مدتی است محصولات باری کمپانی ایسوزو (isuzu)، کامیونت های سبک و نیمه سنگین این برند ژاپنی از جمله NKR77 (ظرفیت 5.2 تن) و NPR75m (ظرفیت 8.4 تن) را در بازار کشور عرضه می شود. FVZ از کامیون های سنگین سری F ایسوزو است که در بازار بین الملل با انواعی از پیشرانه ها، اتاق ها و شاسی ها عرضه می شود، اما در بازار کشورمان شاکله اتاق روی پیشرانه و شاسی یک تکه دارد.
همچنین علاوه بر ایران هم اکنون در کشورهای بسیاری همچون روسیه، چین، اندونزی، ترکیه و مالزی نیز تولید می شود. در ادامه این باربر چشم بادامی را بیشتر می شناسیم.
سری F ایسوزو نخستین بار سال 1970 میلادی متولد شد و در بازارهای مختلف شناسنامه های متفاوتی به خود گرفت؛ به عنوان مثال در بازار اندونزی با نام ایسوزو بورنئو (Borneo)، در بازار تایلند با نام ایسوزو دِکا (Deca) و در بازا ترکیه با نام ایسوزو تورا (Tora) شناخته می شود.
این محصول غالبا به بازارهای در حال توسعه آمریکای لاتین نظیر کلمبیا و بعضا حوزه آمریکای شمالی نیز حضور می یابد. در نمای جلوی FVZ بیش از هر چیز دو چراغ نسبتا بزرگ عمودی درون سپر و نوشته بزرگ ایسوزو بالای ورودی هوای پیشرانه جلب توجه می کند.
علاوه بر بخش مرکزی، در میانه سپر نیز شکاف افقی بزرگی نیز تعبیه شده که وظیفه هوارسانی به مجموعه فنی را بر عهده دارد. همچنین فضای بین سپر و بخش بالایی، قسمت پایینی درها، گلگیرها ،دستگیره درها، حاشیه پنجره ها و آینه های جلویی و جانبی تماما با پلاستیک مشکی رنگ کار شده است. به طور کلی این کامیون ژاپنی در بحث طراحی، سادگی را سرمشق خود قرار داده و هیچ گونه شلوغ کاری و پرداخت پیچیده در ظاهر آن به چشم نمی خورد.
باربری از سرزمین آفتاب
طول خودرو از سپر جلو تا انتهای شاسی 9515 میلی متر، عرض اتاق 2400 میلی متر و ارتفاع اتاق 2885 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور 5050 میلی متر است. علاوه بر این، شاسی 850 میلی متر عرض و مرکز چرخ های عقب 1849 میلی متر از هم فاصله دارند. ارتفاع سپر جلو از سطح زمین نیز برابر با 260 میلی متر است. از دیگر ویژگی های قابل ذکر در این قسمت نیز می توان مناسبت شاسی برای تعبیه انواع کاربری ها در بخش عقب را نام برد.
FVZ با چه مشخصاتی به ایران می آید؟زیر اتاق FVZ یک بلوک 6 سیلندر خطی چهارزمانه با تنفس توربوشارژر به کد 6HK1-TCS و مجهز به فناوری تزریق مستقیم قرار دارد که دقیقا 7790 سی سی حجم داشته و با نسبت تراکم 17.5 به 1 کار می کند. این پیشرانه حداکثر 280 اسب بخار قدرت در 2400 دور بر دقیقه و 882 نیوتن متر گشتاور در 1450 دور بر دقیقه تولید کرده و به لحاظ آلایندگی با استاندارد یورو 5 اروپا مطابقت کامل دارد. جعبه دنده از نوع 1+8 سرعته ساخت ZF است (ZF9S1110) که از کلاچ تک صفحه ای خشک 380 میلی متری با کنترل کننده هیدروپنوماتیکی استفاده می کند و دنده کراولر (Crawler) آن (دنده ای که ضریب بسیار بالایی داشته و برای شروع حرکت با بارهای سنگین و یا حرکت در مسیرهای با شیب بالا استفاده می شود) از ضریب بسیار سنگین 9.47 به یک سود می برد.
نحوه انتقال قدرت نیز به صورت 6×4 بوده که به این معنی است که از مجموع 6 چرخ خودرو، 4 عدد آن از نوع محرک و به پیش برنده خواهدبود. کنترل این باربر 26 هزار کیلوگرمی (ناخالص) بر دوش فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی قرار گرفته است و شاسی نیز از نوع نردبانی بوده و 7850 میلی متر طول و 850 میلی متر عرض دارد. در هر دو محور از ترمزهای کاسه ای پنوماتیکی با ابعاد 410 در 180 میلی متر و دارای سامانه ضدقفل (ABS) استفاده شده که البته با ترمز پیشرانه مجهز به کنترل کننده هپنوماتیکی نیز پشتبانی می شوند. زیربدنه رینگ های 10 پیچ 22.5 اینچی با عرض 8.25 اینچ و لاستیک های 295.80 قرار می گیرند.
عامل اتصال مجموعه چرخ ها به بدنه نیز سامانه تعلیق از نوع فنر تخت چندلایه است که در محور جلو از کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی سود می برد. FVZ با ظرفیت حمل بار حداکثر 265 تن در زمره کامیون های سنگین قرار گرفته که به این صورت آن را برابر رقبایی از اسکانیا، ولوو و در آینده مرسدس بنز قرار خواهدداد. مخزن سوخت آن گنجایشی برابر با 200 لیتر دارد. شعاع گردش فرمان 8.05 متر است و توان صعود و فرود از شیب های حداکثر 47 درصدی نیز برخی دیگر از ویژگی های فنی این ژاپنی تازه وارد را تشکیل می دهند.
FVZ چه امکاناتی دارد؟
به منظور دسترسی هرچه آسان تر افراد به قسمت های فنی، یک مکانیسم الکتروهیدرولیکی برای تاشدن کابین در نظر گرفته شده که به راحتی و طی مدت زمان کوتاهی آن را جا به جا می کند. نحوه طراحی دستگیره ها و پله ها به گونه ای است که راننده و سرنشین مشکل خاصی در سوار و پیاده شدن از خودرو نداشته باشند. داخل اتاق سامانه تهویه پیشرفته (HVAC) دارای گرم کن و سردکن و سیستم صوتی با پشتیبانی از CD به صورت استاندارد وجود دارد. صندلی راننده از نوع بادی بوده و شیشه بالابرها از نوع برقی هستند. از دیگر امکانات رفاهی نیز می توان دو عدد جالیوانی، خروجی برقی 24 ولتی، محل مخصوص نگهداری کارت ها،
جعبه موجود در کنسول وسط و بالای سر راننده، جاسیگاری، قابلیت تاشدن صندلی راننده و سرنشین، فضاهای کوچک برای قراردادن اشیای مختلف در داشبورد، کنسول میانی و پشتی صندلی و تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی را نام برد. اما مهم تر از همه اینها تعبیه تختخواب مخصوص راننده در قسمت پشتی اتاق است که موجب می شود این خودرو در مسافت های طولانی و بین شهری نیز کاربرد داشته و از راحتی قابل قبولی برخوردار باشد. در بحث ایمنی نیز می توان به 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ریموت کنترل استاندارد درها، ترمزهای ضدقفل (ABS)، کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAS) و سامانه کنترل لغزش خودرو حین حرکت (ASR) اشاره کرد.
سخن آخر
ایسوزو FVZ یک کامیون 26 تُنی 10 چرخ ژاپنی است که به واسطه بهره گیری از شاسی لخت می تواند به شکل های بسیار متنوعی درآمده و در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی همچون ماشین حمل زباله، خودروبر، جرثقیل، تانکربر، ماشین حمل خاک و مصالح و... داشته باشد. امید است با حضور رسمی خودروهای تجاری و کار روز دنیا در ناوگان حمل نقل صنایع مختلف کشور نه تنها چهره این بخش به روز و نو شود، بلکه رانندگان و کارکنان فعال در آن نیز با راحتی و آسایش بیشتری به انجام حرفه و تخصص خود بپردازند.
منبع: هفته نامه خودرو امروز