رییس ستاد ارتش عراق در گفت وگو با ایرنا/

امضای قرار‌داد همکاری مشترک علمی و فناوری بین ایران و اتریش

تهران- ایرنا- شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و موسسه فناوری اتریش در حوزه مناطق ویژه علم و فناوری قرار‌داد همکاری های مشترک به امضا رساندند.

امضای قرار‌داد همکاری مشترک علمی و فناوری بین ایران و اتریش
به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از شورای عالی عتف، در دیدار دکتر وحید احمدی دبیرکل این شورا با پروفسور ولفگانگ کنول مدیرکل موسسه فناوری اتریش، قرارداد همکاری‌های مشترک بین این دو مرکز به امضای طرفین رسید.
در ابتدای این دیدار ولفگانگ کنول ضمن ارائه گزارشی از ساختار و توانمندی‌های موسسه فناوری اتریش در حوزه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فناوری و صنعتی اظهار کرد: این موسسه مهمترین نهاد هماهنگ‌کننده بین دانشگاه‌ها و موسسه های پژوهشی و فناوری در کشور اتریش است.
وی ادامه داد: این موسسه سالانه حدود 140 میلیارد یورو گردش مالی دارد و هزار و 300 پرسنل در این موسسه فعالیت دارند که حدود 50 درصد هزینه‌های موسسه از سوی وزارت فناوری و 50 درصد باقیمانده از سوی ایالت‌های فدرال اتریش تامین می‌شود.
کنول با تاکید بر اینکه، مهمترین رسالت موسسه فناوری اتریش آینده‌پژوهی، تدوین استراتژی، مدیریت کلان، نظارت و ارزیابی نظام علمی، فناوری و نوآوری این کشور است، افزود: از مهمترین اقدامات عملیاتی این موسسه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری و تحقیق در علوم پایه است.
مدیرکل موسسه فناوری اتریش، فعالیت در حوزه‌های انرژی، رایانه، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت و حمایت از آزمایش‌های پرکاربرد در حوزه صنعت را از جمله اولویت‌های موضوعی موسسه تحت مدیریت خود برشمرد.
وی اعلام کرد در آینده نزدیک موسسه فناوری اتریش در حوزه‌های فناوری، نوآوری و علمی با دانشگاه‌ها و موسسه های فناوری و صنعتی ایران همکاری و تعامل خواهند داشت چراکه ایران یکی از کشورهای هدف اتریش در سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و کمک به تربیت منابع انسانی مهارتی مورد نیاز صنعت است.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار به سابقه تاریخی همکار‌ی‌های علمی و فناوری دو کشور اشاره کرد و گفت: یک همکاری دوستانه‌ و توام با احترام متقابل در دو قرن اخیر بین ایران و اتریش وجود داشته است و اتریش یکی از چهار کشور هدف در حوزه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری در قاره اروپا است.
احمدی ضمن معرفی جایگاه شورای عالی عتف اظهار کرد: این شورا بالاترین مرجع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و پایش علم و فناوری در ایران است که ریاست آن برعهده ریاست جمهوری است و بیش از 10 وزیر و معاون رئیس‌جمهوری در آن عضویت دارند.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: شورای عتف وظیفه همگرایی و هماهنگی بین وزارتخانه‌های فعال در حوزه علمی و فناوری ایران را عهده دار است و مدیریت ایجاد و استقرار مناطق ویژه علم و فناوری در ایران نیز با این شورا است.
وی به آمار بالای مراکز دانشگاهی، تعداد دانشجو و اعضای هیات علمی، مراکز پژوهشی و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این امر نشان از توان بالای علمی و فناوری ایران در جهان و به ویژه منطقه غرب آسیا و جهان اسلام دارد.
احمدی به نقش ایران در شبکه پارک‌های علمی و فناوری کشورهای اسلامی اشاره و با تاکید بر اینکه، ایران می‌تواند تعامل قوی بین کشورهای اسلامی با حوزه اروپا ایجاد کند، تصریح کرد: بیشترین سابقه همکاری‌های علمی و فناوری ایران در اروپا با کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتریش است.
وی به ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در ایران اشاره کرد و گفت: در پنج استان کشور پنج منطقه ویژه علم و فناوری زیرنظر شورای عالی عتف راه‌اندازی شده است که در سال‌های اخیر طرح‌های فناوری نو و پیشرفته‌ای انجام داده یا در حال انجام است.
همچنین در این دیدار که با ارائه گزارشی از معرفی مناطق ویژه علم و فناوری ایران و طرح‌های فناوری این مناطق همراه بود، طرف اتریشی پس از ارائه گزارشی از مجموعه مدیریتی مرکز نوآوری موسسه فناوری این کشور، آمادگی خود را برای همکاری نزدیک علمی، نوآوری و فناوری با ایران اعلام کرد.
علمی ** 1836 **1834
تنظیم کننده: یوسف درویشی ** انتشاردهنده: ناهید شفیعی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان