فکر نمی‌‌کنیم نیاز به یادآوری مضرات بیشمار سیگار و آسیب‌هایی‌ که به بدن می‌‌رساند، باشد. در این مطلب می‌‌خواهیم توصیه‌های مطرح شده از طرف متخصصان ترک اعتیاد و روانشناسان را مطرح کنیم که به خصوص از نظر فکری و روحی‌ شما را در انجام موفقیت آمیز ترک سیگار یاری خواهند کرد. 

 

1.به ترس قدرت ندهید.

اولین جلودار تمام کسانی‌ که تصمیم به ترک سیگار می‌‌گیرند، ترس است. با فکر کردن به اینکه در دوران ترک چه وضعیت روحی‌ یا فکری‌ای خواهند داشت و شاید بهتر باشد فعلا این کار را به تعویق بیندازند تا وقفه‌ای در کارها یا برنامه روزانه‌شان نیفتد، اجازه می‌دهند ترسشان آنها را کنترل کند. شما در هر دوره از زندگی‌ این تصمیم را بگیرید، چند هفته‌ای تلاطم احتمالیست. پس اولویت را سلامتی قرار بدهید و هرچه زودتر بدون ترس شروع کنید.

 

2. ژورنال یا یک راهنما تهیه کنید. 

یکی‌ از اصلی‌‌ترین نکات، داشتن برنامه‌ریزی دقیق و آگاه بودن از تمام مراحلیست که پیش روی شماست. تهیه یک ژورنال خوب و کامل از ترک سیگار و مراحل یا عوارض موقت آن، به شما کمک خواهد کرد لیستی از تمام نقاط ضعف و قوت این درد تهیه کنید و آگاهانه پیش بروید.

 

3. از حمایت دیگران استفاده کنید.

در این دوران بسیار مهم است که بدانید کسان دیگری نیز مثل شما هستند، همدردی می‌کنند و تمام حالات روحی شما را درک می‌کنند. شانه‌‌ای برای تکیه زدن و داشتن احساس اینکه موفقیت شما در ترک سیگار برای آنها نیز مهم است، تشویقتان خواهد کرد. حتی می‌‌توانید در گروه‌ها و جلسات ترک سیگار عضو باشید.

 

4. خورد و خوراک خود را کنترل کنید.

در دورانی که نیکوتین از بدن و خون شما خارج خواهد شد، تغییرات آزار دهنده‌ای پیش روست. اگر در این دوران تغذیه‌ای درست و غنی‌ از ویتامین‌ها و پروتئین داشته باشید و تا می‌‌توانید آب بنوشید، کمترین میزان تنش را تجربه خواهید کرد. نوشیدن زیاد آب به زودتر دفع شدن نیکوتین از بدن کمک می‌کند.

 

5. خواب و فعالیت روزانه را تنظیم کنید.

حتما در طول شب 8 ساعت کامل را بخوابید تا ساز و کار بدنتان به درستی‌ و سریع تر انجام شود. همچنین برنامه ورزشی روزانه‌ای برای خودتان بریزید، فعالیت بدنی را بالا ببرید و حتی تعریق را هدف قرار بدهید که مقداری از سموم را بدین شکل دفع کنید.

 

6. آسیب‌ها را بخوانید و ببینید. 

یکی‌ از بهترین راه‌ها برای تشویق مغز، خواندن تمام مضرات سیگار و حتی دیدن عکس‌های مربوط به اورگان‌های از بین رفته توسط سیگار است. اینکه دقیقا بدانید این ماده با بدن شما چه می‌کند و چه منظره وحشتناکی داخل بدنتان به وجود می‌‌آورد، چند قدم دیگر شما را از آن دور خواهد کرد.

 

7. صبور باشید و افکار بیهوده را به ذهنتان راه ندهید.

هیچ کس یک شبه موفق به ترک سیگار نبوده و تقریبا تمام کسانی‌ که این تصمیم را گرفته اند، دوران سخت اولیه را پشت سر گذاشته اند. پس صبور باشید و سعی‌ کنید افکاری چون "من نمی‌‌تونم، من ضعیفم، من موفق نمی‌شم ..." را از مغزتان دور نگاه دارید.