید، مقدار آب و مواد ترکیبی خود را افزایش دهید؛ به همین ترتیب به ظرف و لگن بزرگتری هم نیاز خواهید داشت.

توت‌ها

مرحله اول: برای رنگ کردن پارچه با استفاده از شاتوت، باید مانند استفاده از تثبیت کننده نمک عمل کنید. یک‌دوم پیمانه نمک را در ٨ لیوان آب حل کنید. این روش برای انواع توت‌ها کاربرد دارد.



مرحله دوم: پارچه را به محلول اضافه کنید و بگذارید برای یک ساعت با حرارت ملایم بجوشد. هر چند لحظه یک بار با هم زدن محلول از غوطه‌ور شدن کامل پارچه اطمینان پیدا کنید.



مرحله سوم: برای رنگ گرفتن پارچه، به ازای هر یک پیمانه توت، دو پیمانه آب اضافه کنید. بگذارید به مدت ١٠ دقیقه روی حرارت ملایم بماند. سپس، برای 5٠ دقیقه با شعله زیاد بجوشد. در صورتیکه رنگ بیشتری بخواهید میتوانید انواع مختلف توت را ابتدا باهم مخلوط سپس به محلول اضافه کنید.

  • نکته: برای صرفه‌جویی در وقت، می‌توانید مقداری رنگ طبیعی و نمک حمام حل‌شده در آب را به محلول اضافه کنید و بگذارید بجوشد. برای مصرف کمتر آب هم می‌توانید از همان آب‌نمک برای رنگ کردن استفاده کنید.


مرحله چهارم: زمانی که محلول خنک شد، آن را از صافی رد کرده و در ظرف دیگری بریزید. اگر از انواع مختلف توت استفاده کرده‌اید، صاف کردن محلول را به دفعات تکرار کنید.



مرحله پنجم: دقت کنید تمام نقاط پارچه در محلول رنگ غوطه‌ور باشد. از یک قاشق بزرگ برای هم زدن و چرخاندن کامل پارچه در محلول استفاده کنید. پارچه و محلول را طول شب و یا حداقل برای ٨ ساعت کنار بگذارید. بهترین حالت این است که پارچه به مدت ٢4 ساعت درون محلول بماند؛ فراموش نکنید گهگاه پارچه را به هر طرف بچرخانید و هم بزنید.

  • نکته: به خاطر داشته باشید به دلیل ماهیت رنگ‌های طبیعی، رنگ ممکن است به صورت یکنواخت و یکدست نباشد. اگر ترجیح می‌دهید پارچه تا حد امکان یکدست رنگ شود، از مقدار رنگ بیشتر و ظرف بزرگتری استفاده کنید. اگر طرح‌های رنگارنگ روی پارچه را می‌پسندید، پارچه را طوری در محلول قرار دهید که در چند نقطه چین بخورد و روی هم قرار گیرد.


مرحله ششم: پارچه را از محلول خارج کنید و تا جایی که آب تمیز و زلال شود آن را بشویید. سپس، اجازه دهید پارچه کاملاً خشک شود. شاتوت ته‌رنگی از آبی و سایه روشن بنفش می‌دهد.

  • نکته: برای رسیدن به تون تیره‌تر، مقدار شاتوت را نسبت به آب بیشتر کنید.


مرحله هفتم: برای این که پارچه‌ای به رنگ بنفش-خاکستری داشته باشید، به جای شاتوت از توت سیاه استفاده کنید. در این فرایند از انواع مختلف توت می‌توانید استفاده کنید.



مواد گیاهی دیگر

 

مرحله اول: برای رنگ کردن پارچه با هر مواد طبیعی دیگری به غیر از انواع توت، باید از تثبیت‌کننده سرکه استفاده کنید. برای این کار یک پیمانه آب رنگی را با 4 پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید.



مرحله دوم: پارچه را درون محلول خوب هم بزنید سپس بگذارید به مدت ١ ساعت با شعله زیاد بجوشد.



مرحله سوم: برای این که رنگ صورتی کم رنگ داشته باشید، از پوست و گوشت میوه آووکادو استفاده کنید. به ازای هر ٢ عدد آووکادو، 4 پیمانه آب بریزید. ابتدا، به مدت ١٠ دقیقه روی حرارت ملایم باشد، سپس 5٠ دقیقه با شعله زیاد بجوشد. رنگ حاصل شده در ابتدا سبز به نظر می‌رسد اما کم‌کم تغییر می‌کند.

  • نکته: در این روش ممکن است لازم باشد چندین بار محلول را هم بزنید. ابتدا مقداری گوشت و پوست آووکادو را بجوشانید. این کار ممکن است باعث شود مواد روی سطح آب و اطراف ظرف شناور شود و منظره ناخوشایندی را به وجود آورد؛ برای از بین بردن آن می‌توانید از یک همزن مشبک استفاده کنید. یک راه دیگر هم این است که گوشت و پوست آووکادو را قبل از جوشاندن با تیغه ریز رنده کنید. محلول را هم بزنید. سپس، پارچه را اضافه کنید. بعد از این که محلول و پارچه به مدت ٨ ساعت با هم جوشید، پارچه را جدا کرده با آب سرد بشویید و بگذارید خشک شود. آووکادو سایه روشنی از رنگ صورتی کم رنگ به شما می‌دهد.


مرحله چهارم: برای رسیدن به یک رنگ زرد-نارنجی، می‌توانید از پوست پیاز زرد استفاده کنید. به ازای هر ٢ عدد پیاز بزرگ 4 پیمانه آب اضافه کنید. همچنین می‌توانید از ریشه‌های گیاه هم استفاده کنید. مواد را به مدت ١٠ دقیقه با حرارت ملایم و 5٠ دقیقه با شعله زیاد بجوشانید. بعد از اضافه کردن پارچه و همزدن مرتب آن، مانند روش‌های قبل پارچه را با آب سرد بشویید. پوست پیاز زرد سایه روشنی از رنگ زرد-نارنجی می‌دهد. برای داشتن رنگی با تون نارنجی پررنگ‌تر، به ازای هر 4 پیمانه آب، از پوست پیاز بیشتری استفاده کنید.



مرحله پنجم: برای رنگ سبز، میتوانید از گیاهانی مانند اسفناج، کلم، کنگر فرنگی و یا علف استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ساقه کلم و برگ‌های بابونه و هلو نیز استفاده کنید. برای هر پیمانه از این سبزیجات، 4 پیمانه آب نیاز است. به مدت ١٠ دقیقه روی حرارت ملایم و 5٠ دقیقه با شعله زیاد بجوشانید.

  • نکته: از بعضی برگهای اسفناج که جاهایی از آن بنفش است استفاده نکنید زیرا این کار باعث میشود رنگ به دست آمده مایل به قهوه ای باشد نه سبز. همان مراحل همزدن و غوطه ور شدن پارچه در محلول را تکرار کنید. بسته به نوع ترکیب گیاهان مختلف، پارچه رنگی مایل به سبز، شبیه به رنگ زیتون پیدا خواهد کرد.


مرحله ششم: برای رسیدن به رنگ زرد روشن، می‌توانید از زردچوبه استفاده کنید. هم نوع پودرشده آن و هم به شکل چای کیسه‌ای، نتیجه یکسان خواهد بود. برای هر 4 پیمانه آب، 4 قاشق غذاخوری زردچوبه پودرشده اضافه کنید. همچنین می‌توانید 4 عدد زردچوبه به صورت چای کیسه‌ای مستقیماً به آب اضافه کنید. بگذارید محلول به مدت ١٠ روی حرارت ملایم و ٣٠ دقیقه با شعله زیاد بجوشد. اگر از زردچوبه کیسه‌ای استفاده می‌کنید، قبل از اضافه کردن پارچه، آنها را از آب خارج کنید. همان فرایند شست‌وشو را تکرار کنید. زمانی که پارچه کاملاً خشک شد، نتیجه کار سایه‌ای از رنگ زرد روشن خواهد بود.



مرحله هفتم: برای داشتن یک رنگ قهوه‌ای روشن، 4 عدد چای کیسه‌ای را با 4 پیمانه آب مخلوط کنید. چای سیاه نتیجه بهتری خواهد داد. به مدت ١٠ دقیقه با حرارت ملایم و ٣٠ دقیقه با شعله زیاد بجوشانید. برای داشتن رنگی تیره‌تر، به ازای هر 4 پیمانه آب، تعداد بیشتری چای کیسه‌ای استفاده کنید. اگر به دنبال رنگ تیره‌تری هستید، قهوه انتخاب خوبی خواهد بود. برای روشن‌تر کردن، با اضافه کردن آب بیشتر، محلول را رقیق‌تر کنید.



مرحله هشتم: برای رسیدن به رنگ صورتی-بنفش از شراب قرمز استفاده کنید. پارچه را مستقیماً درون شراب قرار دهید. با اضافه کردن انواع توت، می‌توانید طیف رنگ را تغییر دهید.



با توجه به طبیعت این نوع رنگ‌ها، شما به طور حتم یک رنگ را ٢ بار به دست نخواهید آورد، که این خود زیبایی کار محسوب می‌شود. هر رنگ بسته به مقدار و نسبیت آب، مواد ترکیبی، گیاهان و مقدار پارچه می‌تواند روشن‌تر و یا تیره‌تر شود. حتی کیفیت مواد ترکیب‌شده نیز در این کار حائز اهمیت است. به علاوه، مدت زمانی را که برای این کار صرف می‌کنید، مانند وقتی که پارچه را درون محلول خوابانده‌اید، همه در نتیجه به دست آمده تأثیر خواهد داشت.

برای رسیدن به نتیجه بهتر، سعی کنید از پارچه‌های با الیاف طبیعی استفاده کنید. کتان سفید، پارچه‌های زبر و پشم هم می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. در نهایت امر، چیزی که اهمیت دارد این است که از امتحان کردن، ترکیب یک ماده جدید و مهم‌تر از همه به کارگیری خلاقیت‌های خود ترسی نداشته باشید. هر روش جدیدی که به ذهنتان برسد، قطعاً راه دیگری برای نمایان ساختن زیبایی‌های بالقوه طبیعت خواهد بود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان