آیا ترامپ به سوریه حمله می کند؟

بسیاری از نگاه ها اکنون به تحولات سوریه، رایزنی مقامات کاخ سفید و شرکای غربی در مورد حمله به این کشور و مواضع حامیان دمشق بخصوص روسیه دوخته شده و این سوال مطرح است که آیا خاک سوریه هدف حملات آمریکایی ها قرار می گیرد یا ترامپ از مواضع جنگ طلبانه خود عقب خواهد نشست.

آیا ترامپ به سوریه حمله می کند؟

به گزارش ایرنا، توییت دیروز «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به هشدار مقامات مسکو درباره تبعات حمله به سوریه، برای برخی به منزله اتمام حجت برای تهاجم بود. بی اعتنایی روس ها به پیام تهدیدآمیز رییس جمهوری آمریکا مبنی بر استفاده از تازه ترین موشک ها و تجهیزات نظامی در حمله به سوریه سبب شد تا ترامپ چند ساعت بعد خود پیشگام توقف روندِ رو به برخورد شود.

آمریکایی ها البته همچنان بر ضرورت برخورد نظامی با سوریه و تنبیه دولت دمشق که به ادعای غربی ها متهم به استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی است اصرار می ورزند و بنا بر اعلام سخنگوی کاخ سفید گزینه های گوناگون در این باره در جلسه روز پنجشنبه (بیست و سوم فروردین) ماه شورای امنیت ملی آمریکا بررسی خواهد شد.

در همین ارتباط، نزدیک ترین متحد اروپایی آمریکا یعنی انگلیس نیز سرگرم بررسی موضوع حمله به سوریه است و فرانسوی ها نیز اعلام کرده اند، توانایی های شیمیایی دمشق را هدف خواهند گرفت. برخی رسانه های غربی به نقل از مقامات آمریکایی از جمله «جیمز متیس» وزیر دفاع خبر داده اند که اطلاعات مربوط به حمله شیمیایی یعنی بهانه تهاجم به سوریه هنوز در دست بررسی است و این بدان معنا است که شاید پس از برآمدن غریو جنگ طلبی واشنگتن، اعلام عدم کفایت شواهد منجر به فروکش آتش افروزی های ترامپ شود.

علاوه بر آنچه گفته شد، تحلیل های دیگری نیز مطرح است که از احتمال حمله کارآمد و موثر آمریکا به سوریه می کاهد. به باور برخی ناظران جنس جنگ طلبی چهره هایی چون «جرج دبیلیو بوش» رییس جمهوری اسبق که در لوای حمایت نومحافظه کاران ایدئولوژیک به افغانستان و عراق حمله برد متفاوت از رییس جمهوری کنونی است که نه بر مبنای معادلات سیاسی که روی موج تبلیغات به کاخ سفید راه یافته است.

از این رو ترامپ بر خلاف بوش و به رغم دعوت از چهره های تندرویی چون «جان بولتون» به کابینه، همچون نئوکان ها به تصمیم گیری درباره ورود به جنگ از منظری ایدئولوژیک نخواهد نگریست و بیشتر نگران نتایج اقتصادی و فرجام آن برای انتخابات 2020 آمریکا خواهد بود.گذشته از این، روسیه نشان داد ماجراجویی های ترامپ در محدوده نفوذ خود را تحمل نکرده و در مسیر صعود به سمت راس هرم قدرت بین المللی عقب نخواهد نشست. آغاز تهاجم نظامی به سوریه به دلیل بالابردن احتمال و حتی ناگزیر شدن اصطکاک نظامی بین دو قدرت جهانی رخدادی است که بسیاری آن را بعید می شمرند.

آمریکایی ها فروردین ماه سال گذشته از عرشه ناوهای خود در مدیترانه خاک سوریه و به طور خاص پایگاه هوایی «الشعیرات» را با ده ها موشک هدف قرار دادند. مسبوق بودن حمله به سوریه سبب شده تا گروهی دیگر از ناظران احتمال اقدام نظامی آمریکا را بیشتر از عقب نشینی این کشور بدانند خصوصا اینکه کشورهای اروپایی در مقطع کنونی همراهی بیشتر را با واشنگتن نشان می دهند.

علاوه بر این، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اخیرا رایزنی های فراوانی را با دولتمردان غربی به ویژه ترامپ انجام داده و گمانه زنی های زیادی درباره قول و قرار محتمل سعودی ها با سران کاخ سفید بر سر حمایت مالی ریاض از جنگ افروزی آمریکا در سوریه صورت گرفته است.در کنار این تحلیل های متفاوت برخی می گویند ترامپ از ابتدای دور تازه بحران آفرینی در سوریه، قصد داشت تجربیات توییتری خود در برکناری اعضای کابینه، حمله به منتقدان داخلی، جنگ تجاری با اروپا و چین، مجادله و مذاکره با کره شمالی و ... را در برابر رقیبی چون روسیه نیز آزموده و از طریق حمله ای هدفمند و محدود به سوریه ضمن قدرتنمایی و جلوگیری از پیروزی نهایی دمشق، تهران و مسکو، شرکای سنتی خود در ریاض و تل آویو را راضی سازد.

موضع قاطع روس ها اما اکنون شرایط سختی را پیش روی تکرار تجربه سال گذشته قرار داده است. جدیت مسکو و عقب نشینی نکردن روسیه در برابر آمریکا در جنگ تجاری و اقتصادی و نیز هماوردی های دیپلماتیک، امکان ایجاد رودررویی پرهزینه نظامی با سرنوشتی نامعلوم را بالا برده و شاید از دید ترامپ بازگشت به جنگ تبلیغاتی، اقتصادی و دیپلماتیک مناسب ترین راه برای برونرفت از وضعیت دشوار کنونی باشد.

با این حال شماری همچنان بر احتمال وقوع حمله ای محدود اما غیرموثر اصرار می ورزند و می گویند برنامه ریزی چنین حمله ای با رایزنی های پشت پرده و جلب رضایت روس ها و نیز منظور داشتن پرستیژ دو طرف در این منازعه امکان خواهد یافت حال آنکه تجربه تقابل مسکو و غرب در بحران اوکراین و اهمیت حفظ اقتدار روسیه در حوزه های نفوذ مسکو، این سناریو را تضعیف می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر