اتمام ذخایر آبی کیپ تاون تا ۹۰ روز دیگر؛ خشکسالی دامن آفریقای جنوبی را هم گرفت

یکی از مسائلی که این روزها ذهن ایرانی ها را به خود مشغول کرده عدم بارندگی در شهرهای مختلف کشور است که خبر از تابستانی به شدت گرم و اتمام ذخایر آبی می دهد. البته مسئولین کشور اعلام کرده اند هنوز خبر از جیره بندی آب برای ماه های آتی نیست اما اقدامات مقتضی برای این منظور در دست بررسی قرار دارند.

اتمام ذخایر آبی کیپ تاون تا 90 روز دیگر؛ خشکسالی دامن آفریقای جنوبی را هم گرفت

یکی از مسائلی که این روزها ذهن ایرانی ها را به خود مشغول کرده عدم بارندگی در شهرهای مختلف کشور است که خبر از تابستانی به شدت گرم و اتمام ذخایر آبی می دهد. البته مسئولین کشور اعلام کرده اند هنوز خبر از جیره بندی آب برای ماه های آتی نیست اما اقدامات مقتضی برای این منظور در دست بررسی قرار دارند.

حالا خبر رسیده که کیپ تاون (از شهرهای مهم آفریقای جنوبی) نیز به چنین شرایطی دچار شده و تا 90 روز دیگر اندوخته آب آشامیدنی آن تمام می شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد کیپ تاون اولین شهر بزرگ دنیا خواهد بود که با اتمام ذخایر آبی اش روبرو می گردد.

مقامات رسمی شهر نیز با در نظر داشتن شرایط به وجود آمده اقدام به انتشار جزئیات مربوط به وضعیتی تحت عنوان «روز صفر» کرده اند؛ یعنی شرایطی که در آن اندک اندوخته باقی مانده شهر به مصارف ضروری نظیر بیمارستان ها اختصاص می یابد.

کیپ تاون آفریقای جنوبی

در حال حاضر شهرداری کیپ تاون اقداماتی را برای جلوگیری از بروز این فاجعه در دست انجام دارد؛ برای مثال جیره مصرفی هر خانه در این شهر محدود شده و روزانه هر فرد تنها می تواند 104 لیتر آب مصرف کند. جالب است بدانید که متوسط آب مصرفی هر ایرانی در روز برابر با 204 لیتر عنوان شده است و در گزارشی دیگر مقدار آب مصرفی هر فرد در کشورمان برای استحمام معمولی 80 لیتر ذکر شده است.

متوسط آب مصرفی هر ایرانی در روز برابر با 204 لیتر عنوان شده است

شهرداری کیپ تاون همچنین از ساکنان این منطقه خواسته که زمان استحمام خود را محدود به دو دقیقه نمایند و از آبیاری باغچه ها و شستشوی ماشین هایشان خودداری کنند و حتی المقدور از فلاش تانک در توالت ها استفاده نکنند.

اما این کمبود آب از خشکسالی سه ساله ای نشات می گیرد که بر این شهر سایه انداخته است. در هر صورت اگر کاهشی در میزان مصرف ساکنین این شهر رخ ندهد آب آشامیدنی کیپ تاون دست کم تا 90 روز دیگر تمام می شود.

نکته عجیب در این باره آنکه مقامات کیپ تاون اعلام کرده اند برای جلوگیری از دستبرد به ذخایر آبی این شهر مامورانی را در مجاورت آنها به خدمت گرفته اند. اما ثروتمندان شهر ظاهرا بر آن شده اند تا آب مصرفی شان را از دیگر شهرهای آفریقای جنوبی از طریق تانکرهای مخصوص خریداری کنند و از این بابت نگرانی ندارند.

تانکر حمل آب

به باور کارشناسان این خشکسالی از پیامدهای مستقیم گرمایش زمین است که در صورت ادامه یافتن سهم کیپ تاون را از بارندگی ها کمتر خواهد کرد. در همین رابطه البته مقامات این شهر سرمایه گذاری هایی را روی گیاهان نمک زدا انجام داده اند اما نتیجه این سرمایه گذاری ها در کوتاه مدت حاصل نخواهد شد و فرایند مذکور اندکی زمان بر است.

اعمال سیاست های سخت گیرانه بر مصرف آب و کاشت درختان نمک زدا راهکار فعلی مقامات شهری کیپ تاون است.

به نظرتان بهترین راه حل برای پیشگیری از بروز بحران مشابه در ایران چیست؟

شاید به خواندن این مطالب نیز علاقمند باشید:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر