طی رویداد GDC 2018، انویدیا و مایکروسافت از تکنولوژی تازه خود با نام «پایش همزمان پرتو نور» رونمایی کردند. این فناوری گرافیکی بر اساس سری جدید کارت های گرافیک انویدیا یعنی Volta، طراحی شده و احتمال استفاده از آن در کنسول های نسل بعد نیز وجود دارد.
به طور خلاصه این تکنولوژی به موتورهای گرافیکی اجازه می دهد تا بازتاب همزمان (Real-Time) نور و سایه ها به واقعیت نزدیک تر از گذشته شوند، به طوری که در نتیجه استفاده از این فناوری، صحنه های گیم پلی بازی ها از فیلم های CGI بلاک باستر هالیوودی غیر قابل تشخیص می شوند.
البته این تکنولوژی جدید نیست اما تا به امروز استفاده از آن به علت سخت افزار گرانی که برای اجرا شدن نیاز دارد، از نظر مالی به صرفه نبوده و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک سرانجام شاهد آن در بازی های ویدیویی به طور گسترده باشیم.
طی رویداد GDC امسال، به کمک Nvidia RTX و رابط برنامه نویسی DirectX، سازنده بازی Metro Exodus یعنی 4A Games تریلری از این بازی را منتشر کرده که قدرت فوق العاده این تکنولوژی را نشان می دهد.
پیش از این سازندگان بازی ها با استفاده از راه حل های مختص به خودشان یا نمونه های از پیش ساخته شده، زمان زیادی را صرف اطمینان از بازتاب طبیعی سطوح نسبت به نور می کردند اما این چالش با استفاده از تکنولوژی تازه انویدیا برطرف شده است.
هچنین سازندگان بازی تایید کرده اند که این تریلر، آزمایشی نبوده و از فناوری پایش همزمان پرتو نور در Metro Exodus استفاده خواهد شد. طی همین رویداد، کمپانی اپیک گیمز توسعه دهنده موتور گرافیکی آنریل هم از آخرین پیشرفت های گرافیکی موتور آنریل رونمایی کرد.