آیا همیشه نگران هستید یا "دلشوره" دارید؟ همیشه بدترین‌ها را تصور می‌کنید؟ برای کوچکترین مسائل هم سناریو‌های مختلف می‌نویسید؟ بیش از حد فکر می‌کنید و احساس می‌کنید مغزتان هیچ وقت آرام نمی‌گیرد؟ اگر جوابتان به این سوال‌ها مثبت است، بهتر است بدانید که اختلالی جزئی‌ در نحوه کارکرد مغز دارید یا به اصطلاح دچار "افکار مخرب هستید" که شما را از آرامش دور کرده و داشتن احساس رضایت و شادی را سخت می‌کند. بیشتر اوقات، بدون اینکه اتفاقی بیفتد، شما بدترین‌ها را تصور می‌کنید و با در نظر گرفتن ریز‌ترین مسائل، حتی بی‌ ربط، خود را در اضطراب و طوفانی از افکار منفی‌ گیر می‌اندازید. 

 

تمرینات فکری برای مقابله با این وضعیت:

 

دائم با خود یادآوری کنید که تصورات و خیالات شما هنوز اتفاق نیفتاده ‌اند، و به احتمال زیاد بیشتر آنها تنها در افکار شما وجود دارند.

 

شما قدرت کنترل همه چیز را ندارید. بسیاری از اتفاقات زندگی‌ غیر قابل پیش بینی‌ یا پیشگیری هستند. داشتن برنامه ریزی بسیار درست است ولی‌ بیش از حد فکر کردن یا نگرانی‌ از وقوع اتفاقاتی که هنوز احتمال هم نیستند، تنها سبب آزار شما خواهند بود.

 

افکار شما شخصیت شما نیستند. چراکه:

 

نگرانی‌= افکاری که از کنترل خارج می‌شوند.

افکار= برداشت‌ها یا ادراک ما.

برداشت یا ادراک=  احساس شما نسبت به یک تجربه.

تجربه= هرچیزی که قبلا اتفاق افتاده است.

 

پس بیش از حد فکر کردن شما یا نگرانی‌ شما، تعبیر و تفسیر منفی‌ شما از یک رویداد است! تنها فرق شما با فردی سالم، این است که او در جهت مثبت تعبیر و تفسیر می‌کند، و شما در جهت منفی‌. پس اجازه ندهید که افکار منفی‌ شخصیت شما باشند.

 

بدترین احتمال را در نظر بگیرید، و با این واقعیت کنار بیایید که هر لحظه‌ای که با نگرانی‌ یا فکر کردن می‌گذرانید از عمر با ارزشتان کم خواهد شد. پس در حال زندگی‌ کنید، اگر قرار باشد به بدترین احتمال هم نزدیک باشید، بهتر نیست با شادی سپری کنید؟

 

به دنبال راه حل‌های منطقی‌ و عملی‌ باشید. به جای اینکه بشینید و با خودخوری و زیادی فکر کردن، به جایی‌ نرسید، به دنبال راه کار‌های عملی‌ باشید، یا با انسان‌های درست مشورت کنید و از آنها کمک فکری بخواهید.

 

از هم صحبتی با افرادی که انرژی‌های منفی‌ شما را تشدید می‌کنند خود داری کنید، و در نهایت اگر در مقابل با این مشکل شکست خوردید، به روانشناس مراجعه کنید و کمک حرفه ای‌ بگیرید.