ماهان شبکه ایرانیان

پیامک قطع یارانه برای ۳ میلیون نفر

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: « برای ۳گروه شامل ۳میلیون نفر پیامک داده‌ایم که اگر سؤال یا اعتراضی دارند مطرح کنند، گام بعدی ما حذف ۳میلیون نفر دیگر از طرح هدفمندی یارانه‌هاست.»

این تازه‌ترین رویکرد دولت برای قطع یارانه غیرنیازمندان است. پیش از این یارانه نقدی افرادی که اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها نشان از عدم‌نیاز به 45هزار و 500تومان داشت، قطع می‌شد و راه را برای اعتراض باز بود. سیاستی که با درنظرگرفتن 5شاخص کلی نوع و مساحت واحد مسکونی، نوع شغل، نوع خودرو و نظایر آن اجرا شد اما پس از مدتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بدون اعلام دلیل خاصی قطع یارانه افراد با درآمد یا توانایی مالی بالا را متوقف کردند.

حالا اما سیاست دولت گویا تغییر کرده و پیش از قطع در پیامکی به افرادی که قرار است از فهرست دریافت 45هزار و 500تومان حذف شوند، اطلاع‌رسانی می‌شود و درصورتی که اعتراضی نداشته باشند، یارانه نقدی آنها برای همیشه قطع خواهد شد. البته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در برنامه تلویزیونی دستخط صبحت می‌کرد، اشاره‌ای به مشخصات3گروهی که برای آنها پیامک قطع یارانه ارسال شده، نکرده است.

 

این در حالی است که براساس قانون بودجه دولت موظف است یارانه کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد، نمایندگان مجلس، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان، کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی، مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها و تمامی کسانی که درآمد سالانه آنها بیش از 35میلیون تومان باشد را به همراه تمامی اشخاص سه دهک بالای درآمدی قطع کند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حالی گفته در موضوع یارانه‌ها مسیر درستی نرفته‌ایم که به گفته او، حدود 7میلیون نفر در جامعه درآمد خیلی بالا و رفتار غیرقابل کنترل اقتصادی دارند. وی افزود: فعلا صلاح نمی‌دانم که اوضاع خیلی تغییر کند و همین روال ادامه خواهد یافت.

به گزارش همشهری، درحالی‌که دولت در قطع یارانه نقدی افراد دارای درآمد بالا با تأخیر و کندی بسیار عمل می‌کند، اخیرا برخی نمایندگان مجلس ازجمله حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از واریز نشدن 40هزار میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت‌های انرژی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود. ادعایی که البته با واکنش دولت همراه شد که این ادعا را نادرست دانسته و تأکید کرده بود دولت در پرداخت یارانه نقدی حتی از بودجه عمومی هم استفاده می‌کند.

ابهام در اعلام خط فقر

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره اعلام خط فقر براساس قانون توسط دولت اظهار کرد: این موضوع با موارد مختلفی سنجیده می‌شود. فقر شدید و مطلق در معیارهایمان داریم؛ وجود مسکن، ماشین و... بر این خط فقر اثر می‌گذارد، بنابراین نمی‌توانیم دقیقا بگوییم که چه میزان است اما اکنون سعی کرده‌ایم حداقل دستمزد را بیشتر کنیم که دستاورد کمی نبوده است.

وی افزود: 67درصد حقوق بازنشستگی از تورم کمتر است وحدود 50درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل دستمزد را که 820هزار تومان است می‌گیرند اما نمی‌توانیم این حداقل دستمزد را به‌عنوان خط فقر قلمداد کنیم. به گزارش همشهری بانک مرکزی تا سال86با اعلام حداقل درآمد مورد نیاز یک خانوار برای زندگی در محدوده بالای خط فقر، این شاخص را برای خانواده‌های شهری کشور اعلام می‌کرد که براساس آن به خانوارهایی که حداقل درآمد مورد نیاز را نداشتند فقیر اطلاق می‌شد.

آخرین آمار رسمی در این بخش به سال86مربوط می‌شود که نشان می‌دهد در این سال خط فقر برای هر خانوار 650هزار تومان بوده است که البته این شاخص عملا برای شناسایی دقیق طبقه فقیر کارایی نداشت و کارشناسان نیز آن‌را چندان معتبر نمی‌دانستند. در دی‌ماه93نیز احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، در یک‌ گفت‌وگوی رادیویی گفته بود: «خط فقر در ایران به ازای هر نفر ۲۵۰هزار تومان است که به این ترتیب خط فقر برای یک خانوار ۴‌نفره یک میلیون و برای یک خانوار ۵ نفره یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود که محاسبات نشان می‌دهد این رقم نسبت به وضعیت خانواده‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان