آیا سفرهای هوایی در ایران امن است؟!

با این که گزارشات نشان می‌دهد سال ۲۰۱۷ امن‌ترین سال سفرهای هوایی بوده و هیچ سانحه هوایی در میان هواپیماهای مسافربری منجر به مرگ نشده است، اما هنوز دو ماه از آغاز سال ۲۰۱۸ نگذشته که ۱۳۷ نفر در سوانح هوایی جان خود را از دست دادند.

آیا سفرهای هوایی در ایران امن است؟!

با این که گزارشات نشان می‌دهد سال 2017 امن‌ترین سال سفرهای هوایی بوده و هیچ سانحه هوایی در میان هواپیماهای مسافربری منجر به مرگ نشده است، اما هنوز دو ماه از آغاز سال 2018 نگذشته که 137 نفر در سوانح هوایی جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای مسافربری تهران-سنندج در کوه‌های مرکزی ایران در هفته گذشته درست یک هفته پس از سقوط هواپیمای ساراتوف روسیه اتفاق افتاد که از مسکو پرواز کرده بود.

دو سقوط مرگبار هواپیما در طی 7 روز! همین آمار هولناک قربانیان سوانح هوایی ما را بر آن داشت تا نگاهی مجدد به امنیت پروازهای ایران داشته باشیم تا به این سؤال مهم پاسخ دهیم: سفرهای هوایی در ایران چقدر امن و بی‌خطر است؟

ایران از جمله کشورهایی است که بر طبق آمار شبکه امنیت سفرهای هوایی سوانح زیادی را تجربه کرده است.

بنا بر این آمار، از سال 1919 تا کنون، اپراتورهای مختلف هواپیمایی ایران 59 سانحه هوایی داشته‌اند که 31 مورد از آنها از سال 1989 به بعد، یعنی حدود 30 سال اخیر، بوده است. از میان این 31 سانحه، 17 مورد از آنها با کشته شدن دست کم 10 مسافر همراه بوده است. اگر بخواهیم هواپیمایی ایران را با انگلیس مقایسه کنیم، خواهیم دید که خطوط هوایی کشور انگلستان از همان سال 1989 تا کنون فقط 2 سانحه هوایی با قربانی شدن 12 نفر یا کمی بیشتر رخ داده است.

یکی از سوانح اخیر هواپیمایی‌های کشور ایران، پرواز ناموفق هواپیمایی سپاهان در تهران بوده است که 39  نفر از مسافران را قربانی کرد. این سانحه دقایقی پس از بلند شدن از زمین و از کار افتادن موتورها اتفاق افتاد. پرواز شماره 5916 تهران–طبس که از نوع ایران 140 و متعلق به هواپیمایی سپاهان (هسا) بود، در 19 مرداد 93 و لحظاتی پس از پرواز خود از فرودگاه مهرآباد در ساعت 9 و 18 دقیقه، در شمال همان فرودگاه و در منطقه‌ای جنگل‌کاری شده بر فراز شهرک آزادی و نزدیکی اتوبان فتح سقوط کرد.

سانحه دیگر، هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شماره پرواز 277 بود که از تهران به مقصد ارومیه به پرواز درآمد و حدود ساعت 19‌و‌45 دقیقه 19 دی 89 دچار سانحه شد و سقوط کرد. هواپیما با یک ساعت تاخیر از تهران به سمت ارومیه حرکت کرد و شرایط نامساعد و مشکلات دیگر باعث شد تا در «روستای آلمان آباد» ارومیه سقوط کند. در این پرواز، 105 مسافر و خدمه حضور داشتند که بعد از سقوط، 87 سرنشین این هواپیما به کام مرگ رفتند و مجروحان این حادثه به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

در 24 تیر ماه سال 1388 نیز تمام 153 مسافر و 15 خدمه و کادر پرواز هواپیمای توپولف تی یو-154 شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز 7908 تنها 16 دقیقه بعد از بلند شدن هواپیمای مسافربری در مسیر تهران ـ ایروان از فرودگاه امام خمینی (ره) بر اثر سانحه سقوط در اراضی روستای جنت‌آباد قزوین جان خود را از دست دادند؛ حادثه‌ای که از دلخراش‌ترین سوانح هوایی ایران بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان