ماهان شبکه ایرانیان

خواندنی‌ها با برترین‌ها (۱۵۸)

در این شماره از خواندنی ها با برگزیده ای از غزل های سبک هندی، رمانی از ادبیات اسپانیا، از خودبیگانگی انسان مدرن و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با برگزیده ای از غزل های سبک هندی، رمانی از ادبیات اسپانیا، از خودبیگانگی انسان مدرن و... آشنا شوید.

سربازان سالامیس

  • خاویر سرکاس
  • ترجمه ی محمد جوادی
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (158)

رمان سربازان سالامیس به سرگذشت رافائل سانچس ماساس، نویسنده اسپانیایی ملی‌گرا و رهبر حزب فالانژ اسپانیا، در طی جنگ داخلی اسپانیا می‌پردازد. این رمان به بیست زبان منتشر شده و بیش از نیم میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته است. از خاویر سرکاس نویسنده این کتاب، داستان کوتاه و مقاله‌های متعددی به جا مانده است. او از سال 1989 استاد ادبیات اسپانیایی دانشگاه خرونا بوده است.

داستان سربازان سالامیس حول یک سوال اساسی متمرکز است: چه چیزی یک قهرمان را می‌سازد؟ آیا کسی مانند ماساس که اوج خشونت و نیاز به تغییر بنیادین را می‌طلبد، اما هیچ‌وقت حقیقتا برای آن نمی‌جنگد قهرمان است؛ یا این که قهرمان بودن چیزی کاملا متفاوت است؟ سربازان سالامیس تاییدی است بر اهمیت زندگی انسان‌ها و نقش آن‌ها در بزنگاه‌های تاریخ. کتابی تاریخی با بهره‌گیری از مستندات قوی و توصیف‌های زیبا و هوشمندانه از اخلاق و انسانیت.


مجموعه خیال در سبک هندی

  • علیرضا ذکاوتی قراگوزلو
  • نشر نو
  • چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (158)
شعر معروف به سبک هندی، زبانِ حال طبقات شهرنشین است و در حد ممکن شعری مردمی است که الهامات و عصیان‌ها و طغیان‌ها و اندیشه‌ها و تأثرات و تصورات و زیر و زبرهای زندگی روزمره در آن منعکس شده است.

در این مجموعه، هم انتخاب شاعران و هم گزینش از شعر هر یک براساس اهمیت شاعر و شعر او صورت گرفته است. شاعرانی برگزیده شده‌اند که گرایش مهمی را در غزل نشان می‌دهند یا وزن و ارزش والایی بین شاعران سبک مشهور به هندی دارند. انتخاب اشعار هر شاعر عمدتاً از غزلیات و با این معیار و ملاک صورت گرفته که ویژگی‌های فکر و زبان آن شاعر و حُسن و عیب کار او را نشان دهد.


از خودبیگانگی انسان مدرن

  • فریتس پاپنهایم
  • ترجمه ی مجید مددی
  • نشر بان
  • چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (158)
چنان‌که از مثال‌های تاریخی دربارهٔ واژهٔ بیگانگی پیداست حتی جامعه‌ها هم دچار این حالت کرخی و بی‌حسی شده‌اند و از گرایش به بیگانگی برآشفته و مضطرب نمی‌شوند. واژهٔ «بیگانگی» در مفهوم فلسفی[اش] نخستین بار به‌وسیلهٔ فیتشه و هگل در اوایل قرن نوزده مورد استفاده قرار گرفت، گرچه در آن هنگام نفوذ و تاثیر آن محدود به گروه‌های کوچکی از شاگردان آن‌ها بود ولی هنگامی که مارکس تفسیر خود را از دوران سرمایه‌داری بر محور بیگانگی از خود متمرکز کرد، این واژه در دههٔ چهل قرن نوزده وارد تئوری‌های جامعه‌شناسی گردید.

ولی نتوانست نفوذ و تاثیر خود را برای مدت زمان درازی حفظ کند و تقریباً برای سال‌ها پس از آن دهه به دست فراموشی سپرده شد. ولی اکنون در این صد سال اخیر است که مفهوم بیگانگی دوباره مطرح شده‌است. این موضوع به‌خوبی می تواند به علت سال‌های متمادی تداوم بحرانی باشد که موجب آگاهی ما از مسئلهٔ بیگانگی شده‌است.


پنهان نوشته های یک عاشق قرمطی

  • نزار قبانی
  • ترجمه ی رضا انصاری راد
  • نشر چشمه
  • چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (158)
جوهره نزار قبانی آمیخته به عشق است و عشق، هستی و شعر نزار را تشکیل می‌دهد. این عشق اگر چه در نگاه اول در یک طیف نور روشنایی‌بخش دیده می‌شود، در باطن طیف‌های متفاوتی دارد چون عشق به انسانیت، عشق به وطن و عشق به زیبایی که در عشق به خوب‌رویان متبلور شده است. و این عشق برای درک ظهور و بروز طیف‌های گوناگونش هم‌چون تجزیه نور خورشید تابیده به منشور، نیاز به منشور تیزبین شناخت دارد تا طیف‌هایش هویدا و قابل دیدن شود.


خدای متعال

  • یان ریچارد نتون
  • ترجمه ی لیلا اصغری
  • انتشارات حکمت
  • چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (158)
این کتاب کوششی است برای بررسی و تحلیل مفهوم خدا نزد فیلسوفان و متکلمان اسلامی با استفاده از دیدگاه‌های مربوط به ساختارگرایی و نشانه‌شناسی. ریچارد نتون، از میان چهار تلقی عمده قرآنی، تمثیلی، عرفانی و نوافلاطونی درباره ذات خدا، به جنبه ناشناخته و مطلقاً متعال و نوافلاطونی خدا در مقام خالق توجه می‌کند. از نظر وی، «الگوی خالق قرآنی» متضمن خدایی است که از هیچ می‌آفریند؛ در زمان تاریخی عمل می‌کند؛ در همین زمان مخلوقاتش را هدایت می‌کند؛ و به‌نحوی غیرمستقیم می‌توان به او شناخت پیدا کرد.

وی می‌کوشد نشان دهد که چگونه خدایی که از جمله کندی، فارابی، ابن‌سینا، اسماعیلیان، سهروردی و ابن‌عربی معرفی می‌کنند، با گذشت زمان، به‌طوری فزاینده از الگوی خالق قرآنی «بیگانه» می‌شود.

البته ‌وی فیلسوفان اسلامی متأخری را که آرای‌‌شان با الگوی خالق قرآنی متفاوت یا بیگانه است «نامعتبر» یا «غیراسلامی» نمی‌داند، بلکه صرفاً به «متفاوت بودن» آنها حکم می‌کند. نتون، در نهایت، نتیجه می‌گیرد که مفهوم بیگانگی، نوعی متفاوت از الگوی الهیاتی فراهم می‌آورد که همچنان می‌تواند به‌طوری موجّه تحت چتر «اسلامی» قرار گیرد، زیرا این الگو سوابق قابل‌توجهی در جنبه‌های تنزیهی الوهیت قرآنی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی