اقتصاد آنلاین در گفتگو با کارشناسان بررسی می کند؛

دلایل ریزش امروز بازار سهام/ آیا رشد شاخص بورس تکرار خواهد شد؟

امروز پس از ۹ روز رشد شدید٬ بورس با ریزش مواجه شد. کارشناسان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین روند اخیر بازار را تحلیل کردند.

دلایل ریزش امروز بازار سهام/ آیا رشد شاخص بورس تکرار خواهد شد؟

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ رشد حدود 20 هزار واحدی شاخص در 9 روز گذشته٬ بالاخره امروز متوقف شد و ریزش 1646 واحدی را ثبت کرد. هرچند بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که رشد روزهای گذشته طبیعی و حق بازار پس از دوران رکود آن بوده و معادل رشد ارز بالا خواهد رفت٬ اما همه نسبت به رشد بازار هیجان داشتند و رشد شدید بازار آنها را نگران هم کرده بود و به همین دلیل ریزش امروز بازار هرچند قابل توجه اما برای فعالان قابل هضم بود. به نظر می آید عمده دلایل ریزش امروز بازار٬ احتمال افزایش نرخ سود بانکی٬ تعدیل نرخ ارز با شکل گیری بازار توافقی و ناآرامی‌های بازار باشد ضمن آنکه عده زیادی که طی چند روز اخیر سود کردند٬ تصمیم به فروش سهام و خروج از بازار گرفتند. اما نگاه کارشناسان به این روند چیست؟ آیا رشد تکرار خواهد شد؟

ریزش بازار اتفاق بدی نبود/ سیاست های جدید ارزی دولت بازار را تحت تاثیر قرار داد

محمد وطن پور٬ کارشناس بازار سرمایه٬ ریزش امروز بازار را طبیعی دانست و گفت: سرعتی که بازار در حال رشد بود٬ امکان ادامه یافتن به طور دائم نداشت و اتفاقا در بلندمدت خوب است که بازار توقف‌هایی داشته باشد و خرید و فروش هایی در آن اتفاق بیفتد و درواقع قیمت با تحولاتی که رخ داده٬ همخوان شود. به هر حال عده ای سود می کنند و خارج می شوند و عده دیگری جایگزین آنها می شوند. این دست به دست شدن بازار به ثبات٬ قوام و روند صعودی آن کمک می کند٬ در مقایسه با اینکه به صورت مداوم حرکت رشدی داشته باشد و با سهام به شدت گرانی مواجه شود که همه مایل به فروش آنها هستند. بنابراین ریزش امروز بازار اتفاق بدی نبود.

او درخصوص دلیل این ریزش توضیح داد: بازار دوره رشد سریعی را طی کرد٬ ضمن آنکه صحبت هایی از تغییر سیاست های دولت درخصوص ارز مطرح است و اعداد مختلفی مانند 6200 و 6500 تومان هم شنیده شده و دولت می خواهد این ارقام را به رسمیت بشناسد و روشی برای آن تدارک دیده که گویا طی امروز یا فردا اعلام می شود. با چنین اتفاقاتی بازار گاهی توقف می کند و کسانی که سود کردند٬ شاید تمایل به خروج در این مقطع داشته باشند و اشخاصی که به آینده نگاه بلندمدت تری دارند و نسبت به روند مثبت هستند٬ همچنان در بازار می مانند یا خرید می کنند. بنابراین این اتفاقات طبیعی است.

ابهام در نرخ تسعیر ارز صادراتی ریزش بازار را به دنبال داشت/ چشم انداز مثبت در بلندمدت برای صادراتی ها

محمد شکوری راد٬ کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل ریزش امروز بازار توضیح داد: ریزش امروز به این دلیل است که بازار فکر می کرد شاید به زودی ابهامی که درمورد نرخ تسعیر صادراتی شرکت های فولادی٬ معدنی و پتروشیمی وجود دارد٬ با بخشنامه های جدید روشن شود اما بخشنامه ای که روز گذشته از سوی معاون اول رئیس جمهور منتشر شد٬ اشاره ای به این موضوع نداشت که ترتیب اثر دلارهای صادراتی شرکت های بزرگ صادراتی به چه صورت انجام خواهد گرفت و به همین خاطر به نظر می آید هنوز این ابهام در بازار وجود دارد که آیا این شرکت ها باید تمام دلار خود را با نرخ 4200 تومان به دولت بدهند یا اینکه می توانند بخشی از آن را با نرخ های دیگری بفروشند.

او ادامه داد: هنوز شرایط مشخص نیست و شنیده های مختلفی وجود دارد درمورد اینکه شرکت های مذکور می توانند بخشی از ارز خود را به صورت آزاد بفروشند و بخش دیگری را به دولت بدهند اما فعلا آنچه به صورت رسمی اعلام شده این است که این شرکت ها باید تمام ارزی که به دست می آورند را در سامانه نیما با قیمت 4200 تومان فعلی عرضه کنند. با این شرایط به نظر می آید قیمت های فعلی شرکت های این گروه می تواند قیمت های تعادلی باشد یعنی اگر دلار 4200 تومان و قیمت های جهانی را لحاظ کنیم٬ نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت ها حدود 5 به دست می آید که P/E قیمت تعادلی است به این معنا که قیمت فعلی نه می تواند چندان از این رقم پایین تر برود و نه چندان بالاتر.

شکوری با اشاره به اختلاف بسیار زیاد بین دلار نیمایی و دلار آزاد گفت: این مساله نارضایتی صادرکنندگان را به همراه دارد و آنها قطعا مقاومت خواهند کرد. از طرف دیگر به نظر می آید دولت با توجه به اینکه ارز حاصل از درآمدهای نفتی و میعانات را هم در اختیار دارد٬ به تمام ارز صادرکنندگان نیاز نخواهد داشت؛ به همین دلیل به احتمال خیلی زیاد٬ بعد از اینکه سازوکار ارز نیمایی ایجاد شود و معاملات به صورت رسمی تر و روزانه شروع شود٬ مازاد ارز ایجاد خواهد شد (اگر واردکنندگان تقاضای کاذب ایجاد نکنند) که این موضوع می تواند آن را آزاد کند.

او ادامه داد: به همین خاطر پتانسیل افزایش نرخ تسعیر ارز در شرکت های صادراتی همچنان وجود دارد و به همین دلیل این شرکت ها می توانند P/E بالاتری بگیرند و این چشم انداز وجود دارد که سود آنها در آینده با رشد بیشتری مواجه شود٬ همزمان با اینکه نرخ تسعیر ارز صادراتی آنها افزایش پیدا می کند اما چون هنوز بازار این ابهام را دارد و قیمت سهام هم اخیرا رشد قابل توجهی داشته٬ به نظر می آید تا زمانی که تعیین تکلیف شود و شفافیت بیشتری در این زمینه ایجاد شود٬ فعلا سهام این شرکت ها در دامنه نوسان 10 تا 15 درصدی در نوسان باشد ولی چشم انداز بلندمدت آنها همچنان مثبت خواهد بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان