ماهان شبکه ایرانیان

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدى؛

سلامت محیط سایبر نباید فقط از جانب پلیس و دستگاه هاى مربوطه فراهم شود/ اشراف کامل پلیس بر مجرمان در فضای مجازی

وزیر دادگسترى گفت: سلامت محیط سایبر نباید فقط از جانب پلیس و دستگاه هاى مربوطه فراهم شود و متخصصان کامپیوتر نیز باید وارد میدان شوند.

سلامت محیط سایبر نباید فقط از جانب پلیس و دستگاه هاى مربوطه فراهم شود/ اشراف کامل پلیس بر مجرمان در فضای مجازیبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعى باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفى پورمحمدى وزیر دادگسترى در نخستین همایش ملى رویارویى با جرائم سایبرى؛ چالش ها و راهکارها اظهار داشت:  دنیاى سایبر دنیاى بزرگتر و گسترده تر آینده است که انسان ها را تحت تأثیر قرار مى دهد.

وى ادامه داد: فضاى مجازى امروز بر جهان سیطره دارد و حدود ٤ میلیارد کاربر فضاى مجازى در دنیا وجود دارد و این عدد بسیار بزرگ است. در سال هاى اخیر نیز پهناى باندها گسترده‌تر شده و ابعاد زندگى را در بر گرفته است.

وزیر دادگسترى گفت: اگر از منظر جرم شناسى به این موضوع نگاه کنیم تنها نقاط تاریک دیده می‌شود و این خطرى براى برنامه ریزى‌ها و راهکارهاى درست و پیشگیرانه و درمانى است. 

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدى تصریح کرد: دنیاى سایبر بخشى از حقیقت دنیا و هستى است که وجود دارد و بخشى از رموز خلقت است. دنیاى آینده قطعاً بر سایبر تکیه مى کند. در دنیایى که انسان ها به دنبال علم آموزى بیشتر هستند، سایبر مهم است. اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند باید در فضاى فناورى، مجازى و سایبرى حضور موثر داشته باشد که باید از امنیتى تکوینى برخوردار باشد و نه امنیتى قراردادى که امروز حکم فرما است.

وزیر دادگسترى ادامه داد: امروز جرم انگارى، مجرمان، زندانی ها و پرونده ها بیشتر شده که نشان می‌دهد مشکلى وجود دارد و این چرخه معیوب است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدى گفت: من درخواست جدى دارم که در همه حوزه ها نگاه ها تغییر کند و این ناآگاهى برطرف شود. با این روند به هدف مورد نظر نمی‌رسیم. 

وى ادامه داد: هر تکنولوژى ابزار کنترلى خود را مى سازد و ما باید به نحوى مدیریت کنیم تا آسیب پذیرى کمترى داشته باشیم. سلامت محیط سایبر نباید فقط از جانب پلیس و دستگاه هاى مربوطه فراهم شود و متخصصان کامپیوتر نیز باید وارد میدان شوند.

وزیر دادگسترى ضمن اشاره به نگاه حقوقى به فضاى سایبر تصریح کرد: ما نباید عناوین مجرمانه جدید تولید کنیم و باید در مسیرى گام برداریم که حتى عناوین مجرمانه قبلى نیز کاهش پیدا کند. ما نباید در فضاى مجازى جلوگیرى کنیم؛ بلکه باید براى استفاده درست از آن راهکار دهیم. 

وى ادامه داد: حریم خصوصى افراد نباید مورد تعرض قرار بگیرد. حقوق بشر و حقوق شهروندى در اسلام و به خصوص مذهب شیعه بسیار مهم و حیاتى است و ما باید به طور کامل از آن صیانت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدى در پایان گفت: جوانان امروز ما بسیار باهوش هستند و نباید با زبان زور با آن ها سخن گفت؛ باید محدودیت ها را با زبان محبت به آن ها ابلاغ کرد تا دلنشین تر شود. امروز همه باید پاى کار بیایند تا به سر منزل مقصود برسیم.

*یکى از مشکلات امروز ما تسلط آمریکا بر فضاى مجازى دنیا است

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدى وزیر دادگسترى کشور در حاشیه نخستین همایش ملى رویارویى با جراىم سایبرى ؛ چالشها و راهکارها در جمع خبرنگاران گفت: با اقداماتى که در حوزه سایبر انجام شده و با توجه به حجم بالاى عملیات در فضاى مجازى، مجرمان و تعداد پرونده هاى کمى در دست داریم.

وى ادامه داد: دلیل کم شدن پرونده هاى فضاى مجازى، هزینه ها و ظرفیت‌هایی است که پلیس فتا در برخورد با مجرمان فضاى مجازى انجام داده است. 

وزیر دادگسترى گفت: یکى از مشکلات فضاى مجازى پنهان بودن مجرمان است که پلیس با امکاناتى که دارد اشراف کاملى بر مجرمان ایجاد کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدى در پایان تصریح کرد: با توجه به امکاناتى که داریم امیدواریم که جلوى جرم‌هاى بیشتر در این فضا را بگیریم. یکى از مشکلات امروز ما تسلط آمریکا بر فضاى مجازى دنیا است و باید به گونه اى عمل کنیم که بتوانیم به بومى سازى فضاى مجازى دست پیدا کنیم.

انتهاى پیام/
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان