مهترین علت ایجاد لخته در خون و درمان این عارضه

فواید و مضرات لخته شدن خون با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان لخته شدن خون آشنا شوید. علل و عوارض لخته شدن خونلخته خون می تواند به علت شرایط مختلف و در قسمت های گوناگونی از بدن تشکیل شود

فواید و مضرات لخته شدن خون

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان لخته شدن خون آشنا شوید.

علت لخته شدن خون

علل و عوارض لخته شدن خون

لخته خون می تواند به علت شرایط مختلف و در قسمت های گوناگونی از بدن تشکیل شود. وقتی خون در یک جراحت مثل بریدگی، لخته می شود، مفید است، زیرا از خونریزی آن قسمت جلوگیری می کند. اما گاهی اوقات لخته خون در اندام های مهمی از بدن مانند مغز و ریه ها تشکیل می شود که مشکل زاست و نیاز به درمان پزشکی دارد.

انعقاد خون

لخته خون می تواند در داخل سیاهرگ های کوچک نزدیک به سطح پوست (التهاب ورید سطحی) ایجاد شود که باعث قرمزی، ورم و درد آن قسمت می شود. این مشکل به ندرت عوراضی به وجود می آورد و درمان کمی نیاز دارد.لخته های خونی که در داخل سیاهرگ های بزرگ ترو عمیق تر بدن (ترومبوز ورید عمقی) تشکی می شوند، علائم گسترده ای در آن قسمت که معمولا پاها هستند به وجود می آورند و مشکلات خطرناک تر و جدی تری را باعث می گردند.

همچنین لخته های خونی ممکن است از محل اصلی خود جدا شوند و به قسمت دیگری از بدن بروند و به آنجا آسیب برسانند.لخته های خونی که از ترومبوز ورید عمقی (در پاها) جدا می شوند و به ریه ها می روند باعث لخته شدن خون مرگبار در ریه ها می گردند (آمبولی ریه).لخته های خونی که در یکی از حفرات قلب ایجاد می شوند، معمولا به دلیل ریتم نامنظم قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی است. این لخته های خون از قلب به مغز می روند و باعث بروز سکته مغزی می شوند.لخته های خونی که در سرخرگ های قلب ایجاد می شوند، می توانند رگ های قلب را ببندند (از جریان خون در سرخرگ قلبی جلوگیری کنند) و باعث سکته قلبی شوند.لخته های خونی که در سرخرگ کاروتید گردن ایجاد می شوند، می توانند به مغز بروند و باعث سکته مغزی شوند.

نشستن های طولانی مدت

سفرهای طولانی با هواپیما، رانندگی و یا سفر طولانی با اتومبیل، نشستن طولانی مدت پشت رایانه، تماشای طولانی مدت تلویزیون و ... می توانند در صورت ادامه دار بودن موجب لخته شدن خون شوند.این مهم و ضروری است که هر 30 تا 40 دقیقه یکبار حتما از جایتان بلند شوید و حرکت کنید تا جریان خون به سهولت انجام بگیرد.اگر امکان جابه جایی و راه رفتن برایتان وجود ندارد، هر چند وقت یک بار پاهایتان را حرکت و ورزش دهید تا خون به راحتی از رگ های خونی پا عبور کرده و به سمت قسمت های بالایی بدن جریان یابد. یک جا ماندن خون برابر است با لخته شدن آن.

بارداری

سطح بالای هورمون استروژن در خون در دوران بارداری به افزایش میزان فاکتورهای انعقادی در خون منجر شده و گلبول های قرمز را در معرض لخته شدن قرار می دهد. همچنین بارداری فشار در ورید های لگن و پا را نیز افزایش می دهد.خطر لختگی خون تا شش هفته پس از زایمان نیز ادامه دارد، بنابراین پیاده روی و انجام حرکات ورزشی سبک (تحت نظر پزشک) توصیه می شود.

قد و وزن

چاقی، افراد را در معرض خطر بیشتر لخته شدن خون آن هم به دلیل عدم تحرک بدنی قرار می دهد. بهتر است همیشه توده ی بدنی تان را بین اعداد 18.5 تا 25 نگه دارید.
جراحی های بزرگ مانند جراحی باسن، شکم ، پا و ... خطر لخته شدن خون را بالا می برند (به علت عدم تحرک بدنی)همچنین بسیاری از مردم نمی دانند که قد نیز در لخته شدن خون نقش بسزایی دارد.زنان با قد بالای حدود 170.5 سانتی متر و مردان با قد بالای حدود 183 سانتی متر در معرض خطر بیشتری هستند.

ضربان قلب نامنظم

ضربان نامنظم قلب اغلب هیچ نشانه ای ندارد، اما دلیلی برای لخته شدن خون محسوب می شود. فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع ضربان نامنظم قلب است که می تواند فرد را در معرض خطر بالای لختگی خون قرار دهد.دلیلش نیز آن است که خون به دلیل پمپاژ نامنظم در نواحی از قلب می ماند و بعد به یک لخته تبدیل می شود. این نوع لخته ها ممکن است خود را به مغز رسانده و سبب سکته ی مغزی شوند.

قرص های ضدبارداری

استروژن و پروژسترون موجود در قرص های جلوگیری از بارداری ، غلظت فاکتورهای انعقادی خون را افزایش داده و خطر لخته شدن خون را بالا می برند.

سرطان

برخی از انواع سرطان موجب لخته شدن گلبول های قرمز می شوند . سرطان تخمدان، پانکراس، روده ی بزرگ، معده ، ریه و کلیه از این دسته هستند. همچنین برخی داروهای شیمی درمانی نیز به لختگی خون منجر می شوند.

سیگار

مواد شیمیایی موجود در سیگار به رگ های خونی آسیب رسانده و باعث لخته شدن خون می شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که سیگار می کشید، به فکر برنامه ریزی برای ترک آن باشید.

عمل جراحی

جراحی های بزرگ مانند جراحی باسن، شکم ، پا و ... خطر لخته شدن خون را بالا می برند (به علت عدم توانایی جهت تحرک بدنی). همچنین هر گونه آسیب به پاها نیز می تواند بروز این مشکل را سبب شود.

سابقه ی خانوادگی

برخی افراد اختلالاتی نظیر اختلال فاکتور V لیدن را به ارث می برند که سبب لخته شدن خون می شود. بیماری های دیگری نظیر سندرم خودایمنی فسفولیپید، بیماری های خاص کلیوی و مشکلاتی در ورید های تحتانی و برخی بیماری های دیگر که به طوری ژنتیکی به ارث می رسند، از این دسته می باشند.

سن

در حالی که این مشکل در هر سنی می تواند رخ دهد، اما با افزایش سن خطر ابتلا به لخته شدن خون نیز افزایش می یابد. در حالیکه پیری یک فرآیند طبیعی است، با برنامه ریزی برای یک زندگی سالم و چک کردن منظم وضعیت جسمی از خودتان مراقبت کنید.

علل و عوارض لخته شدن خون

تغییر دادن روند لخته شدن خون

برخی بیماری ها و داروها می توانند فرآیند انعقاد خون و تشکیل لخته خونی را تغییر دهند، مانند:

1- آسپیرین :آسپیرین مانع عملکرد پلاکت های خون می شود و ایجاد لخته خونی را کم می کند.
2- وارفارین (کومادین):وارفارین یک داروی خوراکی است که تولید فاکتورهای انعقادی و در نتیجه لخته شدن خون را کاهش می دهد.
3- هپارین:یک داروی تزریقی است که مانع تشکیل لخته خونی می شود و با عملکرد ترومبین تداخل دارد.
4- هموفیلی:هموفیلی یک بیماری ژنیتکی و مادرزادی است که در این بیماری برخی فاکتورهای انعقادی کم هستند، در نتیجه خون خیلی دیر و به سختی منعقد می شود و فرد دچار خونریزی زیادی می گردد.

-------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر