ماهان شبکه ایرانیان

توسط رییس مجلس شورای اسلامی؛

وزیر نیرو: دستیابی به توسعه فقط با اتکا به توان داخلی ناممکن است

تهران- ایرنا- وزیر نیرو در واکنش به گلایه ها درباره استفاده از فاینانس های ارزان قیمت خارجی گفت: دستیابی به مصادیق توسعه آینده فقط با اتکا به منابع و توان داخلی میسر نیست و به تعامل با خارجی ها و سرمایه های آنان نیازمندیم.

وزیر نیرو: دستیابی به توسعه فقط با اتکا به توان داخلی ناممکن است
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید چیت چیان» عصر امروز (دوشنبه) در همایش «چشم انداز کسب و کار صنعت برق» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: برخی اجرای مناقصه ها را همراه با فاینانس خارجی تهدیدی برای بخش خصوصی داخلی می دانند اما بدون دستیابی به منابع کافی مالی امکان توسعه صنعت برق وجود ندارد و توسعه کشور فقط با اتکا به منابع مالی داخلی امکانپذیر نیست.
وزیر نیرو ادامه داد: بهره گیری از منابع مالی خارجی فقط به معنای وارد کردن تجهیزات خارجی نیست، بلکه اگر تولیدکنندگان داخلی با قیمت های رقابتی به تولید محصول بپردازند به یقین خارجی ها از شرکت های ایرانی خرید می کنند.
وی اعلام کرد هفته سوم فروردین ماه آتی فهرست مفصلی از نقاط مختلف شهرها برای تجهیز به نیروگاه های کوچک منتشر می شود و افزود: صاحبان صنایع داخلیمی توانند با ارایه تولیدات و تجهیزات خود یا همراه شریکان های خارجی، به تامین مالی طرح ها بپردازند.
به گفته وی، در قراردادی از پنج سال پیش چهار شرکت ایرانی باید 400 هزار کنتور هوشمند می ساختند اما فقط 80 هزار کنتور ساخته شده است که با استفاده از فاینانس خارجی و مشارکت خارجی ها، می توان تولید بیشتری داشت و حتی تا سالی یک میلیون و 500 هزار کنتور هوشمند در داخل تولید کرد.

** لزوم جایگزینی استفاده از برق به جای گاز در خانه ها
وزیر نیرو گفت: صنعت برق کشور آینده بسیار خوبی دارد و حتی با وجود رکود اقتصادی، یکی از پایه های اصلی زندگی مردم را تشکیل می دهد.
به گفته این مسوول، در آینده به برق بیشتر از امروز نیاز است و صنعتگران باید با تلاش خود به تامین برق کشور بپردازند.
چیت چیان اضافه کرد: ما امروز در کشور بویژه در کلانشهرها با مشکل آلودگی هوا روبروییم و بیش از 60 درصد آلودگی هوای شهرها ناشی از استفاده از بنزین برای حمل و نقل است.
به گفته وی، وزارت نیرو آمادگی دارد انرژی مورد نیاز حمل و نقل را با فراهم کردن زیرساخت ها مانند توسعه مترو یا خودروهای برقی و هیبریدی تامین کند.
چیت چیان اضافه کرد: باید با برنامه ریزی صحیح وارد موضوع اصلاح صنعت برق و کاهش آلودگی شویم؛ بر این اساس به دولت پیشنهاد کردیم که مردم را به فاصله گرفتن از مصرف گاز و جایگزین کردن استفاده از برق در لوازم گرمایشی و لوازم پخت و پز تشویق کند.
به گفته وی، با این اقدام در خطرهایی مانند زلزله که آتش سوزی ناشی از شکسته شدن لوله های گاز شهر را تهدید می کند، امنیت بیشتر می شود.
وی ادامه داد: با اجرای ماده 12 رفع موانع تولید درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی و صرفه جویی در مصرف انرژی، می توان نیروگاه های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کرد و هفت هزار مگاوات نیروگاه جدید از این طریق ساخته شود.
به گفته این مسوول، بهینه سازی روشنایی معابر با بکارگیری لامپ های ال.یی.دی، بازتوانی نیروگاه های بخار قدیمی، جایگزینی برج های تر با برج های خشک در 17 نیروگاه بخار، کاهش تلفات فنی بخش برق و هوشمندسازی شبکه با اجرای این ماده قانونی میسر می شود.
وی ادامه داد: امروز استفاده از شبکه برق برای انتقال داده در جهان رایج شده اما هنوز در ایران عملیاتی نشده است که شرکت های خصوصی می توانند با وزارت نیرو در این زمینه مشارکت کنند.
به گزارش ایرنا، در پایان همایش «چشم انداز کسب و کار صنعت برق» از نسخه چاپی سند راهبردی کسب‌و‌کار صنعت برق با حضور مدیران بلندپایه و فعالان صنعت برق و انرژی رونمایی شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 *1961* خبرنگار: محمد ملک دار* انتشاردهنده: مریم مسعود
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان